Planering. Svenska. Introduktion till sammansatta ord. v. 48. [Åk. 1 – 3]

Veckoplanering

**Årskurs:** årskurs 2
**Ämne:** Svenska
**Tema:** Sammansatta ord

Denna lektionsplanering syftar till att introducera och utforska sammansatta ord. Eleverna kommer att få lära sig vad sammansatta ord är, hur man skapar dem och använda dem i olika sammanhang.

### 1. Introduktion till sammansatta ord och deras användning
Undervisningen under denna lektion syftar till att introducera eleverna till begreppet sammansatta ord, deras struktur, samt ge exempel på vanliga sammansatta ord. Eleverna kommer också att få övningar för att identifiera och skapa egna sammansatta ord.

| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
| —————— | ——————– |
| Språkets struktur samt förmåga att använda ord och fraser i skrift och tal. | Eleven kan använda enkla ord och fraser. |
(Källa: Lgr 22, Svenska, åk. 1-3)

#### v. 48 – Att förstå och skapa sammansatta ord (25/11)
– Lektion 1 – Introduktion till sammansatta ord och exempel.
– Diskussion om vad som gör ett ord sammansatt.
– Övningar där eleverna får identifiera sammansatta ord ur en text.

#### v. 48 – Att praktisera sammansatta ord (27/11)
– Lektion 2 – Arbeta med skrivövningar för att skapa egna sammansatta ord.
– Aktivitet: Eleverna skapar egna “ordkort” med sammansatta ord och illustrerar dem.
– Gruppdiskussion om deras skapelser.

### Uppföljning
Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.
– 📄 Word – Skapar ett dokument.
– 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
– ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen


Modern Tillbaka-knapp