Veckoplanering

Den här planeringen ger en översikt över arbetet med noveller i svenska för årskurs 9 under vecka 47. Fokus ligger på att utveckla elevernas förmåga att läsa, analysera och skriva noveller utifrån centralt innehåll i kursplanen. Planeringen främjar både läsförståelse, muntlig och skriftlig framställning.

Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Novell

BlockTemaVeckor
1Novellv. 47

Ämnesblock 1: Novell – läsning, analys och skrivande

Det här blocket syftar till att ge eleverna en fördjupad förståelse för novellens form och innehåll. Eleverna läser olika noveller, analyserar berättartekniska grepp samt får öva på att skriva egna korta berättelser. Detta val är kopplat till centralt innehåll inom läsning av skönlitteratur och skrivande i svenska. Arbetet hjälper eleverna att utveckla deras språk- och berättarförmåga och främjar analytiska färdigheter.

Betygskriterierna som tas upp i blocket fokuserar på elevens förmåga att läsa och förstå texter samt att själva formulera sig skriftligt på ett strukturerat och tydligt sätt.

Centralt innehållBetygskriterium EBetygskriterium C
Lässtrategier för att förstå och tolka olika slags texter.Eleven kan med viss säkerhet läsa och förstå olika texter.Eleven kan med relativt god säkerhet läsa och förstå olika texter.
Enkla berättande texter i olika genrer samt hur dessa kan studeras och analyseras.Eleven kan skriva enkla texter med handling, miljö och gestaltande beskrivningar.Eleven kan skriva utvecklade och relativt välstrukturerade texter med varierat innehåll och språklig variation.

[Lgr22, Svenska, Åk 7–9]

v. 47 – Novellens form, läsning och analys (18/11–23/11)

  • Lektion 1 – Introduktion till novellen: Vad kännetecknar genren? Fokus på berättarstruktur och typiska drag.
  • Lektion 2 – Läsning och analys av kort novell: Vi tränar på att identifiera handling, miljö och karaktärer. Diskussion om novellens budskap och berättartekniska grepp.