body {
font-family: Inter, -apple-system, BlinkMacSystemFont, “Segoe UI”, Roboto, sans-serif;
line-height: 1.6;
color: #333333;
max-width: 800px;
margin: 0 auto;
background-color: #ffffff;
}
.highlight {
background-color: #f0f8ff;
padding: 15px;
border-left: 4px solid #4CAF50;
margin: 15px 0;
}
.table-container {
margin: 20px 0;
overflow-x: auto;
border-radius: 8px;
box-shadow: 0 2px 4px rgba(0, 0, 0, 0.1);
}
.content table {
width: 100%;
border-collapse: collapse;
background-color: #ffffff;
font-size: 14px;
}
.content th {
background: linear-gradient(135deg, #82895b 0%, #4A7C59 100%);
color: white;
font-weight: 600;
padding: 12px 8px;
text-align: left;
border: 1px solid #82895b;
}
.content td {
padding: 10px 8px;
border: 1px solid #dee2e6;
vertical-align: top;
}
.content tr:nth-child(even) td {
background-color: #f8f9fa;
}
h2 {
color: #2c3e50;
border-bottom: 2px solid #3498db;
padding-bottom: 5px;
font-size: 24px;
font-weight: bold;
}
h3 {
font-size: 20px;
font-weight: bold;
}
h4 {
font-size: 18px;
font-weight: bold;
}
ol, ul {
margin: 12px 0;
padding-left: 24px;
}
li {
margin: 6px 0;
}
Ämne: Mentorstid
Årskurs: Åk 1 Teknikprogrammet
Tid: 30 minuter
Mål för mentorstiden
- Stärka gruppgemenskap och samarbetsförmåga
- Reflektera kring individuella mål och motivation i programmet
- Följa upp trivsel och eventuella utmaningar efter första skolperioden
- Informera om praktiska rutiner och stödfunktioner
Struktur och innehåll
Tid | Moment | Innehåll och arbetsmetod |
---|---|---|
0-5 min | Välkomnande och kort samling | Hälsa på alla, kort återblick på första mentorstiden, syfte med dagens samtal |
5-15 min | Gruppaktivitet: “Vad vill vi tillsammans?” | Brainstorming på papper eller digitalt: Vad fungerar bra i gruppen? Vad kan bli bättre? Alla får bidra, diskussion i helgrupp |
15-25 min | Individuell reflektion och delning | Var och en skriver ner sina mål och eventuella hinder i teknikutbildningen. Vem vill dela med sig? Mentorn samtalar med några elever. |
25-30 min | Sammanfattning och praktisk info | Informera om stödfunktioner (t.ex. elevhälsa), rutiner för närvaro och hur man frågar om hjälp. Avsluta med en positiv pepp. |
Material och förberedelser
- Papper och pennor alternativt digitala verktyg för brainstorming
- Lista på stödfunktioner och kontaktvägar
- Eventuellt en gemensam digital plattform för mål och gemensam info (t.ex. Teams, Classroom)
Tips för genomförandet
- Var lyhörd för elevernas behov och stämning i gruppen
- Uppmuntra till öppenhet och respektfullt lyssnande
- Var beredd på att ge individuell återkoppling efteråt vid behov
Jag skapar även en professionell Word-fil (.docx) med Microsoft Office 2016-kompatibilitet, Allgot-tema och avancerade stilmallar som fungerar perfekt i Pages på Mac.
Med vänliga hälsningar,
Allgot