En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 1. Bild – Introduktion till bildämnet

Provkonstruktion

Årskurs: 1
Ämne: Bild
Tema: Introduktion till bildämnet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas grundläggande kunskaper och förståelse för bildämnets element och verktyg samt deras förmåga att uttrycka sig genom bilder.

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

“Skapande av egna bilder” och “olika tekniker och material”.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna:

1. “Skapa bilder med olika tekniker och material.”
2. “Berätta om sina bilder och visa att de förstår grundläggande bildbegrepp.”
3. “Dela med sig av sina tankar kring skapandeprocessen.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad använder du för att måla med färg?
A) Färgpennor
B) Stift
C) Pussel

2. Vilket material kan du använda för att skapa en collage?
A) Papper
B) Grus
C) Sand

3. Vad kallas det när du ritar med blyertspenna?
A) Krita
B) Blyertsteckning
C) Målning

4. Vilken av dessa färger är en primärfärg?
A) Grön
B) Lila
C) Blå

5. Vad kan du använda för att klippa?
A) Sax
B) Lim
C) Pensel

6. Vilket verktyg använder du för att måla?
A) Linjal
B) Pensel
C) Clip

7. Vad handlar bildämnet om?
A) Skapa bilder
B) Att uttrycka sig med färg och form
C) Att läsa böcker

8. Vilket av följande är en teknik för att skapa bilder?
A) Måla
B) Spela
C) Skriva

9. Vad använder du för att torka en blöt färg?
A) Papier
B) Pensel
C) Lack

10. Vad betyder “komposition”?
A) Hur saker är placerade i en bild
B) Att rita av något
C) Att skriva en dikt

11. Vilket av följande är en typ av färg?
A) Akrylfärg
B) Lim
C) Papper

12. Vad kan du använda för att skapa struktur i din bild?
A) Olika material
B) Endast papper
C) Bara färg

13. Vad är en skiss?
A) En snabb ritning av en idé
B) Ett färdig målat verk
C) En text med instruktioner

14. Vad behöver du för att blanda färger?
A) En palett
B) En penna
C) En trasa

15. Vad är viktigt att tänka på när du ritar?
A) Att ha kul och vara kreativ
B) Att följa regler
C) Att färglägga noga

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du går tillväga när du skapar en bild.
– Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse för kreativa processer.

2. Vilken teknik tycker du är roligast att arbeta med när du skapar? Varför?
– Eleverna uppmanas att reflektera över sina preferenser och justify deras val.

3. Hur kan färger påverka känslan i en bild? Ge exempel.
– Bedömer elevens förmåga att koppla färgval med känslomässiga uttryck.

4. Varför är det bra att prova olika material när man skapar?
– Frågan stimulerar till kritiskt tänkande kring materials påverkan på skapandet.

5. Kan en bild berätta en historia? Ge exempel på hur.
– Eleverna får möjlighet att resonera kring bildens narrativa aspekter.

6. Hur kan du inspireras av din omgivning när du skapar?
– Frågan uppmanar till reflektion över inspirationskällor.

7. Vilka bilder minns du från tidigare och varför?
– Eleverna får reflektera över deras personliga upplevelser med bilder.

8. När du ser på en bild, vad tänker du på?
– Eleverna uppmanas att dela sina tankar och känslor inför konst.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per fråga). De resonerande frågorna ger 3 poäng (1 poäng per fråga).

Poängkrav:
– E: Minst 8 poäng
– C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
– A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)

Jag hoppas detta prov kan vara till hjälp för dig och dina elever! Om du behöver fler resurser eller en planering, vänligen titta på [terminsplanering](https://allgot.se/terminsplanering) eller [lektionsplanering](https://allgot.se/lektionsplanering).