Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Fysik
Tema: Material och ämnen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om olika material och deras egenskaper samt deras förmåga att jämföra och ge exempel på materialens användning i vardagen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska handla om olika material och deras egenskaper. Eleverna ska få kännedom om naturmaterial och syntetiska material samt deras användningsområden. Ämnet ska även kopplas till hur dessa material förändras genom olika processer.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna beskriva och ge exempel på olika material och deras användning samt göra enklare jämförelser mellan dem.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är ett naturmaterial?
A) Plaster
B) **Trä**
C) Stål
D) Betong
2. Vad är ett exempel på ett syntetiskt material?
A) **Plast**
B) Bomull
C) Glas
D) Keramik
3. Vilken egenskap har metall?
A) Den är mjuk
B) Den kan flyta i vatten
C) **Den kan leda elektricitet**
D) Den går lätt sönder
4. Vad händer med papper när vi river det?
A) **Det går sönder**
B) Det blir starkare
C) Det smälter
D) Det förändras inte
5. Vad är en egenskap hos plast?
A) Den är tung
B) **Den kan formas lätt**
C) Den leder värme
D) Den är porös
6. Vad används metall oftast till?
A) Bygga möbler
B) **Tillverkning av verktyg**
C) Göra kläder
D) Tillverka papper
7. Vilket av följande material är hårdast?
A) Plast
B) Trä
C) **Metall**
D) Papper
8. Vad kallas material som kommer från naturen?
A) **Naturmaterial**
B) Syntetiska material
C) Återvunna material
D) Kemiska föreningar
9. Vad kan hända med glas om det tappas?
A) Det håller
B) **Det går sönder**
C) Det blir mjukare
D) Det blir tyngre
10. Vilket av följande är en fördel med plast?
A) **Det är lätt och hållbart**
B) Det smälter lätt
C) Det kräver mycket energi att producera
D) Det bryts ner snabbt i naturen
11. Vilket material används ofta i kläder?
A) Trä
B) **Bomull**
C) Stål
D) Betong
12. Vad kännetecknar naturmaterial?
A) **De är ofta biologiskt nedbrytbara**
B) De är alltid hållbara
C) De är svåra att bearbeta
D) De kostar alltid mer
13. Vilket ämne kan förändras genom värme?
A) **Vax**
B) Stål
C) Sand
D) Is
14. Vad händer med vatten om vi fryser det?
A) Det försvinner
B) **Det blir is**
C) Det blir ånga
D) Det blir vätska
15. Vad används papper till?
A) **Skriva och rita**
B) Byggmaterial
C) Laga mat
D) Transportera
Resonerande frågor
1. Beskriv hur ett naturmaterial kan förändras genom uppvärmning.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att utforska och förklara fysiska förändringar.
2. Jämför plast och metall. Vilka fördelar och nackdelar har de respektive materialen?
Eleverna får reflektera över egenskaper och användningar av två olika material.
3. Diskutera hur valet av material kan påverka miljön.
Syftet är att öka medvetenheten om hållbarhet och miljöpåverkan av materialval.
4. Ge exempel på föremål i klassrummet och diskutera vilket material de är gjorda av.
Eleverna får möjlighet att applicera sina kunskaper praktiskt och i sin omgivning.
5. Vad skulle hända om vi bara använde plast för alla våra föremål?
Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring materialval och dess konsekvenser.
6. Hur kan vi återvinna material och varför är det viktigt?
Eleverna får möjlighet att diskutera vikten av återvinning och att förstå cirkularitet.
7. Vilka egenskaper hos ett material gör det mer lämpligt för en viss användning?
Detta ger eleverna möjlighet att tänka på praktiska tillämpningar av materialens egenskaper.
8. Reflektera över hur du kan se olika material i din vardag och dess betydelse.
Här får eleverna möjlighet att koppla teori till sin egen verklighet och erfarenhet.
Bedömning
Provet kan bedömas med en total poängsumma av 30 poäng.
Faktafrågor ger 1 poäng vardera, och resonerande frågor ger 3 poäng vardera.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).