Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Grammatik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Kunskaper om det svenska språkets uppbyggnad.”
Kunskapskrav
1. Kunskaper om det svenska språkets uppbyggnad.
2. Förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
3. Förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande ord är ett substantiv?
– A) Snabb
– B) Bil
– C) Äta
– D) Vacker
2. Vad beskriver adjektivet i meningen “Den stora hunden skällde”?
– A) Substantivet
– B) Styrkan av hundens skäll
– C) Verbets handling
– D) Adverbets påverkan
3. Vilken typ av sats är “Jag går till skolan”?
– A) Frågesats
– B) Imperativsats
– C) Påstående
– D) Negativ sats
4. Vad innebär språkriktighet?
– A) Att använda språket korrekt enligt normer
– B) Att skriva på ett kreativt sätt
– C) Att alltid använda slangord
– D) Att undvika alla grammatiska regler
5. Vilken av följande satser innehåller en bisats?
– A) Jag läser en bok.
– B) Jag läser en bok, medan det regnar.
– C) Hon springer snabbt.
– D) Han vill äta.
6. Vad beskriver ett verb?
– A) En plats
– B) En egenskap
– C) En handling
– D) En tid
7. Vilket av följande är en konjunktion?
– A) Snabbt
– B) Och
– C) Hund
– D) Vänlig
8. Vad är meningen med adjektivets komparation?
– A) Att beskriva grader av egenskap
– B) Att ge substantivet betydelse
– C) Att styra verbets handling
– D) Att antyda tid
9. Vilken mening är grammatiskt korrekt?
– A) Läraren ge en presentation.
– B) Läraren ger en presentation.
– C) Läraren gav en presentationar.
– D) Läraren att ge en presentation.
10. Vilket av följande är en preposition?
– A) Skola
– B) Under
– C) Snygg
– D) Går
Resonerande frågor
1. Diskutera betydelsen av språkriktighet i skriftlig framställning. Varför är det viktigt i olika kommunikationssituationer?
– Syfte: För att ge elever möjlighet att reflektera kring språkliga normer och deras påverkan på kommunikationen.
2. Ge exempel på hur grammatiska regler kan variera beroende på texttyp och sammanhang.
– Syfte: Att uppmuntra elever att tänka kritiskt kring språkliga variationer och anpassningar.
3. Beskriv hur adjektivens komparation påverkar betydelsen i skriftliga texter. Ge exempel.
– Syfte: Att låta elever visa djup förståelse för språkliga nyanser.
4. Hur kan en djup förståelse av grammatik förbättra din egen skrivprocess?
– Syfte: Att uppmuntra personlig reflektion och koppling till praktiska skrivfärdigheter.
5. Resonera kring hur kulturella skillnader kan påverka språklig användning och språkriktighet.
– Syfte: Att koppla språklig teori till samhälle och interkulturell kommunikation.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng.
– Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng.
– Resonerande frågor: Varje frågesvar kan ge mellan 3-6 poäng beroende på djup och insikt i resonemanget.
Poängkrav:
– E: Minst 8 poäng
– C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
– A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)