Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 1b. Samhällskunskap – Hur styrs en kommun?

Provkonstruktion

Årskurs: 1b
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Hur styrs en kommun?

Syftet med provet

Syftet med detta prov är att mäta elevernas kunskaper kring hur en kommun styrs och dess funktioner. Provets mål är att säkerställa att eleverna får en djupare förståelse för den kommunala beslutsprocessen och det politiska systemet på lokal nivå.

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets innehåll kopplar till läroplanens centrala innehåll genom att det behandlar: “Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna.”

Kunskapskrav

Provets fokus ligger på kunskapskraven för:

  1. Eleven kan redogöra för hur demokratiska beslut fattas på lokal nivå.
  2. Eleven visar förståelse för medborgarnas rättigheter och möjligheter att påverka beslut.
  3. Eleven kan ge exempel på hur kommunens organisation påverkar dess funktion och beslutande processer.
Prov
Faktafrågor
  1. Vad kallas den beslutande församlingen i en kommun?
    a) Riksdag
    b) Kommunfullmäktige
    c) Landsting
    d) Regering
  2. Vilket av följande organ ansvarar för att utföra besluten som fattas av kommunfullmäktige?
    a) Kommunstyrelsen
    b) Kommunala nämnder
    c) Riksdag
    d) Medborgarna
  3. Hur många kommuner finns det i Sverige?
    a) 250
    b) 290
    c) 290
    d) 300
  4. Vad är kommunens huvudsakliga uppgifter?
    a) Att styra landet
    b) Att tillhandahålla service och välfärd för invånarna
    c) Att skapa lagar
    d) Att hantera utrikesfrågor
  5. Vilket av följande är en rättighet för medborgarna i kommunens beslutsprocesser?
    a) Att alltid få sin röst hörd
    b) Att delta i kommunala val
    c) Att bestämma budgeten
    d) Att påverka statliga beslut
  6. Vilka valmyndigheter ansvarar för valet av kommunfullmäktige?
    a) Valmyndigheten
    b) Länsstyrelsen
    c) Regeringen
    d) Lokaltrafiken
  7. Vilket av följande är en form av medborgerligt engagemang?
    a) Att sitta hemma
    b) Att ignorera valfrågor
    c) Att delta i demonstrationer
    d) Att undvika att rösta
  8. Hur ofta hålls kommunfullmäktigeval i Sverige?
    a) Varje år
    b) Var fjärde år
    c) Var femte år
    d) Varannan år
  9. Vad innebär “lokaldemokrati”?
    a) Att endast kommuner gör beslut
    b) Att medborgarna kan påverka beslut i sin kommun
    c) Att endast riksdagen har makt
    d) Att alla beslut fattas centralt
  10. Vilken roll har kommunstyrelsen?
    a) Att granska landstinget
    b) Att leda och samordna kommunens arbete
    c) Att skapa lagar
    d) Att planera val
Resonerande frågor
  1. Diskutera hur medborgarnas deltagande i kommunalpolitik kan påverka beslut.
    Syftet är att få eleverna att reflektera över vikten av medborgardeltagande och dess konsekvenser.
  2. Analysera vilken betydelse kommunfullmäktiges sammansättning har för beslutstagande i kommunen.
    Denna fråga ger möjlighet att visa förståelse för maktstrukturer och politiska partiers roll.
  3. Reflektera över fördelar och nackdelar med att centralisera eller decentralisera kommunala beslut.
    Här kan eleverna diskutera olika perspektiv på beslutsprocesser och dess effektivitet.
  4. Ge exempel på hur digitalisering kan påverka kommunikationen mellan medborgare och kommunen.
    Syftet är att uppmuntra till insikt om moderna utmaningar och möjligheter i demokratiska processer.
  5. Hur kan kommunen arbeta för att öka medborgarnas intresse för lokal politik?
    Eleverna får möjlighet att presentera egna idéer och koncept för att förbättra deltagande.
Bedömning

Faktafrågor: 10 frågor, 1 poäng vardera. Resonerande frågor: 5 frågor, 3 poäng vardera.

Poäng för E: Minst 8 poäng (med minst 0 poäng från resonerande frågor).
Poäng för C: Minst 12 poäng (med minst 3 poäng från resonerande frågor).
Poäng för A: Minst 18 poäng (med minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×