Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Geografi
Tema: Norden
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Norden, inklusive ländernas geografi, klimat, kultur och de relationer som finns mellan dessa länder. Provets frågor syftar till att säkerställa att eleverna kan beskriva och förstå kännetecken för Norden som en helhet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få kunskap om olika länder, kulturer och naturförhållanden i Norden, samt förstå hur dessa länder samverkar och påverkar varandra. Undervisningen syftar även till att göra eleverna medvetna om kännetecken för Norden som en helhet.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva kännetecken för Norden och ge exempel på några länders geografi, klimat och kultur, samt redogöra för hur dessa länder hänger ihop.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande länder ingår inte i Norden?
A) Sverige
B) Norge
C) Finland
D) Spanien - Vad kallas den djupa inloppen i havet skapad av glaciärerosion?
A) Bukt
B) Vik
C) Fjord
D) Havsvik - Nämn en traditionell maträtt från Sverige.
A) Köttbullar
B) Sushi
C) Tacos
D) Pizza - Vad kallas Norrsken på engelska?
A) Aurora
B) Northern Lights
C) Aurora Borealis
D) Sky Lights - Vilken är huvudstaden i Danmark?
A) Oslo
B) Stockholm
C) Köpenhamn
D) Helsingfors - Vilket av följande är en språkfamilj som talas i Norden?
A) Slaviskt
B) Latinskt
C) Germanskt
D) Romance - Vilken naturtyp kännetecknar delar av Norge?
A) Öken
B) Fjäll
C) Stäpp
D) Skogsmark - Vilken maträtt är typiskt för Finland?
A) Pizza
B) Karjalanpiirakka
C) Tacos
D) Pasta - Vad är ett känt kännetecken i svensk kultur?
A) Rugby
B) Midsommar
C) Halloween
D) Thanksgiving - Vilket nordiskt land är känt för sina fjordar?
A) Sverige
B) Norge
C) Finland
D) Danmark - I vilket land ligger Lappland?
A) Danmark
B) Sverige
C) Finland
D) Island - Vilket språk talas i Island?
A) Färöiska
B) Isländska
C) Norska
D) Danska - Vad är huvudstaden i Norge?
A) Helsingfors
B) Oslo
C) Köpenhamn
D) Minsk - Vilken av följande öar är en del av Norden?
A) Grönland
B) Sardinien
C) Kreta
D) Borneo - Vilket väderfenomen är typiskt för de nordiska länderna under vintern?
A) Tsunamis
B) Tornado
C) Snöfall
D) Torka
Resonerande frågor
- Beskriv hur klimatet skiljer sig mellan de olika nordiska länderna.
Denna fråga syftar till att testa elevens förmåga att analysera och jämföra olika geografiska faktorer. - Diskutera hur traditioner i Norden påverkas av naturliga förhållanden.
Frågan ger eleverna möjlighet att resonera kring sambanden mellan kultur och miljö. - Hur tror du att samarbetet mellan de nordiska länderna gynnar deras utveckling?
Eleverna får chans att reflektera över internationellt samarbete och dess betydelse. - Förklara varför det är viktigt att känna till sina grannländer.
Här uppmanas eleverna att tänka kritiskt kring betydelsen av kunskap om omvärlden. - Ge exempel på hur man kan bevara nordisk kultur idag.
En möjlighet för eleverna att visa sin förståelse för kulturens dynamik och bevarande. - I vilken utsträckning tycker du att nordiska länder är lika varandra?
Frågan uppmuntrar till en djupare analys av likheter och skillnader. - Hur påverkar Norrsken människors liv och kultur i de områden där det syns?
Eleverna kan resonera kring naturs skönhet och dess sociokulturella effekter. - Beskriv hur den moderna teknologin kan förändra våra traditioner i Norden.
Frågan ger utrymme för att diskutera teknologins inverkan på kulturen.
Bedömning
Provet är totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera. För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).