Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Historiska personligheter och deras påverkan
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om betydelsefulla historiska personligheter och deras påverkan på samhället, samt att ge dem möjlighet att reflektera över lärdomar som kan dras från dessa individers liv och gärningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I det centrala innehållet för samhällskunskap i årskurs 2 ingår att eleverna ska få kunskap om betydelsefulla historiska personligheter och deras bidrag till samhället. Diskussioner om hur dessa individer har påverkat samhället och våra liv är centrala teman.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på historiska personer och deras betydelse för samhället. Eleven kan också delta i samtal om hur dessa personer har bidragit till förändring och varför deras gärningar är viktiga.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken historisk person kämpade mot apartheid?
- A) Malala Yousafzai
- B) Rosa Parks
- C) Marie Curie
- D) Nelson Mandela
2. Vem var känd för sina upptäckter inom radioaktivitet?
- A) Marie Curie
- B) Alfred Nobel
- C) Martin Luther King Jr.
- D) Aristoteles
3. Vilken av följande personligheter är kopplad till civila rättigheter i USA?
- A) Rosa Parks
- B) Martin Luther King Jr.
- C) Thomas Edison
- D) Nikola Tesla
4. Vem grundade Nobelpriset?
- A) Albert Einstein
- B) Alfred Nobel
- C) Nelson Mandela
- D) Rosa Parks
5. Vilken historisk person kämpade för flickors rätt till utbildning?
- A) Nelson Mandela
- B) Malala Yousafzai
- C) Marie Curie
- D) Rosa Parks
6. Vem är känd för att ha sagt: “I have a dream”?
- A) Nelson Mandela
- B) Martin Luther King Jr.
- C) Rosa Parks
- D) Albert Einstein
7. Vilken av följande personer är känd för sin kamp för jämlikhet för afroamerikaner?
- A) Marie Curie
- B) Rosa Parks
- C) Malala Yousafzai
- D) Alfred Nobel
8. Vem drev kampen för kvinnors rösträtt?
- A) Kahlo
- B) Clara Zetkin
- C) Susan B. Anthony
- D) Marie Curie
9. Vem var en framstående vetenskapsman och fick Nobelpriset två gånger?
- A) Nikola Tesla
- B) Marie Curie
- C) Rosa Parks
- D) Albert Einstein
10. Vad var Rosa Parks mest kända handling?
- A) Hon vägrade ge sin plats på bussen till en vit man.
- B) Hon skrev en bok.
- C) Hon deltog i en protest.
- D) Hon blev president.
11. Vilken person anses vara en föregångare inom LGBTQ+-rättigheter?
- A) Greta Thunberg
- B) Harvey Milk
- C) Nelson Mandela
- D) Marie Curie
12. Vem var en berömd abolitionist som kämpade mot slaveriet?
- A) Frederick Douglass
- B) Harriet Tubman
- C) Rosa Parks
- D) Nelson Mandela
13. Vad gjorde Malala Yousafzai berömd?
- A) Hon kämpade för flickors rätt till utbildning.
- B) Hon var en berömd skådespelerska.
- C) Hon grundade en välgörenhetsorganisation.
- D) Hon skrev en bok.
14. Vilken historisk person var pionjär inom läkemedelsforskningen?
- A) Alfred Nobel
- B) Thomas Edison
- C) Marie Curie
- D) Greta Garbo
15. Vem kämpade för att avskaffa rasdiskriminering i Sydafrika?
- A) Nelson Mandela
- B) Martin Luther King Jr.
- C) Malcolm X
- D) Rosa Parks
Resonerande frågor
1. Hur har historiska personer påverkat samhällsförändringar, och kan du ge konkreta exempel?
Syfte: Att undersöka elevens förmåga att koppla historiska personer till konkreta förändringar i samhället.
2. Vilken egenskap hos en historisk person anser du är mest inspirerande och varför?
Syfte: Att reflektera över personliga värderingar och vilken inspiration elever drar från dessa personligheter.
3. Hur kan vi använda lärdomar från historiska personligheter i vår egen tid?
Syfte: Att skapa en koppling mellan det förflutna och nutiden, samt att tillämpa historisk kunskap på dagens samhälle.
4. Vilken påverkan tror du att ungdomars aktivism har idag, och hur relaterar den till historiska exempel?
Syfte: Att få elever att tänka kritiskt om samtida frågor och relatera till historiska rörelser.
5. På vilket sätt skiljer sig kampen för rättigheter i det förflutna jämfört med idag?
Syfte: Att analysera förändringar över tid och förstå de fortsatt pågående kampanjer för rättigheter.
6. Vad kan vi lära oss av de misslyckanden som historiska personligheter har upplevt?
Syfte: Att uppmuntra till reflektion kring motgångar och hur dessa kan leda till lärande.
7. Hur kan förståelsen av historiska personligheter främja tolerans och respekt i samhället idag?
Syfte: Att diskutera betydelsen av tolerans och respekt i relation till historiska gärningar.
8. Vilka metoder och strategier använde historiska personligheter för att nå sina mål, och hur kan vi tillämpa dem?
Syfte: Att uppmuntra eleverna att tänka strategiskt och kritiskt om framgångar och misslyckanden i kampen för rättigheter.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng för varje rätt svar. De resonerande frågorna bedöms med 2 poäng var. Totalt finns det 30 poäng att erhålla.
För betyg E krävs 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).