Provkonstruktion
Årskurs: 2b
Ämne: Historia
Tema: Konstarternas utveckling från antiken till romantiken
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll som stipulerar: “Kunskaper om kultur- och idéhistorien från antiken till i dag samt om vanliga epok- och genrebegrepp” samt “Samband mellan kulturuttryck, tankeströmningar och samhällsförändringar under olika kulturella epoker.”
Kunskapskrav
Provet kommer att utvärdera följande kunskapskrav:
1. Eleven ska kunna redogöra för huvuddragen i kultur- och idéhistorien från antiken till i dag samt för välgrundade resonemang kring epokindelning och viktiga epokbegrepp.
2. Eleven ska kunna analysera och tolka kulturuttryck och idéströmningar med hjälp av adekvata begrepp, metoder och teorier.
3. Eleven ska kunna resonera kring hur olika skeenden har påverkat och påverkar idéhistorien och konstarternas utveckling.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande verk är typiskt för antiken?
– a) Parthenon
– b) Mona Lisa
– c) David
– d) Skriet
2. Vad kännetecknar renässanskonst?
– a) Mörka färger och tydligt symboliska motiv
– b) Realism och användning av perspektiv
– c) Abstrakt och geometrisk komposition
– d) Överdriven känslomässig uttrycklighet
3. Vilken epok följer direkt efter medeltiden?
– a) Antiken
– b) Renässansen
– c) Barocken
– d) Romantiken
4. Vem var en framstående konstnär under barocken?
– a) Leonardo da Vinci
– b) Caravaggio
– c) Claude Monet
– d) Edvard Munch
5. Vad syftade romantiken till att uttrycka?
– a) Känslor och individuella upplevelser
– b) Rationalitet och vetenskap
– c) Geometriska former
– d) Traditionella normer
6. Vilket konstverk är ett exempel på romantisk konst?
– a) Nattvakten
– b) Tåget av Claude Monet
– c) Furiens dans
– d) Det sista måltidet
7. Vad präglade konst under upplysningen?
– a) Mystik och det okända
– b) Rationellt och vetenskapligt tänkande
– c) Religiösa teman
– d) Barockens dramatiska uttryck
8. I vilket land uppstod impressionismen?
– a) Tyskland
– b) Italien
– c) Frankrike
– d) Nederländerna
9. Vilken teknik användes ofta av romantiska konstnärer?
– a) Skulptur
– b) Olja på duk
– c) Akvarell
– d) Freskoteknik
10. Vad var ett centralt tema i romantikens litteratur?
– a) Rationalitet och logik
– b) Känslor och naturskildringar
– c) Historiska fakta
– d) Samhällsnormer
11. Vem skrev “Frankenstein”?
– a) Jane Austen
– b) Oscar Wilde
– c) Mary Shelley
– d) Virginia Woolf
12. Vad karakteriserar barockens konst?
– a) Dramatik och rörelse
– b) Minimalism
– c) Abstrakt konst
– d) Symmetrisk komposition
13. Vilken stil kan kopplas till Claude Monet?
– a) Realism
– b) Impressionism
– c) Expressionism
– d) Stilleben
14. Vad kännetecknas romantisk musik av?
– a) Enkla melodier
– b) Emotionellt uttryck och stor brukargrupp
– c) Korta former
– d) Politisk propaganda
15. Vilken konstform dominerade under antiken?
– a) Skulptur och arkitektur
– b) Grafik
– c) Fotografi
– d) Videokonst
Resonerande frågor
1. Hur påverkade den antika konsttraditionen den västerländska konsten under medeltiden?
– Syfte: Att ge eleverna möjlighet att koppla olika epoker och reflektera över kulturella influenser.
2. Diskutera hur romantikens fokus på individens känslor skiljer sig från upplösningen av de kollektiva normerna under medeltiden.
– Syfte: Att stimulera elevernas analysförmåga kring idéhistoriska skiftningar.
3. Vilka likheter och skillnader ser du mellan impressionismens och romantikens skildringar av naturen?
– Syfte: Att uppmuntra till djupgående reflektion kring stilistiska och tematiska aspekter i konsten.
4. Hur har teknologiska framsteg påverkat konstarternas utveckling från antiken fram till romantiken?
– Syfte: Eleverna får möjlighet att resonera kring sambandet mellan teknik och konst.
5. Reflektera över konstens roll i samhället under romantiken och dess påverkan på dagens konstuttryck.
– Syfte: Att koppla historiska insikter till samtida verkligheter och personlig reflektion.
Bedömning
Faktafrågorna utgör totalt 15 poäng där varje rätt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 6 poäng och bedöms utifrån djup och kvalitet på resonemangen.
– För betyget E krävs 8 poäng, varav minst 1 poäng från de resonerande frågorna.
– För betyget C krävs 12 poäng, varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna.
– För betyget A krävs 18 poäng, varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna.