En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 3. Bild – Skapande av serier






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 3
Ämne: Bild
Tema: Skapande av serier

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skapa och berätta en historia genom bild, samt att reflektera över sina skapelser och de val de gjort under processen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att arbeta med berättande genom bild, där serier är ett tydligt exempel. Det centrala innehållet omfattar hur bilder kan samverka för att berätta en historia och uttrycka tankar och känslor.

Kunskapskrav

Eleven kan framställa bilder som berättar en historia och kan beskriva sina val och hur bilderna förmedlar budskap.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kännetecknar en serie?

  • A) En sammanhängande text
  • B) Rutor, dialog och sekvens
  • C) Bara bilder
  • D) Enbart berättande text

2. Vilket av följande är ett exempel på ett element i berättande?

  • A) Karaktärsutveckling
  • B) Färgläggning
  • C) Linjering
  • D) Förberedelse

3. Hur många rutor rekommenderas för att skapa en serie?

  • A) 1-2
  • B) 3-6
  • C) 7-10
  • D) Fler än 10

4. Vad syftar en exit-ticket till i undervisningen?

  • A) Att skapa konstverk
  • B) Att reflektera över lärande
  • C) Att spela spel
  • D) Att skriva noveller

5. Vilken funktion har dialog i serier?

  • A) Att ge färg
  • B) Att förtydliga handlingen
  • C) Att göra det mer komplicerat
  • D) Att öka antalet rutor

6. Varför är det viktigt att planera innan man börjar teckna?

  • A) För att kunna rita snabbt
  • B) För att organisera sina idéer
  • C) För att bli av med skisser
  • D) För att göra det enklare

7. Vad gör en karaktär intressant i en berättelse?

  • A) Att den är anonym
  • B) Att den har djup och utvecklas
  • C) Att den är statisk
  • D) Att den är orelaterad till handlingen

8. Hur kan bilder och text kombinera för att förstärka en berättelse?

  • A) Genom att separera dem
  • B) Genom att de stödjer varandra
  • C) Genom att göra dem förenklade
  • D) Genom att använda en stil

9. Vad innebär “berättande genom bilder”?

  • A) Att använda bilder för att berätta en historia
  • B) Att bara använda text
  • C) Att göra animationer
  • D) Att skapa collage

10. Vad kan man använda som inspiration för sina serier?

  • A) Bara egna tankar
  • B) Verkliga händelser och fantasier
  • C) Andras serier
  • D) Djurs beteende

11. Vad ska en presentation av en serie innehålla?

  • A) Bara bilder
  • B) En beskrivning av historia och karaktärer
  • C) Endast text
  • D) Orelaterade ämnen

12. Hur kan läraren stödja elever under skapandeprocessen?

  • A) Genom att rita åt dem
  • B) Genom att ge feedback och vägledning
  • C) Genom att inte närvara
  • D) Genom att ställa krav

13. Vad symboliserar rutorna i en serie?

  • A) Tystnad
  • B) Tidsförlopp
  • C) Komplexitet
  • D) Endast slut

14. Vad är en av de största utmaningarna med att skapa serier?

  • A) Att hitta färger
  • B) Att kombinera texter och bilder effektivt
  • C) Att välja papper
  • D) Att inte ha tid

15. Hur kan eleverna använda feedback för att förbättra sina serier?

  • A) Ignorera den
  • B) Reflektera och göra ändringar
  • C) Ge den tillbaka
  • D) Endast fråga kamrater

Resonerande frågor

1. Hur valde du temat för din serie och vilka faktorer påverkade ditt beslut?

Syfte: Att ge eleverna möjlighet att reflektera över sina kreativa val och processer.

2. Vilka svårigheter stötte du på under skapandet och hur övervann du dem?

Syfte: Ger insikt i elevernas problemlösningsförmåga och reflektionsförmåga.

3. Hur samverkar text och bild i din serie för att skapa en stark berättelse?

Syfte: Att uppmuntra djupare analyser av hur olika medier fungerar tillsammans.

4. På vilket sätt har den här lektionen förändrat din förståelse av berättande genom bilder?

Syfte: Möjliggör reflektion över lärande och personlig utveckling.

5. Hur skulle du kunna utveckla din serie ytterligare om du hade mer tid?

Syfte: Att stimulera kreativt tänkande och utforskning av idéer.

6. Vad har du lärt dig om karaktärsutveckling genom att skapa din serie?

Syfte: Att bereda möjlighet för elever att visa kunskap om berättelsekonstruktion.

7. Hur kan du använda feedback från kamrater för att förbättra dina framtida serier?

Syfte: Att uppmuntra samarbete och en lärande gemenskap.

8. Vilka kulturella eller personliga influenser använde du i skapandet av din serie?

Syfte: Att låta eleverna koppla sina erfarenheter och perspektiv till sitt skapande.

Bedömning

Provets faktafrågor ger möjlighet till 15 poäng och de resonerande frågorna ger möjlighet till 8 poäng, vilket ger en total poängsumma av 23 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav 5 poäng från resonerande frågor).



×