Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Biologi
Tema: Hudens funktioner och betydelse
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för hudens funktioner och uppbyggnad, samt dess betydelse för människokroppen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Hudens funktioner och betydelse för människokroppen.” [Lgr 22, Biologi, Åk. 3]
Betygskriterier
“Eleven kan berätta om hudens uppbyggnad och funktion samt dess betydelse för skydd och hälsa.” [Lgr 22, Biologi, Åk. 3 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
1. Vilket lager av huden är det yttersta?
A) Läderhud
B) Underhud
C) **Överhud**
D) Epidermis
2. Vad gör huden för att skydda oss?
A) Den gör oss osynliga
B) **Den skyddar mot skador och infektioner**
C) Den gör oss hetare
D) Den stoppar allt ljus
3. Vilket vitamin produceras i huden när den exponeras för sol?
A) Vitamin A
B) **Vitamin D**
C) Vitamin C
D) Vitamin E
4. Vad är en funktion av läderhuden?
A) **Innehåller nerver och blodkärl**
B) Skyddar mot UV-strålning
C) Reglerar kroppstemperaturen
D) Producerar svett
5. Vad kallas det yttersta skyddande lagret av huden?
A) Läderhud
B) **Överhud**
C) Underhud
D) Epidermis
6. Hur hjälper huden att reglera kroppstemperaturen?
A) Genom att svettas
B) **Genom att svettas och vidga blodkärlen**
C) Genom att frysa
D) Genom att dra ihop muskler
7. Vilken del av huden är ansvarig för känsel?
A) Läderhud
B) Underhud
C) **Överhud**
D) Epidermis
8. Vad är huvudfunktionen för underhuden?
A) Skydda mot bakterier
B) **Isolera och dämpa stötar**
C) Hålla huden ren
D) Reglera pH-värdet
9. Vad händer om huden skadas?
A) Den blir starkare
B) **Den kan påverka resten av kroppen negativt**
C) Den regenererar alltid
D) Inget händer
10. Vad producerar huden när den utsätts för solens UV-strålar?
A) **Vitamin D**
B) Socker
C) Kolesterol
D) Mineraler
11. Vad är en viktig del av hudens funktion?
A) **Skydda mot skador**
B) Göra oss vackra
C) Göra oss snabba
D) Få oss att andas
12. Hur hjälper huden att känna av omvärlden?
A) **Genom nervceller**
B) Genom att lysa
C) Genom att bli kallare
D) Genom att laga mat
13. Vilken viktig funktion har vitaminer i huden?
A) **Att bekämpa bakterier**
B) Att färga huden
C) Att ge energi
D) Att reglera kroppsvikten
14. Vilket lager kommer efter överhuden?
A) Underhud
B) **Läderhud**
C) Epidermis
D) Slemhinna
15. Vad är \textbf{huden} även känd som?
A) **Kroppens största organ**
B) Kroppens minsta organ
C) Kroppens mest färgglada organ
D) Kroppens mest döda organ
Resonerande frågor
1. Hur påverkar solens strålar huden?
Syftet är att få eleverna att resonera kring både positiva och negativa effekter av solens strålar.
2. Varför är det viktigt att använda solkräm?
Frågan uppmanar elever att tänka kritiskt kring hudens skydd mot solens negativa effekter.
3. Hur påverkar huden kroppens temperaturreglering?
Eleverna får möjlighet att förklara hur huden fungerar som ett värmeregleringssystem.
4. Vilka konsekvenser kan det få om huden inte skyddas ordentligt?
En möjlighet att diskutera långsiktiga effekter på hälsan och välbefinnandet.
5. Hur förändras huden vid olika åldrar?
Frågan ger utrymme att reflektera över hudens utveckling genom livet.
6. Varför är det bra att ha en god hudvårdsrutin?
Eleverna ges möjlighet att resonera kring hudvård och dess betydelse för hälsan.
7. På vilket sätt kan kosten påverka hudens utseende och funktion?
Eleverna kan diskutera sambandet mellan kost och hudhälsa.
8. Hur kan vi som individer bidra till att skydda vår hud i det dagliga livet?
En möjlighet för eleverna att koppla kunskap från lektionen till praktiska situationer.
Bedömning
Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng, totalt 15 poäng möjligt.
Resonerande frågor: Varje fråga ger max 3 poäng, totalt 24 poäng möjligt.
Minst 8 poäng krävs för betyg E, 12 poäng för betyg C (minst 3 poäng från resonerande frågor), och 18 poäng för betyg A (minst 5 poäng från resonerande frågor).