En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Psykologi – Psykiatriska sjukdomar

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Psykologi
Tema: Psykiatriska sjukdomar

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll genom följande citat:
“Psykiska sjukdomar, däribland psykoser, bipolärt syndrom, missbruk, emotionell instabil personlighetsstörning, självskadebeteenden och de funktionsnedsättningar som följer, deras orsaker, symtom, skattningsinstrument, behandling, vård och omsorg, omvårdnad samt vikten av prevention och återhämtning.”

Kunskapskrav

Provet använder följande kunskapskrav:
– Eleven redogör översiktligt för vanliga psykiska sjukdomar och deras behandling.
– Eleven beskriver även översiktligt, utifrån evidensbaserad kunskap, ett par olika förklaringsmodeller till att psykisk ohälsa uppstår.
– Eleven ger enkla förslag på vad som behöver förändras i människors livsstil för att förebygga psykisk ohälsa.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande sjukdomar klassificeras som en psykisk sjukdom?
– a) Diabetes
b) Schizofreni
– c) Astma
– d) Hjärtsvikt

2. Vad är ett vanligt kännetecken för bipolär sjukdom?
– a) Endast depressiva episoder
– b) Bestående låg energi
c) Växlingar mellan maniska och depressiva episoder
– d) Överdriven oro

3. Vilken typ av behandling används ofta vid depression?
– a) Antibiotika
b) Kognitiv beteendeterapi
– c) Fysioterapi
– d) Kirurgi

4. Vad kännetecknar emotionell instabil personlighetsstörning?
– a) Stabil känslomässig tillstånd
b) Stora svängningar i känslor och humör
– c) Hög energinivå
– d) Genomgående låg självkänsla

5. Vilken av följande faktorer kan bidra till psykisk ohälsa?
a) Social isolering
– b) Regelbundet träning
– c) Hög självkänsla
– d) Stödsystem

6. Vad innebär begreppet “stigmatisering” i samband med psykisk ohälsa?
– a) Positiv förstärkning
b) Socialt utanförskap och negativa stereotyper
– c) Medicinsk behandling
– d) Ändrad livsstil

7. Vilken metod är känd för att hjälpa personer med ångestattacker?
a) Andningstekniker
– b) Kardiovaskulär träning
– c) Läkemedelsbehandling
– d) Kirurgi

8. Vilken typ av symptom kan vara typisk för PTSD?
– a) Ständig rastlöshet
b) Flashbacks till traumatiska händelser
– c) Goda minnen från barndomen
– d) Hög arbetskapacitet

9. Vilken av följande är en riskfaktor för utveckling av psykisk ohälsa?
– a) Stabilt familjeliv
b) Missbruk av droger eller alkohol
– c) Regelbundna sociala interaktioner
– d) Hälsosamma livsstilsval

10. Vad är en av de viktigaste målen med behandling av psykiska sjukdomar?
a) Återställande av funktion och livskvalitet
– b) Uteslutning av medicinska behandlingar
– c) Förbättrad fysisk kondition
– d) Att leva i isolering

Resonerande frågor

1. Diskutera hur psykisk ohälsa kan påverka en individs livskvalitet.
– Syftet är att låta elever presentera en nuanserad förståelse av påverkan på det personliga och sociala livet.

2. Reflektera över vilka fördomar som kan förekomma kring psykiska sjukdomar och hur dessa kan ändras.
– Detta ger eleverna möjlighet att visa sin förmåga att analysera sociala fenomen och föreslå förändringar.

3. Beskriv skillnaderna mellan olika behandlingsmetoder för psykiska sjukdomar och deras effektivitet.
– Frågan uppmanar till djupare förståelse och kritisk bedömning av olika metoder.

4. Resonera kring vikten av ett stödsystem för individer med psykisk ohälsa.
– Eleverna kan visa hur socialt stöd kan göra skillnad i återhämtning.

5. Hur kan stigmat kring psykisk ohälsa påverka personer som söker hjälp?
– Denna fråga ger möjlighet att diskutera och resonera kring hur stigma påverkar individers beslut.

6. Reflektera över hur samhälleliga faktorer kan påverka psykisk hälsa.
– Här kan elevernas förmåga att koppla individuella upplevelser till samhälleliga strukturer prövas.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängfördelning:

Faktafrågor: 1 poäng per fråga (totalt 10 poäng)
Resonerande frågor: 2 poäng per fråga (totalt 12 poäng)

Krav för betyg:
– E: Minst 8 poäng totalt.
– C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 från resonerande frågor).
– A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 från resonerande frågor).