Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: R-ljudet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att identifiera och använda r-ljudet i både skrift och tal. Genom provet ska eleverna visa att de kan läsa och skriva ord och meningar som innehåller r-ljudet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att eleverna ska arbeta med och förstå r-ljudet i det svenska språket, med exempel som “röd” och “ring”. Genom olika aktiviteter får de möjlighet att läsa och skriva texter där r-ljudet förekommer.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna läsa och förstå texter som innehåller r-ljudet och kunna stava till enkla ord med detta ljud. De ska också kunna formulera sina egna meningar som inkluderar r-ljudet.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket ljud undersökte vi idag?
A) L-ljudet
B) R-ljudet
C) S-ljudet
D) R-ljudet
2. Vilket av följande ord innehåller r-ljudet?
A) Blå
B) Röd
C) Gul
D) Grön
3. Hur stavar man till ordet “ring”?
A) R-I-N-G
B) R-I-N
C) R-I-N-D
D) R-I-G
4. Nämn ett annat ord som har r-ljudet.
A) Blomma
B) Räv
C) Katt
D) Hund
5. Vilket av följande ord används för att beskriva färgen?
A) Blå
B) Röd
C) Grå
D) Svart
6. Vad heter r-ljudet på engelska?
A) L-sound
B) S-sound
C) R-sound
D) T-sound
7. I vilket av följande ord är r-ljudet i början?
A) Rör
B) Blomma
C) Stjärna
D) Lampa
8. Välj rätt påstående:
A) R-ljudet förekommer alltid i slutet av ord
B) R-ljudet kan förekomma i mitten eller i början av ord
C) R-ljudet är en vokal
D) R-ljudet finns bara i låneord
9. Nämn ett djur som har r-ljudet i namnet.
A) Katt
B) Hund
C) Räv
D) Svan
10. Vilket av följande ord har r-ljudet två gånger?
A) Blå
B) Rörlig
C) Snäll
D) Kork
11. Vilken mening innehåller r-ljudet?
A) Katten sover.
B) Den röda bilen är snabb.
C) Jag äter frukt.
D) Vinden blåser.
12. Vilket ljud är mest likt r-ljudet?
A) M-ljudet
B) D-ljudet
C) T-ljudet
D) S-ljudet
13. Hur många stavelser finns i ordet “röd”?
A) 1
B) 2
C) 3
D) 4
14. Vilket av ordet “rör” är en verbform?
A) Rör
B) Rörig
C) Rörande
D) Rörsocker
15. Vilken aktivitet handlar om r-ljudet?
A) Läsa om bilar
B) Skriva en r-ljudsberättelse
C) Ringa en vän
D) Målning
Resonerande frågor
1. Förklara varför r-ljudet är viktigt i det svenska språket.
Syftet är att eleverna visar förståelse för ljudets roll i kommunikationen.
2. Ge exempel på hur r-ljudet kan påverka betydelsen av ett ord.
Detta hjälper eleverna att förstå ljudets betydelse i ordsammansättningar och betydelseskillnader.
3. Illustrera med exempel hur du kan skapa en berättelse som innehåller minst fem ord med r-ljudet.
Detta ger eleverna möjlighet att visa kreativitet och språklig förmåga.
4. Reflektera över hur du kan använda r-ljudet i ditt eget skrivande.
Låt eleverna visa hur de kan tillämpa nya kunskaper praktiskt.
5. Diskutera hur grupparbetet i “r-ljudsberättelsen” bidrog till din förståelse av r-ljudet.
Ger eleverna möjlighet att se värdet av samarbete.
6. Vilka utmaningar stötte du på när du arbetade med r-ljudet, och hur övervann du dem?
Syftet är att eleverna ska tänka kritiskt kring egna lärprocesser.
7. Beskriv en rolig erfarenhet du hade under dagens lektion om r-ljudet.
Främjar reflexion och personlig koppling till lärande.
8. Hur kan man göra inlärning av r-ljudet mer engagerande för yngre elever?
Detta öppnar för elevens egna idéer kring pedagogiska metoder.
Bedömning
Provets totalpoäng är 30 poäng.
Faktafrågor: 15 frågor × 1 poäng = 15 poäng.
Resonerande frågor: 8 frågor × 2 poäng = 16 poäng.
Totalt krävs:
8 poäng för betyg E (minst 3 poäng från resonerande frågor).
12 poäng för betyg C (minst 3 poäng från resonerande frågor).
18 poäng för betyg A (minst 5 poäng från resonerande frågor).