“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Verb och rörelse
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskaper om verb och deras användning i språket, både i tal och skrift, samt hur rörelse kan representera och förtydliga verbens betydelse.
Koppling till styrdokument
- Centralt innehåll: “I arbetet med att skriva och läsa olika texter ska eleverna ges möjlighet att pröva på olika verb.” – “Elever ska förstå hur verb uttrycker handlingar både i tal och skrift.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 3]
- Betygskriterier: “Eleven kan känna igen och använda vanliga verb i sina meningar.” – “Eleven kan återge en handling med hjälp av verb i olika former.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 3 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
- Vad är ett verb?
A. Ett ord som beskriver en känsla
B. Ett ord som beskriver en handling
C. Ett ord som beskriver en plats
D. Ett ord som beskriver en tid - Vilken av följande är ett exempel på ett verb?
A. Hoppa
B. Snabb
C. Skola
D. Glädje - Vilken tidsform beskriver “Jag sprang”?
A. Presens
B. Preteritum
C. Futurum
D. Imperativ - Vilken av följande meningar innehåller ett verb i presens?
A. Jag sprang till skolan.
B. Jag springer till skolan.
C. Jag har sprungit till skolan.
D. Jag sprang till lekparken. - Vad betyder “rörelse” i samband med verb?
A. En aktivitet där något förändras eller flyttas
B. En känsla som uttrycks i språket
C. En plats eller en position
D. En tidpunkt för händelsen - Vad kallas verbets form som beskriver något som händer nu?
A. Preteritum
B. Futurum
C. Presens
D. Imperativ - Vilken mening är riktig?
A. Jag har hoppar.
B. Jag hoppa.
C. Jag hoppade.
D. Jag hoppar. - Vilken av följande verbformer är felaktig?
A. Jag såg
B. Jag se
C. Jag går
D. Jag sprang - Vilka verb beskriver rörelse?
A. Äta, sova
B. Titta, lyssna
C. Springa, hoppa
D. Läsa, skriva - Vilken av följande aktiviteter är ett verb?
A. Mat
B. Simma
C. Fika
D. Skola - Vad är verbets grundform av “springer”?
A. Sprungit
B. Sprang
C. Springa
D. Springer - Vilken av följande meningar använder verbet “gå” rätt?
A. Jag gårde till skolan.
B. Jag gick till skolan.
C. Jag gå till skolan.
D. Jag gådde till skolan. - Vad innebär verbet “skriva”?
A. Att läsa
B. Att sätta ord på papper
C. Att rita
D. Att tänka - Vad kallas de verbformer som beskriver händelser i dåtid?
A. Presens
B. Preteritum
C. Futurum
D. Imperativ - Vilken av följande verb kan utföras av en person?
A. Glädje
B. Tacka
C. Måla
D. Bli
Resonerande frågor
- Vad betyder verb för dig, och hur kan de påverka en mening?
Syftet är att eleverna reflekterar över verbens betydelse i språket. - Hur kan rörelse hjälpa oss att förstå betydelsen av verb?
Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka på sambandet mellan fysisk handling och språk. - Ge exempel på hur du skulle använda verb i en berättelse.
Syftet är att få eleverna att applicera sina kunskaper praktiskt. - Varför tror du att det är viktigt att kunna böja verb?
Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka på språkets struktur och funktion. - Hur kan verb påverka våra känslor i en beskrivning?
Syftet är att få eleverna att tänka på verbens roll i att förmedla känslor. - Vilka olika sätt kan verb användas för att skapa bilder i våra sinnen?
Syftet är att låta eleverna utforska den kreativa sidan av språket. - Hur kan olika verbformer ändra meningens innebörd?
Syftet är att stimulera reflektion kring språkets nyanser. - Vad lärde du dig om verb i denna lektion som du inte visste tidigare?
Syftet är att låta eleverna reflektera över sin egen lärprocess.
Bedömning
Provets poängfördelning:
- Faktafrågor: 1 poäng per fråga (max 15 poäng).
- Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (max 24 poäng).
För att nå betygsnivåer:
- E-nivå: Minst 8 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).
- C-nivå: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).
- A-nivå: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`