Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 4. Geografi – Kartor, längdgrad och breddgrad

Provkonstruktion

Årskurs: 4
Ämne: Geografi
Tema: Kartor, längdgrad och breddgrad

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för kartor, samt deras kunskaper om längdgrad och breddgrad. Genom provet ska eleverna kunna visa hur väl de kan läsa och använda kartor, samt lokalisera platser med hjälp av koordinater.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att lära sig om hur man läser och använder kartor, samt att förstå begreppen längdgrad och breddgrad. Detta inkluderar att förstå hur dessa koordinater används för att lokalisera platser på jordklotet.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på några olika sätt att orientera sig med hjälp av kartor och kan förklara de grundläggande principerna för längdgrader och breddgrader.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är en karta?
    A) En bild av jorden
    B) En representation av ett område
    C) En typ av litteratur
    D) En grafisk avbildning av geografiska områden
  2. Vad mäter längdgrad?
    A) Avstånd norr och söder om ekvatorn
    B) Avstånd öster och väster om nollmeridianen
    C) Avstånd i mil
    D) Avstånd mellan länder
  3. Vilken linje representerar breddgrad 0?
    A) Ekvatorn
    B) Nollmeridianen
    C) Polerna
    D) Ingen av dessa
  4. Vilken typ av karta används främst för att visa vägar?
    A) Världskarta
    B) Vägkarta
    C) Topografisk karta
    D) Tematisk karta
  5. Vad används koordinater till?
    A) Att dela in länder
    B) Att lokalisera platser på jorden
    C) Att mäta avstånd
    D) Att rita kartor
  6. Vilken är den största kontinenten?
    A) Europa
    B) Asien
    C) Afrika
    D) Nordamerika
  7. Vad representerar en nollmeridian?
    A) Den östligaste punkten på jorden
    B) Ingen koordinat
    C) Utgångspunkten för längdgrad
    D) Den nordligaste punkten
  8. Hur många grader är det mellan ekvatorn och Nordpolen?
    A) 90 grader
    B) 180 grader
    C) 45 grader
    D) 360 grader
  9. Vad kan man använda kartor till?
    A) För att studera historia
    B) För att navigera i rymden
    C) För att hitta vägar och platser
    D) För att bygga hus
  10. Vad är en världskarta?
    A) En karta som visar endast ett kontinent
    B) En karta över ett specifikt land
    C) En karta som visar hela jorden
    D) En karta över städer
  11. Hur mäts breddgrad?
    A) I kilometer
    B) I grader
    C) I minuter
    D) I sekunder
  12. Vad är skiljelinjen mellan östra och västra hemisfären?
    A) 45:e breddgraden
    B) Nollmeridianen
    C) Ekvatorn
    D) 90:e longituden
  13. Vad betyder det om en plats har latitud 60 grader?
    A) Den ligger vid ekvatorn
    B) Den ligger vid nollmeridianen
    C) Den ligger nära Nordpolen
    D) Den ligger nära Sydpolen
  14. Vilken karta skulle du använda för att hitta fjäll och skogar?
    A) Världskarta
    B) Topografisk karta
    C) Vägkarta
    D) Politisk karta
  15. Vad är syftet med en tematisk karta?
    A) Att visa fysiska omständigheter
    B) Att visa specifika ämnen eller data
    C) Att visa vägar
    D) Att visa befolkningstätheter

Resonerande frågor

  1. Varför är det viktigt att förstå hur man läser en karta?
    Syftet är att diskutera vikten av att kunna orientera sig och läsa kartor i olika situationer.
  2. Hur skulle du använda längd- och breddgrader för att hitta en plats?
    Detta ger eleven möjlighet att förklara processen för att använda koordinater praktiskt.
  3. Ge exempel på olika typer av kartor och deras användningsområden.
    Här får eleven visa sin kunskap om karttyper och deras praktiska tillämpningar.
  4. Vad skulle hända om ingen hade utvecklat kartor?
    Denna fråga uppmanar till reflektion över kartors betydelse genom historien och i dagens samhälle.
  5. Diskutera hur digital teknik har förändrat sättet vi använder kartor.
    Detta gör att frågor kring moderna kartverktyg och deras funktion kan utforskas.
  6. Hur kan kunskap om kartor och koordinater hjälpa dig i framtiden?
    Denna fråga gör det möjligt för eleverna att reflektera över relevansen av sitt lärande för framtiden.
  7. Vilka utmaningar kan uppstå när man använder kartor?
    Eleverna får möjlighet att diskutera begränsningar och problem med kartor i olika sammanhang.
  8. Varför är det viktigt att kunna använda både fysiska och digitala kartor?
    Syftet är att ge eleverna en helhetssyn på hur kartor fungerar i olika format.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt kan eleverna få 15 poäng från faktafrågor. Resonerande frågor: Varje korrekt och välmotiverat svar ger 2 poäng. Totalt kan eleverna få 16 poäng från resonerande frågor.

Poäng för betyg:
E: Minst 8 poäng totalt
C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor)


Modern Tillbaka-knapp