Provkonstruktion
Årskurs: 4
Ämne: Geografi
Tema: Sverige i Norden
Syfte
Detta prov syftar till att bedöma elevernas förståelse för Sveriges roll och relationer inom Norden samt deras kunskap om de nordiska ländernas geografiska och kulturella kännetecken.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Denna lektion syftar till att ge eleverna en förståelse för Sveriges roll och relationer inom Norden. Eleverna ska få kunskap om de nordiska ländernas geografi, kultur och samarbete.”
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna beskriva och ge exempel på kännetecken för de nordiska länderna och kunna redogöra för Sveriges relationer till dessa länder. Dessutom ska de kunna jämföra och diskutera likheter och skillnader mellan Sverige och de övriga nordiska länderna.
Prov
Faktafrågor
1. Vilka länder ingår i Norden?
A) Sverige, Norge, Finland, Estland, Danmark
B) Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island
C) Sverige, Finland, Norge, Tyskland, Danmark
D) Sverige, Norge, Danmark, Finland, Detta är ej korrekt
2. Vad är en av Sveriges traditioner?
A) Midsommar
B) Thanksgiving
C) Halloween
D) Diwali
3. Vilket nordiskt land är mest känt för sina fjordar?
A) Sverige
B) Danmark
C) island
D) **Norge**
4. Vad är Nordisk råd?
A) En institution för nordisk kultur
B) **Ett samarbetsorgan mellan de nordiska länderna**
C) En typ av nordiskt spel
D) En nyhetstidning
5. Vilket språk talas i Finland?
A) **Finska**
B) Svenska
C) Danska
D) Norska
6. Vilket nordiskt land är mest känt för sina vulkaner?
A) **Island**
B) Danmark
C) Sverige
D) Finland
7. Vad är ett kännetecken för den danska kulturen?
A) Julbord
B) Kanelbullar
C) **Hygge**
D) Sill
8. Vilket nordiskt land är känt för sina starka traditioner kring jul?
A) Island
B) **Sverige**
C) Norge
D) Finland
9. Vilket av följande länder har en monarki?
A) **Sverige**
B) Finland
C) Estland
D) Lettland
10. Vilket samarbetsområde omfattar Norden?
A) Utbildning
B) **Miljö**
C) Försvar
D) Politiskt styre
11. Vilket språk är inte ett av de officiella språken i Norden?
A) Svenska
B) Norska
C) Danska
D) **Tyska**
12. Vad syftar nordiskt samarbete på?
A) **Att hantera gemensamma utmaningar**
B) Att eliminera gränser
C) Att avskaffa traditioner
D) Att skapa en ny religion
13. Vilket nordiskt land ligger längst norrut?
A) Sverige
B) **Norge**
C) Danmark
D) Finland
14. Vilken tradition firas mest i Finland i december?
A) Påsk
B) **Lucia**
C) Midsommar
D) Jul
15. Vilket av följande är en viktig del av den svenska kulturen?
A) **Fika**
B) Siesta
C) Oktoberfest
D) Sjuveckorsdansen
Resonerande frågor
1. Hur skiljer sig de nordiska ländernas kulturer åt?
Syftet med denna fråga är att uppmuntra eleverna att reflektera och analysera kulturella skillnader.
2. Vad betyder det för Sverige att ha goda relationer med de andra nordiska länderna?
Frågan ger eleverna möjlighet att resonera kring betydelsen av internationellt samarbete.
3. Diskutera en tradition från ett nordiskt land och dess betydelse.
Denna fråga låter eleverna utforska och förklara djupare kulturella aspekter.
4. Vilken betydelse har språket för kulturell identitet i de nordiska länderna?
Genom denna fråga kan eleverna belysa språkets roll i identitetsskapandet.
5. Vilka gemensamma utmaningar kan de nordiska länderna samarbeta om?
Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt om gemensamma samhällsfrågor.
6. Hur har historiska händelser påverkat relationerna mellan de nordiska länderna?
Frågan syftar till att få eleverna att reflektera över histories påverkan på nuläget.
7. Jämför och diskutera likheter och olikheter mellan den svenska och norska kulturen.
Eleverna uppmuntras här att göra jämförelser och dra slutsatser.
8. Vad kan vi lära oss av nordiskt samarbete gentemot andra delar av världen?
Frågan öppnar upp för diskussion om globalt samarbete och lärande från varandra.
Bedömning
Provets faktafrågor ger maximalt 15 poäng (1 poäng per fråga) och de resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng (1 poäng per fråga). För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).