Provkonstruktion
Årskurs: 4
Ämne: Historia
Tema: Vikingatiden
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll kopplas till läroplanens centrala delar, såsom: “Skapelser, myter och berättelser och deras betydelse för människors liv, uttryck och värderingar i olika kulturer” samt “Enkelt historiskt perspektiv där eleverna får kunskap om vikingatidens samhälle, resor och handelsförbindelser”.
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskraven fokuserar på:
- Att kunna redogöra för centrala händelser och personer under vikingatiden.
- Att ge exempel på hur vikingarna levde och verkade.
- Att kunna förklara vikingatidens betydelse i ett samhälleligt sammanhang.
Prov
Faktafrågor
- Vilken plats hade vikingarna som centrum för sina handelsresor?
A) Stockholm
B) Birka
C) Uppsala
D) Oslo - Vad kallades de långskepp som vikingarna använde för sina resor?
A) Båtar
B) Drakkar
C) Kanoter
D) Yachter - Vad var ett vanligt yrke för vikingarna?
A) Fiskare
B) Skådespelare
C) Arkitekt
D) Författare - Vilket av följande länder besökte vikingarna under sina handelsresor?
A) Kina
B) England
C) Afrika
D) Australien - Vilken gud var vikingarnas krigsgud?
A) Freja
B) Oden
C) Thor
D) Loki - Vad hette den skrift som vikingarna använde?
A) Runor
B) Hieroglyfer
C) Latinska bokstäver
D) Sumeriska tecken - Vad var en viktig del av vikingarnas traditioner?
A) Diktning
B) Myter och legender
C) Filosofi
D) Matlagning - Vad kallades vikingarnas stora festmåltider?
A) Brunch
B) Blots
C) Supé
D) Buffé - Vilken typ av religion följde de flesta vikingar?
A) Kristendomen
B) Norden mytologi
C) Buddhism
D) Islam - Vilket kända verk handlar om vikingarnas resor?
A) Eddan
B) Iliaden
C) Beowulf
D) Odysseen - Vad var en vanlig matvara för vikingarna?
A) Pizza
B) Kött
C) Spaghetti
D) Sushi - Vilken tid brukar man kalla vikingatiden?
A) 1500-1600
B) 800-1000
C) 800-1050
D) 400-600 - Hur kallades vikingarnas försvar av sina byar?
A) Skansar
B) Fästningar
C) Murar
D) Portar - Vilken av följande gärningar ansågs vara särskilt hedervärd bland vikingarna?
A) Att stjäla
B) Att vara modig i strid
C) Att ljuga
D) Att svika sina vänner - Vad kallades den plats där vikingarna begravde sina döda?
A) Gravfält
B) Templet
C) Marknaden
D) Krogen
Resonerande frågor
- Diskutera vikten av vikingarnas handelsresor för både dem själva och de kulturer de mötte.
(Syftet är att låta eleverna analysera och reflektera över vikingenas påverkan på andra samhällen.) - Beskriv hur vikingatidens myter och legender speglar värderingar i samhället då.
(Denna fråga ger möjlighet för elever att koppla kultur och samhällsinfluenser samman.) - Jämför hur vikingarna organiserade sina samhällen med ett nutida samhälle.
(Genom att göra jämförelser visar eleverna sin förståelse för historisk och samhällelig utveckling.) - Förklara betydelsen av religion för vikingarna och hur det påverkade deras liv och val.
(Här kan eleverna få visa sin förmåga att resonera kring livsåskådning och påverkningsfaktorer.) - Vilken roll spelade kvinnor i vikingatiden, och hur skiljer sig deras plats i samhället från idag?
(Denna fråga ger möjlighet för djupare reflektion kring könsroller och samhällsstruktur.)
Bedömning
Provets totala poäng är 25.
- För betyget E krävs minst 8 poäng.
- För betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
- För betyget A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
Genom denna strukturering får eleverna en chans att visa både faktakunskaper och djupare förståelse för vikingatiden.