En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 4. Historia – Vikingatiden

Provkonstruktion

Årskurs: 4

Ämne: Historia

Tema: Vikingatiden

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets centrala innehåll kopplas till läroplanens centrala delar, såsom: “Skapelser, myter och berättelser och deras betydelse för människors liv, uttryck och värderingar i olika kulturer” samt “Enkelt historiskt perspektiv där eleverna får kunskap om vikingatidens samhälle, resor och handelsförbindelser”.

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven fokuserar på:

  • Att kunna redogöra för centrala händelser och personer under vikingatiden.
  • Att ge exempel på hur vikingarna levde och verkade.
  • Att kunna förklara vikingatidens betydelse i ett samhälleligt sammanhang.

Prov

Faktafrågor
  1. Vilken plats hade vikingarna som centrum för sina handelsresor?
    A) Stockholm
    B) Birka
    C) Uppsala
    D) Oslo
  2. Vad kallades de långskepp som vikingarna använde för sina resor?
    A) Båtar
    B) Drakkar
    C) Kanoter
    D) Yachter
  3. Vad var ett vanligt yrke för vikingarna?
    A) Fiskare
    B) Skådespelare
    C) Arkitekt
    D) Författare
  4. Vilket av följande länder besökte vikingarna under sina handelsresor?
    A) Kina
    B) England
    C) Afrika
    D) Australien
  5. Vilken gud var vikingarnas krigsgud?
    A) Freja
    B) Oden
    C) Thor
    D) Loki
  6. Vad hette den skrift som vikingarna använde?
    A) Runor
    B) Hieroglyfer
    C) Latinska bokstäver
    D) Sumeriska tecken
  7. Vad var en viktig del av vikingarnas traditioner?
    A) Diktning
    B) Myter och legender
    C) Filosofi
    D) Matlagning
  8. Vad kallades vikingarnas stora festmåltider?
    A) Brunch
    B) Blots
    C) Supé
    D) Buffé
  9. Vilken typ av religion följde de flesta vikingar?
    A) Kristendomen
    B) Norden mytologi
    C) Buddhism
    D) Islam
  10. Vilket kända verk handlar om vikingarnas resor?
    A) Eddan
    B) Iliaden
    C) Beowulf
    D) Odysseen
  11. Vad var en vanlig matvara för vikingarna?
    A) Pizza
    B) Kött
    C) Spaghetti
    D) Sushi
  12. Vilken tid brukar man kalla vikingatiden?
    A) 1500-1600
    B) 800-1000
    C) 800-1050
    D) 400-600
  13. Hur kallades vikingarnas försvar av sina byar?
    A) Skansar
    B) Fästningar
    C) Murar
    D) Portar
  14. Vilken av följande gärningar ansågs vara särskilt hedervärd bland vikingarna?
    A) Att stjäla
    B) Att vara modig i strid
    C) Att ljuga
    D) Att svika sina vänner
  15. Vad kallades den plats där vikingarna begravde sina döda?
    A) Gravfält
    B) Templet
    C) Marknaden
    D) Krogen
Resonerande frågor
  1. Diskutera vikten av vikingarnas handelsresor för både dem själva och de kulturer de mötte.
    (Syftet är att låta eleverna analysera och reflektera över vikingenas påverkan på andra samhällen.)
  2. Beskriv hur vikingatidens myter och legender speglar värderingar i samhället då.
    (Denna fråga ger möjlighet för elever att koppla kultur och samhällsinfluenser samman.)
  3. Jämför hur vikingarna organiserade sina samhällen med ett nutida samhälle.
    (Genom att göra jämförelser visar eleverna sin förståelse för historisk och samhällelig utveckling.)
  4. Förklara betydelsen av religion för vikingarna och hur det påverkade deras liv och val.
    (Här kan eleverna få visa sin förmåga att resonera kring livsåskådning och påverkningsfaktorer.)
  5. Vilken roll spelade kvinnor i vikingatiden, och hur skiljer sig deras plats i samhället från idag?
    (Denna fråga ger möjlighet för djupare reflektion kring könsroller och samhällsstruktur.)
Bedömning

Provets totala poäng är 25.

  • För betyget E krävs minst 8 poäng.
  • För betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • För betyget A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

Genom denna strukturering får eleverna en chans att visa både faktakunskaper och djupare förståelse för vikingatiden.


×