Provkonstruktion

Årskurs: 4

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Demokrati

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om demokrati, dess betydelse, och hur demokratiska beslut fattas, samt att låta dem visa insikt i mänskliga rättigheter och barnets rättigheter enligt barnkonventionen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • Vad demokrati är och hur demokratiska beslut fattas. Hur individer och grupper kan påverka beslut, genom att rösta i allmänna val och till exempel genom elevråd i skolan eller genom att skapa opinion i sociala medier.
  • De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen.

Betygskriterier

Eleven visar grundläggande kunskaper om vad demokrati är och hur demokratiska beslutsprocesser fungerar. Eleven visar det genom att föra enkla resonemang om hur demokratiska värden och principer kan kopplas till hur beslut fattas i samhället.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad betyder demokrati?
    • A) En form av diktatur
    • B) En styrelseform där folket har makten
    • C) En överenskommelse mellan stat och kyrka
    • D) En styrelseform där man styr utan folkets insyn
  2. Vilka rättigheter omfattar barnkonventionen?
    • A) Endast skyldigheter
    • B) Rättigheter och skyldigheter för barn
    • C) Endast rättigheter för vuxna
    • D) Rättigheter för alla människor
  3. Hur kan elever påverka beslut i skolan?
    • A) Genom att ignorera beslut
    • B) Genom att delta i elevrådet
    • C) Genom att klaga till lärarna
    • D) Genom att låta andra bestämma
  4. Vad innebär mänskliga rättigheter?
    • A) Lagliga krav på statens makt
    • B) Rättigheter som gäller alla människor
    • C) Rättigheter som bara gäller medborgare
    • D) Rättigheter som kan tas bort vid konflikt
  5. Vad kan man göra för att påverka samhället?
    • A) Rösta i val
    • B) Klaga på TV
    • C) Gå hem
    • D) Låta bli att engagera sig
  6. Vilken instans gör lagar i Sverige?
    • A) Kommunfullmäktige
    • B) Länsstyrelsen
    • C) Riksdagen
    • D) Kommunen
  7. Vad är syftet med elevråd?
    • A) Att göra lektionerna tråkigare
    • B) Att föra fram elevernas åsikter
    • C) Att kontrollera lärarna
    • D) Att skapa fler regler
  8. Vilken rättighet ges enligt barnkonventionen?
    • A) Rätt till arbete
    • B) Rätt till utbildning
    • C) Rätt till röstning
    • D) Rätt till frihet
  9. Hur lång tid har vi haft demokrati i Sverige?
    • A) Sedan 1800-talet
    • B) Sedan 1900-talet
    • C) Sedan 2000-talet
    • D) Sedan 1600-talet
  10. Vad kan skapa opinion?
    • A) Att stänga in sig
    • B) Att ignorera problem
    • C) Att diskutera och informera
    • D) Att dela på candy
  11. Vad handlar barnkonventionen om?
    • A) Vuxnas rättigheter
    • B) Barns rättigheter
    • C) Djurs rättigheter
    • D) Statens rättigheter
  12. Vad innebär det att rösta?
    • A) Att välja pizza
    • B) Att välja företrädare
    • C) Att välja bort
    • D) Att välja sina kompisar
  13. Vad betyder yttrandefrihet?
    • A) Man får inte säga något
    • B) Man får uttrycka sina åsikter
    • C) Man får bestämma över andra
    • D) Man får bara säga det som är populärt
  14. Vad är ett exempel på ett demokratiskt beslut?
    • A) Att besluta om en lektion utan diskussion
    • B) Att hålla omröstning om skolgården
    • C) Att strunta i åsikter
    • D) Att enbart följa lärarens beslut

Resonerande frågor

  1. Varför är det viktigt att förstå vad demokrati innebär? Syftet är att låta eleverna förklara demokratins grundläggande värden och dess betydelse för samhället.
  2. Hur påverkar barnkonventionen barns liv i praktiken? Eleverna får här möjlighet att koppla teori till verklighet och resonera kring konkret påverkan.
  3. Vilka sätt finns det för elever att engagera sig i sin skola och sitt samhälle? Eleverna beskrivs ge exempel på hur engagemang kan se ut och varför det är viktigt.
  4. Beskriv en situation där du märkt av demokratiska beslut i ditt liv. Eleverna ges här möjlighet att reflektera över sina egna erfarenheter.
  5. Hur kan sociala medier påverka demokratin? Syftet är att eleverna skall reflektera över den moderna tidens påverkan.
  6. Varför är mänskliga rättigheter ett viktigt ämne att diskutera i skolan? Eleverna ska resonera kring hur dessa rättigheter kan påverka individen.
  7. Vad skulle hända om vi inte hade demokratiska beslut? Eleverna ges möjlighet att reflektera över effekterna av avsaknad av demokrati.
  8. Ge exempel på hur man kan styra sin åsikt genom argumentation. Syftet är att låta eleverna belysa vikten av att tänka kritiskt och argumentera sakligt.

Bedömning

För provet kan eleverna få maximalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera. Poängkraven för betyg är följande:

  • För E krävs totalt minst 8 poäng (varav minst 2 poäng från resonerande frågor).
  • För C krävs totalt minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • För A krävs totalt 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).