Provkonstruktion
Årskurs: 4
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Grönsaker
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om grönsakers typer, näringsinnehåll och odling, samt deras förmåga att koppla dessa kunskaper till hälsa och matlagning.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion kommer att fokusera på olika typer av grönsaker, deras odling och deras betydelse för hälsan. Eleverna kommer att lära sig om olika grönsakers näringsinnehåll och hur man kan använda dem i matlagning.
Kunskapskrav
Eleven redogör för olika typer av livsmedel och deras betydelse för hälsan, samt ger exempel på hur man kan använda dessa i matlagning.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande grönsaker är en rotgrönsak?
A) Spenat
B) Broccoli
C) **Morötter**
D) Paprika
2. Vad är en viktig fördel med att äta grönsaker?
A) De innehåller mycket socker
B) **De innehåller vitaminer och fiber**
C) De ökar kroppsvikten
D) De är alltid dyra
3. Vilken av följande grönsaker hör till baljväxter?
A) Kål
B) **Bönor**
C) Gurka
D) Rädisa
4. Vad kan man göra för att odla grönsaker hemma?
A) **Så frön i jorden**
B) Köpa grönsaker från affären
C) Placera dem i kylskåpet
D) Rista i träbitar
5. Vilken grönsak används ofta i grönsakssoppa?
A) **Morötter**
B) Choklad
C) Bröd
D) Pudding
6. Vilken typ av grönsak är spenat?
A) Rotgrönsak
B) **Bladgrönsak**
C) Baljväxt
D) Frukt
7. Vad innehåller många grönsaker som är bra för kroppen?
A) Fett
B) **Vitaminer**
C) Socker
D) Gluten
8. Vad är en vanlig rätt man kan laga med grönsaker?
A) **Sallad**
B) Pannkakor
C) Pizza
D) Tårta
9. Vilken av följande grönsaker växer under jorden?
A) Blomkål
B) **Potatis**
C) Sparris
D) Tomat
10. Vad kan man inkludera i en grönsakssoppa?
A) **Olika grönsaker**
B) Kex
C) Maränger
D) Chips
11. Hur påverkar bristen på grönsaker vår hälsa?
A) Vi får mer energi
B) **Det kan leda till brist på vitaminer**
C) Vi sover bättre
D) Vi får mindre sjukdomar
12. Vilken grönsak är känd för att förebygga ögonskador?
A) **Morötter**
B) Äpplen
C) Kött
D) Mjölk
13. Vad är viktigt att tänka på när man odlar grönsaker?
A) Att inte vattna
B) **Att ge dem rätt ljus och vatten**
C) Att använda konstgjord jord
D) Att plantera dem på taket
14. Vilken typ av nutrient är fiber?
A) **Det är en typ av kolhydrat**
B) Det är en typ av protein
C) Det är en typ av fett
D) Det är en vitamin
15. Vad är en fördel med att odla egna grönsaker?
A) **Man vet exakt vad som är i dem**
B) Det kostar mer pengar
C) De smakar alltid sämre
D) De växer alltid långsamt
Resonerande frågor
1. Diskutera varför det är viktigt att inkludera olika grönsaker i kosten. Detta ger möjlighet att visa djupare förståelse för näringslära och dess inverkan på hälsa.
2. Hur kan odling av grönsaker påverka en familjs kost och livsstil? Här får eleverna möjlighet att resonera kring samband mellan odling, kostvanor och hälsa.
3. Vilken grönsak anser du är mest undervärderad och varför? Detta uppmanar eleverna att tänka kritiskt och värdera olika livsmedels betydelse.
4. Beskriv hur du skulle göra en enkel rätt med grönsaker. Frågan öppnar upp för kreativitet och tillämpning av kunskaperna i praktiska situationer.
5. Hur kan man engagera andra i att äta mer grönsaker? Denna fråga uppmuntrar till att tänka på hälsokampanjer och social påverkan.
6. Vilka faktorer anser du påverkar grönsakers tillgänglighet och pris? Här kan eleverna använda samhällskunskapsaspekter för att diskutera ekonomi och miljö.
7. Diskutera skillnaden mellan konventionellt odlade och ekologiskt odlade grönsaker. Ge eleverna möjlighet att utforska hållbarhet och livsmedelsproduktion.
8. Vad skulle du säga till någon som inte gillar grönsaker? Denna fråga möjliggör att tänka på pedagogiska metoder och övertygande argument.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng.
Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, totalt 15 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng vardera, totalt 24 poäng.
För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betygsnivå C krävs 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).