Provkonstruktion

Årskurs: 4
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Mänskliga rättigheter

Syfte

Syftet med provet är att mäta elevernas förståelse för mänskliga rättigheter, särskilt FN:s barnkonvention, och hur dessa rättigheter påverkar individer och samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska lära sig grundläggande mänskliga rättigheter och deras betydelse för individer och samhälle. Undervisningen ska fokusera på FN:s barnkonvention och hur dessa rättigheter skyddar barn i olika delar av världen.

Kunskapskrav

Eleven kan förklara vad mänskliga rättigheter innebär och ge exempel på rättigheter som finns i Barnkonventionen. Eleven kan också diskutera vikten av dessa rättigheter i vardagen och hur de påverkar barn och vuxna.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär mänskliga rättigheter?
A) Rättigheter som tillhör varje människa.
B) Rättigheter som endast gäller vuxna.
C) Rättigheter som kan tas bort av staten.
D) Rättigheter som skyddar specifika grupper.

2. Vad handlar FN:s barnkonvention om?
A) Rättigheter som skyddar vuxna.
B) Rättigheter som skyddar barn.
C) Rättigheter för djur.
D) Rättigheter inom arbetslivet.

3. Vilken rättighet handlar om utbildning?
A) Rätten till sjukvård.
B) Rätten till trygghet.
C) Rätten till utbildning.
D) Rätten till personlig säkerhet.

4. Hur påverkar mänskliga rättigheter ditt liv?
A) De påverkar endast vuxna.
B) De säkerställer att jag får gå i skolan och att jag är trygg.
C) De är oviktiga.
D) De skyddar endast barn i fattiga länder.

5. Varför är det viktigt att känna till sina rättigheter?
A) För att ingen ska veta.
B) För att kunna stå upp för sig själv och andra.
C) För att kunna ignorera dem.
D) För att de bara gäller i vissa länder.

6. Vilken av följande är en mänsklig rättighet?
A) Rätten till liv.
B) Rätten till samma köns äktenskap.
C) Rätten att röka.
D) Rätten att köra bil.

7. CNC p> Vad skyddar mänskliga rättigheter mot?
A) Peka ut specifika grupper.
B) Diskriminering och orättvisor.
C) Missbruk av makt.
D) Undervisning.

8. Vad gör FN:s barnkonvention?
A) Den skapar lagar för vuxna.
B) Den utser ledare i skole.
C) Den skyddar barns rättigheter.
D) Den förbjuder barn från arbete.

9. Vem kan hjälpa till att skydda mänskliga rättigheter?
A) Ingen.
B) Endast regeringar.
C) Alla människor.
D) Endast poliser.

10. Vilken rättighet handlar om skydd mot våld?
A) Rätten till yttrandefrihet.
B) Rätten till utbildning.
C) Rätten till trygghet.
D) Rätten till säkerhet.

11. Vad betyder “diskriminering”?
A) Att ge alla samma behandling.
B) Att behandla någon orättvist på grund av deras egenskaper.
C) Att endast ge fördelar till en grupp.
D) Att skydda människor.

12. Vad är syftet med FN:s barnkonvention?
A) Att skapa lagar för vuxna.
B) Att säkerställa barns rättigheter.
C) Att reglera skolor.
D) Att ge barn rösträtt.

13. Vilken rättighet kan påverka en persons hälsa?
A) Rätten till sjukvård.
B) Rätten till utbildning.
C) Rätten till att röja sin identitet.
D) Rätten till säkerhet.

14. Vilken rättighet handlar om att få uttrycka sig?
A) Rätten till liv.
B) Rätten till hälsa.
C) Rätten till yttrandefrihet.
D) Rätten till privatliv.

15. Vad ska människor göra om deras rättigheter kränks?
A) Tiga.
B) Rapportera det till myndigheterna.
C) Göra ingenting.
D) Diskutera med vänner.

Resonerande frågor

1. Vilken mänsklig rättighet anser du är mest viktig och varför?
Syftet med frågan är att låta eleverna uttrycka sina personliga värderingar och nedan sätt reflektera över vilka rättigheter som är mest centrala för dem.

2. Hur kan vi säkerställa att mänskliga rättigheter respekteras i vårt samhälle?
Frågan ger eleverna chansen att tänka kritiskt kring hur samhället kan förbättras och vilket ansvar vi alla har.

3. Kan du ge exempel på hur mänskliga rättigheter kan kränkas?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att reflektera över aktuella händelser och förstå att mänskliga rättigheter inte alltid respekteras.

4. Hur påverkar FN:s barnkonvention unga människor i ditt liv?
Denna fråga syftar till att koppla teori till praktik och låta eleverna analysera hur de påverkas av dessa rättigheter.

5. Vad gör du om du ser en vän som får sina rättigheter kränkt?
Frågan leder till att eleverna tänker på ansvar och handlingskraft i svåra situationer.

6. Hur kan mänskliga rättigheter påverka skolgång för barn i andra länder?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera globala perspektiv och förstå skillnader i barnens livsvillkor.

7. Hur kan vi främja kunskapen om mänskliga rättigheter bland barn?
Frågan syftar till att engagera eleverna i diskussion kring hur medvetenhet skapas och sprids.

8. Vilken roll har skolan i att informera elever om mänskliga rättigheter?
Denna fråga uppmanar till reflektion kring skolans ansvar och funktion i samhälleliga frågor.

Bedömning

Provets poängsättning kan ske på följande sätt:

  • Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, vilket ger totalt 15 poäng.
  • Resonerande frågor ger 2 poäng vardera, vilket ger totalt 16 poäng.

För betyg:

  • E: Minst 8 poäng.
  • C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).