Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 4. Slöjd – Den kreativa processen i grupparbete






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 4

Ämne: Slöjd

Tema: Den kreativa processen i grupparbete

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att arbeta i grupp, kommunicera effektivt och reflektera över den kreativa processen i slöjdprojekt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I undervisningen för årskurs 4 ska eleverna lära sig hur man arbetar effektivt i grupp för att skapa projekt. Fokus ligger på samarbete, kommunikation och att integrera olika idéer i skapandeprocessen. Eleverna ska också få träna på att ge och ta emot feedback, samt reflektera över sin gemensamma arbetsprocess.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna planera och genomföra slöjdprojekt i grupp och på ett säkert samt ändamålsenligt sätt använda material och verktyg. De ska kunna kommunicera tydligt, ge konstruktiv feedback och reflektera över den gemensamma arbetsprocessen och de resultat de uppnått.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är viktigt för att ett grupparbete ska fungera bra?
    • A) Att alla gör vad de vill
    • B) Att alla lyssnar på varandra
    • C) Att någon bestämmer allt
    • D) Att kommunikation och samarbete fungerar
  2. Vilken roll kan en gruppmedlem ha?
    • A) Att vara tyst och inte delta
    • B) Att vara ledare och organisera arbetet
    • C) Att bara ge kritik
    • D) Att sköta allt själv
  3. Vad bör man göra när man ger feedback?
    • A) Vara otrevlig
    • B) Vara konstruktiv och hjälpa till
    • C) Säga att allt är dåligt
    • D) Inte ge feedback
  4. Vad inkluderar den kreativa processen?
    • A) Bara att skapa
    • B) Planering, skapande och utvärdering
    • C) Att inte tänka på vad man gör
    • D) Att bara diskutera idéer
  5. Vad kan vara en utmaning vid grupparbete?
    • A) Att komma överens om idéer
    • B) Att dela med sig av egna åsikter
    • C) Att veta exakt vad varje person ska göra
    • D) Att prata för mycket
  6. Vad är syftet med att reflektera över arbetet?
    • A) Att lära sig och utvecklas till nästa gång
    • B) Att klaga på andra
    • C) Att alltid göra samma sak igen
    • D) Att inte tänka på vad man gjort
  7. Hur kan man säkerställa att alla deltar i grupparbetet?
    • A) Ignorera de som inte pratar
    • B) Uppmuntra alla att bidra med sina idéer
    • C) Be en person att tala hela tiden
    • D) Dela upp arbetet utan diskussion
  8. Vad kan man göra om det uppstår konflikter i gruppen?
    • A) Sluta prata med varandra
    • B) Diskutera öppet och hitta en lösning
    • C) Bara klaga på varandra
    • D) Ge upp projektet
  9. Hur viktig är tidsplanering i ett grupparbete?
    • A) Inte viktig
    • B) Mycket viktig för att hinna med
    • C) Kritisk för att lyckas som grupp
    • D) Bara för de som är stressade
  10. Vad är en bra rutin efter att projektet är klart?
    • A) Gå hem direkt
    • B) Samla alla och utvärdera vad som gick bra och mindre bra
    • C) Inte prata om projektet igen
    • D) Klaga på svårigheterna

Resonerande frågor

  1. Hur kan ni säkerställa att alla i gruppen känner sig inkluderade?

    Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa förståelse för gruppdynamik och inkluderande arbetsmetoder.

  2. Diskutera hur feedback kan påverka ert arbete i framtida projekt.

    Frågan uppmuntrar eleverna att reflektera över värdet av feedback och dess inverkan på deras utveckling.

  3. Vilka strategier fungerade bra i er grupp och varför?

    Eleverna får möjlighet att analysera och beskriva hur olika arbetsstrategier bidrog till deras framgång.

  4. Hur kan ni använda erfarenheterna från detta projekt i era framtida slöjdprojekt?

    Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på hur de kan applicera sina lärdomar i framtiden.

  5. Hur kan ni hantera meningsskiljaktigheter inom gruppen på ett konstruktivt sätt?

    Eleverna får chansen att visa hur man kan tillämpa kommunikationsstrategier vid konflikter.

  6. Vilka individuella styrkor bidrog mest till gruppens arbete?

    Här ges möjlighet för eleverna att reflektera över hur individuella styrkor kan påverka gruppens prestation.

  7. Vad har ni lärt er om samarbete genom att arbeta i denna grupp?

    Frågan ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt kring sina erfarenheter av samarbete.

  8. Hur kan ni förbereda er bättre för framtida grupparbeten?

    Denna fråga uppmanar till att formulera konkreta åtgärder för att förbättra framtida grupparbeten.

Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 10 poäng. Resonerande frågor: 2 poäng per fråga, totalt 16 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs totalt 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp
×