En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 4. Slöjd – Praktiska lösningar – Skapa en funktionell produkt

Provkonstruktion

Årskurs: 4

Ämne: Slöjd

Tema: Praktiska lösningar – Skapa en funktionell produkt

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att planera, skapa och reflektera över en funktionell produkt som löser ett identifierat problem. Provets fokus ligger på elevernas kreativitet, problemlösningsförmåga och deras förståelse för slöjdprocessen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I undervisningen för årskurs 4 ska eleverna lära sig om hur man skapar funktionella produkter som kan användas i vardagen. Fokus ligger på problemlösning och kreativitet där eleverna uppmanas att identifiera ett behov i sin omgivning och designa en produkt som tillgodoser detta behov. De ska arbeta med olika material och metoder för att lösa praktiska problem.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna planera och genomföra ett slöjdprojekt som syftar till att lösa en praktisk uppgift. De ska kunna reflektera över sin skapandeprocess, identifiera utmaningar och hitta lösningar. Bedömning ska även göras kring hur väl produkten uppfyller det angivna syftet.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kallas processen där man identifierar ett problem och skapar en lösning?

A) Planering

B) Problemanalys

C) Skapande

D) Problemlösning

2. Vilket av följande är ett exempel på en funktionell produkt?
A) Förvaringslåda
B) Målning
C) Teckning
D) Datorprogram

3. Vad är viktigt att tänka på när man väljer material till en produkt?
A) Färger
B) Funktionalitet
C) Prislapp
D) Storlek

4. Vilken metod kan hjälpa till i den kreativa processen?
A) Tystnad
B) Enskilt arbete
C) Brainstorming
D) Kontroll

5. Vad bör eleverna göra under utvärderingsdelen av projektet?
A) Riva sin produkt
B) Presentera sina skapelser
C) Skälla på varandra
D) Gå hem

6. Vilken fråga är viktig att ställa sig under skapandeprocessen?
A) Hur kan jag lösa detta problem?
B) Vem ska jag fråga om hjälp?
C) Vad tycker andra om min idé?
D) Hur lång tid tar det?

7. Vilken del av slöjdprocessen handlar om att dokumentera sitt arbete?
A) Materialval
B) Skapande
C) Reflektion
D) Planering

8. Vad innebär att vara flexibel i sitt slöjdarbete?
A) Att alltid följa planen
B) Att kunna anpassa sig vid ändringar
C) Att ge upp
D) Att vara tyst

9. Vilket av följande material kan vara olämpligt för barn att använda?
A) Papper
B) Glas
C) Plast
D) Kartong

10. Vad är det första steget i att skapa en funktionell produkt?
A) Testa produkten
B) Identifiera en fråga eller ett problem
C) Sätta ihop material
D) Använda verktyg

11. Vilket av följande syften är centralt i slöjd?
A) Skapa användbara produkter
B) Måla tavlor
C) Sälja produkter
D) Samla kompisar

12. Vad kallas de olika stadierna i slöjdprocessen?
A) Rutiner
B) Metoder
C) Steg
D) Arbetsformer

13. Vad ska bedömas i en slöjdprodukt?
A) Utseendet
B) Tidsåtgången
C) Hur väl den löser problemet
D) Materialvalet

14. Hur kan eleverna skilja på funktionella och icke-funktionella produkter?
A) Genom att se om produkten gör det den ska
B) Genom storlek
C) Genom färg
D) Genom pris

15. Vilken egenskap är viktig för att lösa problem inom slöjd?
A) Att följa regler
B) Att vara tyst
C) Kreativitet
D) Att ta ansvar

Resonerande frågor

1. Beskriv ett problem du identifierat och hur din produkt löser det.
Syftet är att eleverna visar förmåga att relatera sin lösning till ett konkret behov.

2. Diskutera hur valet av material påverkade din produkt och dess funktion.
Eleverna ges möjlighet att reflektera över materialens betydelse för funktionaliteten.

3. Hur genomförde du dina skisser och hur förändrade de sig under arbetets gång?
Eleverna uppmuntras att resonera kring utvecklingen av sina idéer.

4. Vilka utmaningar stötte du på och hur löste du dem?
Frågan ger eleverna möjlighet att analysera och reflektera över sin problemlösningsförmåga.

5. Vad lärde du dig av andra elevers projekt, och hur påverkade det ditt arbete?
Genom att reflektera över andras arbeten kan eleverna se nya perspektiv.

6. Vilka metoder använde du för att dokumentera din process?
Frågan uppmuntrar eleverna att tänka på vikten av reflektion och dokumentation.

7. Hur kan du förbättra din produkt om du skulle göra om den?
Eleverna reflekterar över sin kreativitet och utvecklingsmöjligheter.

8. Diskutera vikten av kreativitet i slöjd och vad den betyder för dig.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att uttrycka sin egen förståelse av kreativitetens roll.

Bedömning

Provets poängfördelning är som följer:

Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, max 15 poäng. Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, max 24 poäng.

För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


×