Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 5. Geografi – Lokal geografi

Provkonstruktion

Årskurs: 5

Ämne: Geografi

Tema: Lokal geografi

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om lokal geografi och deras förmåga att identifiera och beskriva viktiga platser i sin närmiljö samt förstå hur dessa platser relaterar till kartan.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion kommer att fokusera på lokal geografi, där eleverna får möjlighet att utforska och namnge platser i deras egen hemkommun. Eleverna lär sig om betydande lokala platser, deras historia och hur geografiska drag bidrar till platsens namn och funktion.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna ge exempel på och berätta om viktiga platser i sin närmiljö, samt hur dessa platser relaterar till kartan och namngeografi.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kallas en plats med särskild betydelse i en kommun?

A. Park

B. **Landmärke**

C. Gata

D. Hus

2. Vilken typ av geografisk information får man främst från en karta?

A. Tid

B. **Plats**

C. Väder

D. Befolkning

3. Varför är lokal geografi viktig?

A. För att resa bättre

B. **För att förstå sin omgivning**

C. För att läsa historiska dokument

D. För att knyta nya vänskapsband

4. Vad handlar termen “namngeografi” om?

A. Att namnge personer

B. **Att namnge platser**

C. Att namnge djur

D. Att namnge produkter

5. Vad är en karta?

A. En tidskrift

B. **En visuell representation av områden**

C. En typ av bok

D. En app på mobilen

6. Vilken typ av kartor används ofta för att visa lokala platser?

A. **Topografiska kartor**

B. Matematiska kartor

C. Klimatkartor

D. Politisk kartor

7. Vad ska eleverna göra i grupparbetet?

A. Skriva en rapport

B. **Sammanställa information om valda platser**

C. Teckna bilder

D. Spela ett spel

8. Vilken information är viktig att se när man läser en karta?

A. **Symboler och namn**

B. Färger

C. Sångtexter

D. Räknesätt

9. Vad hette författaren som sa: “Det är inte vad vi ser, utan vad vi gör med vad vi ser”?

A. Ernest Hemingway

B. **John Ruskin**

C. Mark Twain

D. Leo Tolstoy

10. Vad ska eleverna göra i sin hemuppgift?

A. Göra en karta

B. **Skriva en kort uppsats om ett landmärke**

C. Rita en bild

D. Göra en video

11. Vilken aspekt är central i att förstå lokal geografi?

A. Matlagning

B. **Platsens betydelse**

C. Musik

D. Bilkörning

12. Vad kan man studera för att lära sig mer om sitt lokala område?

A. Film

B. **Kartor**

C. Musikalbum

D. Spel

13. Vad ska eleverna fokusera på under presentationen av grupperna?

A. Kvaliteten på sina teckningar

B. **Vad som skiljer och förenar de olika platserna**

C. Antalet ord i sin presentation

D. Hur snabbt de kan prata

14. När är det viktigt att veta om lokal geografi?

A. När man reser utomlands

B. **I sin vardag**

C. När man spelar spel

D. När man skriver läxor

15. Vilken typ av plats kan man nämna i en exit-ticket?

A. **Skola**

B. Berg

C. Hav

D. Kontinent

Resonerande frågor

1. Beskriv hur kännedom om lokal geografi kan påverka vår vardag. Syftet är att låta eleverna fördjupa sina tankar kring hur geografiska platser påverkar livskvalitet.

2. Reflektera över varför det är viktigt att lära sig om platser i sin egen kommun. Frågan ger elever möjlighet att dra kopplingar till sin identitet och tillhörighet.

3. Hur kan kännedomen om lokala geografiska platser bidra till en ökad förståelse av kulturell mångfald? Syftet är att eleverna ska se relevansen av kultur i geografi.

4. Diskutera hur man kan använda kartor för att planera sina aktiviteter i sin hemkommun. Frågan uppmuntrar elever till att se praktisk användning av sina kunskaper.

5. Vilken roll tror du historia spelar i förståelsen av lokal geografi? Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt om historiskt betydelsefulla platser.

6. Hur kan digitala källor vara till hjälp när man undersöker lokala platser? Frågan öppnar för diskussion om informationsteknikens betydelse.

7. Ge exempel på hur en plats i din kommun kan förändras över tid och vad som kan bidra till dessa förändringar. Syftet är att få eleverna att tänka på tidsperspektiv inom geografi.

8. Diskutera vilken betydelse lokala landmärken kan ha för en gemenskapsidentitet. Denna fråga ger elever utrymme att reflektera över gemenskap och lokalt engagemang.

Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng.

Resonerande frågor: 3 poäng per svar, totalt 24 poäng.

För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp