Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Historia
Tema: Medeltiden 1350-1500
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll genom att det omfattar följande citat:
– “Historiska fenomen som förändrat människors liv och förutsättningar, till exempel förändringar i samhällsstrukturen.”
Kunskapskrav
Provet kopplar till följande kunskapskrav:
– Eleverna ska kunna redogöra för centrala händelser och personer i historia.
– Eleverna ska kunna föra resonemang om hur historiska skeenden påverkar människor i olika tider och samhällen.
– Eleverna ska kunna jämföra och analysera olika perspektiv på historiska händelser.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket årtal markerar slutet på medeltiden?
a) 1200
b) 1453
c) **1500**
d) 1600
2. Vem var kung i Sverige under början av 1400-talet?
a) Karl IX
b) Gustav Vasa
c) **Erik av Pommern**
d) Christian IV
3. Vad kallades den pest som härjade i Europa på 1300-talet?
a) Spanska sjukan
b) **Svart döden**
c) Asiatiska influensan
d) Tyfus
4. Vilken viktig handelsstad låg vid Östersjön under medeltiden?
a) Stockholm
b) Oslo
c) **Hamburg**
d) Visby
5. What type of government emerged during the late Middle Ages in Europe?
a) Theocracy
b) **Monarchy**
c) Democracy
d) Republic
6. Vilken uppfinning under medeltiden revolutionerade tryckerikonsten?
a) Papper
b) **Boktryckarkonsten**
c) Penna
d) Bläck
7. Vem var en känd filosof under medeltiden som förespråkade renässansen?
a) Thomas Hobbes
b) John Locke
c) **Niccolò Machiavelli**
d) David Hume
8. Vad var en dominikansk munk mest känd för?
a) Handel
b) **Utbildning**
c) Litteratur
d) Militär tjänst
9. Vilken av följande var en viktig kulturell rörelse under medeltiden?
a) Barock
b) **Renässans**
c) Romantik
d) Klassicism
10. Vad var syftet med korstågen?
a) Att expandera handeln
b) **Att återta Det Heliga Landet**
c) Att sprida nya uppfinningar
d) Att avsluta krig
11. Vilken era kom efter medeltiden?
a) Antiken
b) **Renässansen**
c) Barocken
d) Upplysningen
12. När började det hundraåriga kriget?
a) **1337**
b) 1400
c) 1450
d) 1500
13. Vem var drottning under 1400-talet i Sverige och styrde en tid som känd som Kalmarunionen?
a) **Margaret I**
b) Christina av Sverige
c) Katarina av Sverige
d) Gunilla av Sverige
14. Vilken är en känd konstform som utvecklades under medeltiden?
a) **Gotisk arkitektur**
b) Modernism
c) Barock konst
d) Impressionism
15. Vad kallas det avtal som slutades 1397 för att förena Danmark, Sverige och Norge?
a) Kalmarunionen
b) **Kalmarunionen**
c) Stockholms blutfest
d) Union av Stockholm
Resonerande frågor
1. Diskutera hur Svart döden påverkar den europeiska befolkningens struktur och samhällsorganisation.
(Syfte: Att ge elever möjlighet att analysera och resonera kring konsekvenserna av en historisk händelse.)
2. Hur bidrog renässansen till förändringar inom konst och vetenskap under medeltiden?
(Syfte: Att uppmuntra elever att reflektera över kulturella och intellektuella förändringar.)
3. Jämför medeltiden i Sverige med ett annat europeiskt land under samma tidsperiod. Vilka likheter och skillnader kan du se?
(Syfte: Att främja elevernas förmåga att jämföra och kontrastera olika historiska kontexter.)
4. På vilket sätt påverkade korstågen de relationer som fanns mellan olika kulturer under medeltiden?
(Syfte: Att få eleverna att tänka kritiskt på interkulturella relationer och deras historiska betydelse.)
5. Resonera kring hur medeltidens samhällsstrukturer fortfarande kan ses i dagens samhälle.
(Syfte: Att uppmuntra elever att koppla historiska strukturer till nutida förhållanden.)
6. Vilken roll spelade kvinnor under medeltiden och hur kan deras inflytande ha förändrats över tid?
(Syfte: Att möjliggöra en djupare diskussion om genus och makt i historisk kontext.)
7. Diskutera hur och varför medeltiden ibland kallas “mörka tider” och om du håller med om denna beskrivning.
(Syfte: Att låta eleverna engagera sig i kritisk debatt kring historisk periodisering.)
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng. De resonerande frågorna ger upp till 3 poäng vardera. Totalt kan eleverna uppnå 24 poäng.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs minst 12 poäng därav minst 3 poäng från resonerande frågor, och för A krävs 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.