Prov. Åk. 5. Matematik – Division

Provkonstruktion

Årskurs: 5

Ämne: Matematik

Tema: Division

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse av division och deras förmåga att tillämpa division i olika sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • De fyra räknesätten och regler för deras användning vid beräkningar med naturliga tal.
  • Metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i bråk- och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning och skriftlig beräkning. [Lgr 22, Matematik, Åk. 4-6]

Betygskriterier

Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs.

Prov

Faktafrågor

  • Vad är resultatet av 20 delat med 4?
  • A) 2
  • B) 5
  • C) 4
  • D) 10
  • Vilken av följande termer beskriver talet som delas i division?
  • A) Nämnare
  • B) Täljare
  • C) Kvot
  • D) Bråk
  • Hur mycket får vi om vi delar 15 gummiormar i grupper om 3?
  • A) 6
  • B) 5
  • C) 3
  • D) 2
  • Vad kallas resultatet av en divisionsoperation?
  • A) Kvot
  • B) Nämnare
  • C) Täljare
  • D) Bråk
  • Vilken operation är den motsatta till division?
  • A) Multiplikation
  • B) Addition
  • C) Subtraktion
  • D) Ingen av dem
  • Vad är 36 delat med 6?
  • A) 4
  • B) 5
  • C) 6
  • D) 7
  • Vilken typ av tal används vid division?
  • A) Endast hela tal
  • B) Hela tal och bråktal
  • C) Endast bråktal
  • D) Inte något av dessa
  • För vad är division ett bra sätt att lösa?
  • A) Addera två tal
  • B) Dela upp något i lika stora delar
  • C) Multiplicera tal
  • D) Ingen av dem
  • Om du har 24 kakor och vill dela dem jämnt mellan 6 vänner, hur många kakor får varje vän?
  • A) 4
  • B) 6
  • C) 8
  • D) 5
  • Vilket av följande talen är en täljare i divisionen 12/4?
  • A) 12
  • B) 4
  • C) 3
  • D) 1
  • Vad kommer först i uttrycket 12/3 = 4?
  • A) 3
  • B) 12
  • C) =
  • D) 4
  • Vad är 50 delat med 5?
  • A) 6
  • B) 10
  • C) 5
  • D) 15
  • Vilken av följande operationer skulle vi använda för att kontrollera resultatet av en division?
  • A) Sammanlägga
  • B) Multiplicera
  • C) Subtrahera
  • D) Inga av dem
  • Vad kallas talet som beskriver i hur många delar täljaren ska delas?
  • A) Kvot
  • B) Nämnare
  • C) Täljare
  • D) Bråk
  • Om du har 30 kronor och vill dela dem mellan 5 vänner, hur mycket får varje vän?
  • A) 4 kronor
  • B) 6 kronor
  • C) 5 kronor
  • D) 7 kronor
  • Om vi har en tärning med 6 sidor, hur många grupper om 2 kan vi dela den i?
  • A) 2
  • B) 3
  • C) 1
  • D) 5
  • Om 18 delat med 9 är lika med?
  • A) 2
  • B) 2
  • C) 3
  • D) 1

Resonerande frågor

  • Hur kan du använda division i vardagen? – Denna fråga ger möjlighet att koppla teori till praktisk tillämpning.
  • Kan du ge exempel på situationer där division är den bästa metoden för att lösa ett problem? – Fokuserar på att eleverna tänker kritiskt kring användningen av division.
  • Hur hänger division ihop med multiplikation? – Frågan testar förståelsen för de två operationerna och deras relation.
  • Varför är det viktigt att förstå division i olika sammanhang? – Utmanar eleverna att tänka på betydelsen av division i olika livssituationer.
  • Hur skulle du förklara division för någon som aldrig har hört talas om det? – Testar förmågan att kommunicera matematiska begrepp pedagogiskt.
  • Vad skulle hända om vi inte hade division? – Utmanar eleverna att tänka kritiskt kring relevansen av division i matematik.
  • Kan division också ge decimalresultat? Ge exempel. – Insisterar på att eleverna utforskar mer avancerade aspekter av division.
  • Hur kan du verifiera att ditt divisionsresultat är korrekt? – Frågan testar elevernas förståelse för att kontrollera sina svar och beräkningar.

Bedömning

Provets totala poäng är 30. Poängen kan bedömas enligt följande:

  • För betyget E: minst 8 poäng
  • För betyget C: minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • För betyget A: minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)

Modern Tillbaka-knapp