Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 5
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Vad är demokrati?

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av begrepp kopplade till demokrati, demokratiska processer, och medborgarskap. Det syftar även till att ge eleverna möjlighet att förklara och ge exempel på hur demokrati fungerar i samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få kunskap om hur demokratiska processer och beslut fattas samt förstå vad demokrati innebär för medborgarskapet och individuella rättigheter.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på hur demokrati fungerar i samhället och kan återge centrala begrepp som är kopplade till detta.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är demokrati?
    • A) Ett system där endast en person bestämmer
    • B) Ett system där folket får vara med och påverka Rätt svar
    • C) Ett sätt att styra med våld
    • D) En metod för att välja en ledare utan folkomröstning
  2. Vad betyder rösträtt?
    • A) Rättigheten att bestämma allt
    • B) Rätten att delta i val och rösta på kandidater Rätt svar
    • C) Rätten att endast ge förslag
    • D) Rätten att överklaga beslut
  3. Nämn ett exempel på ett demokratiskt land.
    • A) Nordkorea
    • B) Ryssland
    • C) Sverige Rätt svar
    • D) Kina
  4. Vad är skillnaden mellan demokrati och diktatur?
    • A) Inga skillnader finns
    • B) I en demokrati får folket påverka Rätt svar
    • C) Diktaturer har fler valmöjligheter
    • D) Diktaturer är alltid bättre
  5. Vilken av följande är en demokratisk process?
    • A) Folkomröstning Rätt svar
    • B) Enmansstyre
    • C) Censur av media
    • D) Ingen åsiktsfrihet
  6. Vad kallas personen som leder en demokratisk valkampanj?
    • A) Ministre
    • B) Kandidat Rätt svar
    • C) Diktator
    • D) Representant
  7. Vad innebär medborgarskap?
    • A) Att vara född i ett land
    • B) Att man kan få gratis mat
    • C) Att man har rättigheter och skyldigheter i ett land Rätt svar
    • D) Att man får bestämma allemansrätten
  8. Vilken av följande rättigheter är kopplad till demokrati?
    • A) Rätt till arbete
    • B) Rätt att yttra sig fritt Rätt svar
    • C) Rätt att stjäla
    • D) Rätt att gå i skolan
  9. Vad kallas det när folk röstar för att besluta om en specifik fråga?
    • A) Allmänna val
    • B) Folkomröstning Rätt svar
    • C) Representativa val
    • D) Enkät
  10. Vad bör man göra för att delta i demokratin?
    • A) Bara prata
    • B) Rösta Rätt svar
    • C) Vänta på andras beslut
    • D) Följa reglerna utan att ifrågasätta
  11. Hur kan man påverka politiska beslut utöver att rösta?
    • A) Genom att vara tyst
    • B) Genom att engagera sig i partier Rätt svar
    • C) Genom att dissa alla förslag
    • D) Genom att inte delta i diskussioner
  12. Vad är ett val?
    • A) En process där folk är utestängda
    • B) En enkel röstning Rätt svar
    • C) En undersökning av åsikter
    • D) En fest när man annonserar nyheter
  13. Vilket av följande språk är viktigt i en demokrati?
    • A) Tystnad
    • B) Kortfattadhet
    • C) Kommunikation Rätt svar
    • D) Skriftlig avtal
  14. Vilken rättighet är viktig för att bevara demokratin?
    • A) Yttrandefrihet Rätt svar
    • B) Förbud mot offentlig debatt
    • C) Censur av media
    • D) Ingen rätt till kritik
  15. Vad kunde göra en demokrati starkare?
    • A) Utbildning Rätt svar
    • B) Icke-medborgare som röstar
    • C) En folkrörelse mot val
    • D) Lagar som förhindrar deltagande

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur demokrati påverkar ditt liv i vardagen.
    Syftet är att låta eleverna reflektera djupt över demokratiska värden i deras eget liv.
  2. Vilka centrala begrepp är viktigast för att förstå demokrati och varför?
    Frågan manar till analys av begreppens relevans och betydelse i det demokratiska systemet.
  3. Hur har demokratiska rättigheter förändrats över tid i Sverige?
    Denna fråga uppmanar till att utforska historiska förändringar och deras konsekvenser.
  4. Ge exempel på hur du kan engagera dig i demokratin utöver att rösta.
    Här ska eleverna uppmärksamma olika sätt att aktivt bidra till det demokratiska samhället.
  5. Diskutera skillnader mellan ditt eget land och länder med andra typer av styre.
    Denna diskussion låter eleverna jämföra och kritiskt reflektera över olika styrelseskick.
  6. Varför är det viktigt att ha en fungerande opposition i en demokrati?
    Frågan syftar till att belysa oppositionens roll och betydelse för demokratins hälsa.
  7. Hur kan medborgare påverka politiska beslut på lokal nivå?
    Detta ger insikt i maktens fördelning och medborgarens roll på lokal nivå.
  8. Vilka utmaningar kan demokratin möta och hur kan de hanteras?
    Frågan manar till att tänka kritiskt kring hoten mot demokratin och lösningar.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger max 15 poäng (1 poäng per fråga) och resonerande frågor max 15 poäng (2 poäng per fråga).

För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).