Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 6. Geografi – Norden och klimatförändringar

Provkonstruktion

Årskurs: 6
Ämne: Geografi
Tema: Norden och klimatförändringar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för klimatförändringar och deras påverkan på de nordiska länderna, samt att de kan beskriva och förklara sambanden mellan mänskliga aktiviteter och klimatförändringar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Under denna lektion kommer eleverna att lära sig om hur klimatförändringar påverkar de nordiska länderna. Vi kommer att ta upp specifika effekter av klimatförändringar, såsom temperaturökningar, smältande glaciärer och hur dessa förändringar påverkar ekosystem och människor i Norden.

Kunskapskrav

Eleven beskriver och förklarar samband mellan mänskliga aktiviteter och klimatförändringar samt redogör för hur klimatförändringar påverkar livsmiljöer i Norden.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är klimatförändringar?
A) En kortvarig förändring i vädret
B) En ökning av djurarter
C) En långvarig förändring i temperatur och vädermönster
D) En förändring av havsnivån
C

2. Vilken påverkan har klimatförändringar på arktiska områden?
A) Ökad regnfall
B) Smältande glaciärer
C) Kallare temperaturer
D) Fler djurarter
B

3. Vilken av följande faktorer påverkar klimatförändringar?
A) Skogsplantering
B) Mänsklig aktivitet
C) Förbättrad kollektivtrafik
D) Mer solstrålning
B

4. Hur påverkas jordbruket av klimatförändringar?
A) Bättre skördar
B) Färre grödor
C) Oförändrat
D) Ökad mångfald av sorter
B

5. Vilket av följande är en åtgärd mot klimatförändringar?
A) Ökad användning av fossila bränslen
B) Energibesparande åtgärder
C) Bygga fler motorvägar
D) Avverka mer skog
B

6. Vad är en av de viktigaste orsakerna till ökad växthuseffekt?
A) Ökad växtlighet
B) Koldioxidutsläpp från fordon och industrier
C) Minskad befolkning
D) Förbättrad teknologi
B

7. Hur kan individen bidra till att motverka klimatförändringar?
A) Genom att öka sitt bilåkande
B) Genom att återvinna och spara energi
C) Genom att använda mer plast
D) Genom att köpa fler kläder
B

8. Vilken av följande effekter av klimatförändringar berör djurlivet?
A) Stabila ekosystem
B) Minskad migrering av arter
C) Förändrade livsmiljöer
D) Fler predatorer i samma område
C

9. Vad innebär term “grön energi”?
A) Energi från fossila bränslen
B) Energi som produceras med låga koldioxidutsläpp
C) Energi som är lättillgänglig
D) Energi från olja
B

10. Vilken typ av energikällor bidrar till klimatförändringar?
A) Sol och vind
B) Kärnkraft
C) Fossila bränslen
D) Vattenkraft
C

11. Hur kan skogsavverkning påverka klimatet?
A) Minska koldioxidhalten
B) Öka koldioxidhalten
C) Inga effekter
D) Göra marken mer fruktbar
B

12. Vilken åtgärd diskuteras ofta för att motverka klimatförändringar?
A) Användning av bil varje dag
B) Minska köttkonsumtion
C) Utöka plastanvändning
D) Ignorera problemet
B

13. Vilket nordiskt land är känt för sin användning av geotermisk energi?
A) Danmark
B) Finland
C) Norge
D) Island
D

14. Vad kan vi göra för att skydda biologisk mångfald?
A) Bygga fler städer
B) Skydda naturreservat
C) Utöka jordbruket
D) Avverka mer skog
B

15. Vad är en fördel med förnybar energi?
A) Ökar koldioxidutsläpp
B) Kan ta slut
C) Minskar klimatpåverkan
D) Kostar mer än fossila bränslen
C

Resonerande frågor

1. Diskutera hur klimatförändringar kan påverka livskvaliteten för människor i Norden.
Syftet är att låta eleverna utforska djupare effekter av klimatförändringar på samhället.

2. Resonera kring vilken roll individen har i kampen mot klimatförändringar och hur individuella förändringar kan leda till större effekter.
Frågan uppmanar eleverna att reflektera över sina egna handlingar och deras konsekvenser.

3. Vilka åtgärder anser du att de nordiska länderna borde prioritera för att bekämpa klimatförändringar?
Detta ger eleverna möjlighet att uttrycka sina egna åsikter och idéer kring politik och strategi.

4. Hur kan utbildning bidra till att öka medvetenheten om klimatförändringar och deras konsekvenser?
Eleverna får möjlighet att se värdet av utbildning i att skapa samhällsförändringar.

5. Vilka framtida utmaningar ser du gällande klimatförändringar? Hur kan vi förbereda oss för dem?
Denna fråga låter eleverna tänka kritiskt och framåt om kommande problem.

6. Diskutera skillnaderna mellan klimatåtgärder på lokal och global nivå.
Eleverna får reflektera över hur åtgärder kan variera och hur de samverkar.

7. Hur kan danska, finska och norska metoder i kampen mot klimatförändringar komplettera varandra?
Syftet är att låta eleverna tänka på samarbete mellan länder.

8. Resonera kring hur mänskliga aktiviteter kan stå i konflikt med bevarandet av ekosystem i Norden.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera komplexa relationer.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågor ger 1 poäng per rätt svar och resonerande frågor ger 3 poäng per rätt svar. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×