“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Kemi

Tema: Ämnen runt omkring oss

Syfte

Provets syfte är att utvärdera elevernas förståelse för kemiska ämnen som finns i deras dagliga liv, samt deras förmåga att kommunicera den kunskapen effektivt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll genom att eleverna ska utforska och beskriva “ämnen och deras egenskaper samt hur de används och påverkar människors liv och miljö”.

Kunskapskrav

Provet kopplar till kunskapskraven där eleverna ska kunna “utföra enkla kemiska experiment och redovisa resultat” samt “beskriva och förklara kemiska reaktioner och deras betydelse i vardagen”.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är kemisk formel för bordssalt?

  • A) NaCl
  • B) H2O
  • C) CO2
  • D) **C12H22O11**

2. Vilket av följande ämnen är en syra?

  • A) **Ättika**
  • B) Socker
  • C) Salt
  • D) Tvål

3. Vilket ämne används i bakning som jäsmedel?

  • A) **Bakpulver**
  • B) Socker
  • C) Salt
  • D) Ättika

4. Vad händer när natron (bakpulver) blandas med ättika?

  • A) **Det bubblar och bildas koldioxid**
  • B) Det smälter
  • C) Det blir en fast substans
  • D) Det avdunstar

5. Vilket av följande ämnen används för rengöring och tvätt?

  • A) Salt
  • B) **Tvål**
  • C) Socker
  • D) Bakpulver

6. Vilka av följande är icke-levande ämnen?

  • A) **Vatten**
  • B) Socker
  • C) Salt
  • D) Tvål

7. Vad kallas processen där vätska blir gas?

  • A) **Avdunstning**
  • B) Kondensation
  • C) Smältning
  • D) Frysningsprocess

8. vilket av följande ämnen kan orsaka en kemisk reaktion när det blandas med vatten?

  • A) **Natron**
  • B) Socker
  • C) Salt
  • D) Tvål

9. Vilket ämne är basiskt?

  • A) Socker
  • B) **Natron**
  • C) Salt
  • D) Ättika

10. Vad händer med socker när det värms upp?

  • A) **Det smälter och kan karameliseras**
  • B) Det blir kallt
  • C) Det löses upp helt
  • D) Det avdunstar

11. Vilken av följande är en egenskap hos vatten?

  • A) **Det är en vätska**
  • B) Det är en gas
  • C) Det är en fast substans
  • D) Det är en syra

12. Vad kallas det när två eller fler ämnen blandas och sommaren reagerar?

  • A) **Kemisk reaktion**
  • B) Avdunstning
  • C) Smältning
  • D) Förbränning

13. Vad är en av de vanligaste säkerhetsåtgärderna när man arbetar med kemikalier?

  • A) **Använda skyddsglasögon**
  • B) Äta medan man arbetar
  • C) Skratta mycket
  • D) Arbeta ensam

14. Vilket av följande ämnen är viktigt för vår överlevnad?

  • A) **Syre**
  • B) Socker
  • C) Salt
  • D) Bakpulver

15. Vad är kemin studien av?

  • A) **Ämnen och deras reaktioner**
  • B) Djur och växter
  • C) Geologi
  • D) Fysikaliska lagar

Resonerande frågor

1. Beskriv varför ämnet ättika är viktigt i hushållet. Detta ger elever möjlighet att visa djup förståelse av ämnets användning och betydelse.

2. Resonera kring hur olika ämnen påverkar kvaliteten av matlagning. Frågan låter eleverna reflektera över kemins praktiska tillämpning i matlagning.

3. Förklara vilka säkerhetsåtgärder som ska beaktas när man använder kemiska ämnen. Detta ger elever chans att visa insikt i säkerhet och ansvar.

4. Diskutera skillnaderna mellan syror och baser samt ge exempel på var de används i hemmet. Frågan ger elever möjlighet att visa upp sin förståelse för kemiska koncept.

5. Analysera varför det är viktigt att förstå kemiska reaktioner som sker i det vardagliga livet. Detta ger en djupgående reflektion kring livet och kemi.

6. Resonera kring hur kemiska ämnen i hemmet kan påverka miljön. Frågan uppmuntrar kritiskt tänkande och diskussion om hållbarhet.

7. Förklara hur man kan använda kemi i laboratoriemiljö jämfört med vardagen. Frågan ger eleverna möjlighet att relatera inlärning till praktiska aspekter.

8. Diskutera hur denna uppgift har påverkat din syn på kemiska ämnen. Detta ger elever möjlighet att reflektera över sin egen lärandeprocess.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsystem:

  • Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar, totalt 15 poäng möjligt.
  • Resonerande frågor: 2 poäng per rätt svar, totalt 16 poäng möjligt.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`