Prov. Åk. 6. Matematik – Division

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Matematik

Tema: Division

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att utföra division, samt att tillämpa olika metoder för att lösa divisonsproblem.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att förstå och utföra division och att kunna uttrycka division med olika metoder.” [Lgr 22, Matematik, Åk. 4-6]

Betygskriterier

“Eleven kan utföra och förklara division med positiva heltal.” [Lgr 22, Matematik, Åk. 6]

Prov

Faktafrågor

1. Vad är resultatet av 20 delat med 5?

A. 2

B. 4

C. 5

D. 10

2. Vilket av följande är en annan term för täljare?

A. Det första talet i divisionen

B. Det tal som delas

C. Det andra talet i divisionen

D. Resultatet av divisionen

3. Vad kallas resultatet av en division?

A. Rest

B. Kvot

C. Täljare

D. Nämnare

4. Vad får man om man dividerar 18 med 3?

A. 3

B. 6

C. 9

D. 12

5. Om du har 50 godisar och delar dem lika mellan 5 barn, hur många godisar får varje barn?

A. 5

B. 8

C. 10

D. 15

6. Vilken av följande divisioner ger en rest?

A. 10 delat med 2

B. 9 delat med 3

C. 7 delat med 2

D. 12 delat med 4

7. Hur många gånger rymmer 12 i 36?

A. 2

B. 3

C. 4

D. 5

8. Om 24 ska delas lika mellan 4 personer, hur mycket får var och en?

A. 2

B. 5

C. 6

D. 8

9. Vilket tal är nämnaren i divisionen 15/3?

A. 3

B. 15

C. 5

D. 10

10. Om ett barn har 15 leksaker och ger bort 3, hur många leksaker har barnet kvar?

A. 10

B. 11

C. 12

D. 9

11. Vad kallas det som blir kvar om ett tal inte går jämnt ut vid division?

A. Rest

B. nämnare

C. täljare

D. kvot

12. Vad är division med 0 i nämnaren?

A. 0

B. Odefinierat

C. 1

D. 10

13. Vilket av följande är inte en metod för division?

A. Lång division

B. Multiplikation

C. Delande förenklat

D. Mätning

14. Vad är 100 delat med 4?

A. 20

B. 25

C. 30

D. 35

15. Vad kallas divisionens grundläggande operation?

A. Addera

B. Subtrahera

C. Dela

D. Multiplicera

Resonerande frågor

1. Förklara skillnaden mellan lång division och delande förenklat. (Syftet är att bedöma elevernas förmåga att resonera kring och jämföra olika metoder för division.)

2. Ge ett exempel på hur division används i det dagliga livet. (Eleven ska kunna koppla division till vardagliga situationer och visa en djupare förståelse för begreppet.)

3. Diskutera varför det är viktigt att förstå division när man arbetar med bråk. (Syftet är att eleven ska visa insikt i sambanden mellan olika matematiska koncept.)

4. Resonera kring hur division kan hjälpa oss att fördela resurser på ett rättvist sätt. (Eleven ska visa förståelse för division som ett verktyg för rättvis fördelning.)

5. Beskriv hur division och multiplikation hänger ihop. (Eleven ska förstå och kunna förklara den matematiska kopplingen mellan dessa operationer.)

6. Analysera varför division med 0 är odefinierat. (Syftet är att uppmuntra kritiskt tänkande och förståelse för matematiska regler.)

7. Om 48 ska delas på 6 barn, hur skulle du göra detta på olika sätt? (Eleven ska kunna presentera flera metoder för att lösa divisionen och resonera kring dessa.)

8. Vilka strategier kan man använda för att lösa division där man har utmaningar med att komma ihåg sina multiplikationstabeller? (Syftet här är att få eleverna att tänka på alternativa lösningar och strategier.)

Bedömning

Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng. Resonerande frågor: Varje fråga bedöms med upp till 3 poäng. Totalt 24 poäng för resonerande frågor.

För att uppnå E krävs 10 poäng.

För att uppnå C krävs 15 poäng.

För att uppnå A krävs minst 20 poäng, inklusive poäng från de resonerande frågorna.


Modern Tillbaka-knapp