Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 6. Naturorienterande ämnen – Ämnen runt omkring oss

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Naturorienterande ämnen

Tema: Ämnen runt omkring oss

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om olika livsmiljöer, ekosystem och hur djur och växter påverkas av yttre faktorer samt människans påverkan på naturen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I undervisningen i naturorienterande ämnen ska eleverna ges möjlighet att undersöka olika livsmiljöer och hur dessa påverkar djur och växters livsvillkor. Detta inkluderar att studera djur, växter och svampar i närmiljön samt hur de kan grupperas och namn på några vanligt förekommande arter. Dessutom ska eleverna få lära sig om kretslopp och energiresurser som finns i naturen och hur människan påverkar dessa.

Kunskapskrav

Eleven beskriver översiktligt och ger exempel på hur djur och växters livsvillkor påverkas av yttre faktorer. Eleven utför enkla systematiska undersökningar och drar slutsatser baserade på egna observationer.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är ett exempel på en livsmiljö?

A) Skollunch

B) Vattenpöl

C) Skog

D) Lekplats

2. Vad innebär biologisk mångfald?

A) Antalet människor i ett område

B) Variation av arter och livsformer i ett ekosystem

C) Hur många växter som finns i en trädgård

D) Antalet byggnader i en stad

3. Vilket av följande är ett kretslopp i naturen?

A) Skridskoåkning

B) Vattnets kretslopp

C) Bilar som kör på vägar

D) Skolans schema

4. Vad påverkar djurs livsvillkor?

A) Kläder

B) Temperatur och tillgång på föda

C) Antalet människor i staden

D) Skolans arbetsuppgifter

5. Vilken av följande är en åtgärd för att skydda miljön?

A) Kasta skräp i naturen

B) Återvinna material

C) Bygga fler hus

D) Använda mer plast

6. Vilket av följande är en växt?

A) Skata

B) Råtta

C) Huvudkål

D) Katt

7. Vad gör en ekolog?

A) Bygger hus

B) Skriver böcker

C) Studerar samspelet mellan organismer och miljö

D) Lagar mat

8. Hur kan man bidra till att bevara biologisk mångfald?

A) Göra skräpsamlingar på skolutflykter

B) Skydda livsmiljöer

C) Plocka blommor varje vecka

D) Åka till affären oftare

9. Vilken av följande är en konsekvens av föroreningar?

A) Fler växter växer

B) Djur kan dö av förgiftning

C) Tiden går snabbare

D) Skolorna får fler elever

10. Wat är ett ekosystem?

A) Ett avgränsat område där djur och växter lever och påverkar varandra

B) En skola med många elever

C) En typ av datorprogram

D) En serie av böcker

11. Vad är fotosyntes?

A) Hur djur äter

B) Processen där växter omvandlar ljus till energi

C) En typ av regnbåge

D) En människa som studerar stjärnor

12. Vilka av dessa djur är en varmblodig art?

A) Groda

B) Fågel

C) Sköldpadda

D) Fisk

13. Vad är skillnaden mellan ett habitat och ett ekosystem?

A) Habitat är en plats där djur lever, medan ekosystem är alla organismer som påverkar varandra i det området

B) Habitat innebär en grupp av människor, medan ekosystem är naturen

C) Habitat är en typ av djur, medan ekosystem är växter

D) Habitat och ekosystem är samma sak

14. Vilken av följande är en energiresurs?

A) Solenergi

B) En skogspromenad

C) En art av knappar

D) En bok om växter

15. Vad menas med hållbar utveckling?

A) Utveckling som gör världen till en bättre plats

B) Utveckling som går att bevara utan att skada miljön

C) Att bygga fler hus

D) Målet att stänga alla fabriker

Resonerande frågor

1. Hur påverkar människans aktiviteter ekosystemet?

Syftet är att låta eleverna reflektera över sambanden mellan mänsklig aktivitet och miljöpåverkan.

2. I vilken grad är det viktigt att bevara biologisk mångfald och varför?

Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera och argumentera för betydelsen av biologisk mångfald.

3. Vilka konkreta åtgärder kan vi vidta för att skydda miljön i vår närmiljö?

Genom att svara på detta kan eleverna visa på praktisk förståelse för miljövård.

4. Berätta om en art som du tycker är viktig och varför?

Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt och visa djupgående kunskap om en viss art.

5. Hur kan ämnen i vår närmiljö påverka varandra?

Eleverna får möjlighet att resonera kring ekosystemens komplexitet.

6. Vilken roll spelar ekosystemtjänster för vår överlevnad?

Genom att diskutera begreppet ekosystemtjänster kan eleverna dra slutsatser om naturens värde.

7. Hur kan vi integrera kunskap om biologisk mångfald i vår vardag?

Frågan ger eleverna möjlighet att applicera sina kunskaper i praktiska sammanhang.

8. Vilka konsekvenser kan förändrat klimat ha på lokala livsmiljöer?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera framtida utmaningar kopplade till klimatförändringar.

Bedömning

Provet består av 15 faktafrågor, där varje riktig svar ger 1 poäng.

De resonerande frågorna bedöms med upp till 2 poäng vardera, beroende på insiktsfullhet och kvalitet på svaret.

För betyget E krävs 8 poäng totalt, för betyget C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×