Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Slöjd
Tema: Skapa funktionella föremål i trä
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att planera, genomföra och reflektera över skapandet av funktionella föremål i trä. Provets frågor kommer att utvärdera elevers förståelse för träets egenskaper, val av verktyg, tekniker samt designprocessen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Under provet kommer eleverna att få demonstrera sin förståelse kring att “planera och genomföra projekt som resulterar i praktiska och användbara träprodukter.” Provets inriktning är även på “förståelse för träets egenskaper, val av lämpliga verktyg och tekniker, samt vikten av att ha en fungerande design.”
Kunskapskrav
Provet kopplas till att eleven “kan planera och genomföra ett större slöjdprojekt där en funktionell produkt i trä skapas.”, “välja och använda rätt material och tekniker för sitt projekt” samt “reflektera över arbetsprocessen och produktens funktionalitet.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilken typ av trä är vanligast att använda för inredningsföremål?
A) Plywood
B) MDF
C) Fanér
D) Furu
2. Vilket handverktyg används primärt för att såga trä?
A) Hammerslag
B) Såg
C) Skruvmejsel
D) Slipmaskin
3. Vad är den viktigaste egenskapen hos trä vid val av material?
A) Färg
B) Hållbarhet
C) Vikt
D) Form
4. Vilket av följande är inte ett steg i designprocessen?
A) Skissning
B) Produktion
C) Planering
D) Utvärdering
5. Vad innebär funktionalitet i en design?
A) Utseende
B) Användbarhet
C) Materialval
D) Kostnad
6. Vilken teknik skulle du använda för att fästa trädelar tillsammans?
A) Limning
B) Skruvning
C) Måla
D) Sandpapper
7. Vad bör du göra innan du börjar arbeta med ditt projekt?
A) Köpa material
B) Göra en skiss
C) Måla designen
D) Samla vänner
8. Vilket av följande är en säkerhetsåtgärd vid arbete med trä?
A) Arbeta snabbt
B) Använda skyddsglasögon
C) Prata med andra
D) Låta verktyg ligga framme
9. Vilken funktion har en hylla?
A) Att dekorera
B) Att förvara saker
C) Att dölja saker
D) Att vara en passiv möbel
10. Vad kallas det när man gör mätningar på en design?
A) Planering
B) Mätning
C) Skiss
D) Design
11. För vilket ändamål är en krok oftast designad?
A) Att hänga kläder
B) Att stå på golvet
C) Att dekorera
D) Att hänga nycklar
12. Vilket av följande verktyg är INTE lämpligt för slipning?
A) Sandpapper
B) Såg
C) Slipmaskin
D) Fil
13. Vad är en viktig aspekt av utvärdering av ett slöjdprojekt?
A) Reflektera över processen
B) Måla om produkten
C) Göra nya skisser
D) Att ge den ett namn
14. Varför är det viktigt att ha en fungerande design?
A) För att se bra ut
B) För att produkten ska fungera som avsett
C) För att spara tid
D) För att det är billigare
15. Vad kallas processen att göra om en produkt för att förbättra den?
A) Reparation
B) Uppdatering
C) Förbättring
D) Modifiering
Resonerande frågor
1. Beskriv hur du valde ditt funktionella föremål och vad viktigt var i din designprocess.
Syftet med frågan är att bedöma elevens reflektioner kring sitt val och designbeslut.
2. Diskutera val av material och tekniker i ditt projekt. Varför valde du just dessa?
Denna fråga syftar till att eleverna visar på djup förståelse för sina materialval och tekniska processer.
3. Hur löste du de problem som uppstod under skapandeprocessen?
Med denna fråga kan eleverna dela sina problemlösningsstrategier och kritiskt tänka kring hinder de mött.
4. Vilka lärdomar kan du ta med dig till framtida slöjdprojekt?
Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera över lärdomar och erfarenheter som kan vara nyttiga i framtida arbete.
5. Hur skulle du beskriva funktionaliteten i ditt föremål?
Denna fråga uppmanar eleverna att analysera och uttrycka hur deras skapelse fungerar i praktiken.
6. Vilka förbättringar skulle du vilja göra på ditt föremål och varför?
Genom denna fråga kan eleverna tänka kritiskt på sin egen produkt och dess eventuella brister.
7. Hur skulle designen förändras om du skapade en större version av ditt föremål?
Frågan får elever att överväga skalan och dess påverkan på design och funktionalitet.
8. Reflektera över hela skapandeprocessen; vad skulle du göra annorlunda om du fick göra om det?
Syftet med denna fråga är att eleverna ska tänka tillbaka på sina erfarenheter och formulerar möjliga förbättringar.
Bedömning
Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng, med 1 poäng för varje korrekt svar. De resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng, med 1 poäng för varje korrekt och genomtänkt svar.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).