Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Grammatik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om grammatik, inklusive förståelse av ordklasser och meningsbyggnad samt förmåga att tillämpa dessa kunskaper i både teori och praktik.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- “Språkliga variationer och språkliga normer, till exempel hur man uttrycker sig i text och tal”
- “Grammatik, till exempel satsdelar, ordklasser och meningsbyggnad”
Betygskriterier
- “Eleven kan använda och förstå vanlig språkbruk och grammatiska regler i sin egen produktion av texter.”
- “Eleven kan analysera och ge exempel på språkliga variationer.”
Prov
Faktafrågor
- Vad är ett substantiv?
- A. Ett verb
- B. Ett ord som beskriver egenskaper
- C. Namn på personer, platser eller saker
- D. Ett ord som visar tid
- Vilken av följande är en verbform?
- A. Snygg
- B. Springer
- C. Röd
- D. Igår
- Vad beskriver ett adverb?
- A. Namn på föremål
- B. Hur, när eller var något händer
- C. En känsla
- D. En plats
- Vilken mening är en fråga?
- A. Hur mår du?
- B. Jag mår bra.
- C. Det är soligt idag.
- D. Jag går hem.
- Vilken mening är ett utrop?
- A. Vad fint det är!
- B. Var är boken?
- C. Jag älskar detta!
- D. Hon går till skolan.
- Vilken av följande är en korrekt mening?
- A. Hon spelade fotboll igår.
- B. Gå hon till skolan.
- C. De ska gå på bio senare.
- D. Där är hunden och katter.
- Vad är meningsbyggnad?
- A. Hur ord sätts samman för att bilda meningar
- B. En beskrivning av människor
- C. En lista av ord
- D. En typ av boksammanfattning
- Vilken av följande är en adjektiv?
- A. Springer
- B. Vacker
- C. Snabbt
- D. Skola
- Vad är syftet med att använda olika meningsstrukturer?
- A. Att det låter bra
- B. Att förtydliga och variera skrivande
- C. För att förvirra läsaren
- D. Att göra texten kortare
- Vilken är inte en klass av ord?
- A. Adverbial
- B. Verb
- C. Substantiv
- D. Adjektiv
- Exempel på en komplex mening är:
- A. Jag går hem.
- B. Han är glad.
- C. När det regnar, sitter jag inne.
- D. Vi äter middag.
- Vad är en term för substantivets pluralform?
- A. Singular
- B. Plural
- C. Adjektiv
- D. Verb
- Vilken typ av fråga är “Får jag gå?”?
- A. Påstående
- B. Ja-eller-nej fråga
- C. Indirekt fråga
- D. Utrop
- Vad är ett exempel på ett reflexivt pronomen?
- A. Sig
- B. Han
- C. Det
- D. Hon
- Vad kan ändringar i meningsbyggnad göra?
- A. Göra texten längre
- B. Förtydliga eller otydliga betydelser
- C. Göra texten mer repetitiv
- D. Göra texten mer förvirrande
- Vad är ett synonymer till ‘bra’?
- A. Dålig
- B. Utmärkt
- C. Tråkig
- D. Förvirrad
Resonerande frågor
- Diskutera hur ni kan variera era meningar för att göra ert skrivande mer intressant.
Detta ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse för meningsbyggnad och stil i skrivande. - Beskriv hur olika ordklasser samverkar i en text.
Frågan syftar till att få eleverna att reflektera över sambandet mellan ordklasser och meningsbyggnad. - Ge exempel på hur korrekt meningsbyggnad kan påverka textens budskap.
Eleverna får visa sin insikt om hur grammatik formar betydelse. - Hur skulle du förklara vikten av grammatik för någon som inte känner till det?
Frågan ger eleverna möjlighet att visa sitt djup av förståelse för ämnet och kunna kommunicera det. - Vilka svårigheter kan uppstå när man ändrar meningsbyggnad och hur kan de undvikas?
Här får eleverna reflektera över grammatiska utmaningar och strategier för att övervinna dem. - Vilka skillnader finns det mellan talspråk och skriftspråk i användningen av grammatik?
Eleverna kan diskutera språkliga kontexter och variera sin språkbehärskning. - Diskutera hur grammatik kan förändras över tid och ge exempel på sådana förändringar.
Här får eleverna möjlighet att visa sin förmåga att analysera språkliga förändringar genom historien. - Hur påverkar påverkan från andra språk vår grammatik?
Denna fråga ger insikt i språklig påverkan och möjliggör för djupare insikter i språkutveckling.
Bedömning
Provet bedöms med följande poängsystem:
- Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng.
- Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.
För att erhålla E krävs minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).