Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Svenska

Tema: Grammatik

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om grammatik, inklusive förståelse av ordklasser och meningsbyggnad samt förmåga att tillämpa dessa kunskaper i både teori och praktik.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • “Språkliga variationer och språkliga normer, till exempel hur man uttrycker sig i text och tal”
  • “Grammatik, till exempel satsdelar, ordklasser och meningsbyggnad”

Betygskriterier

  • “Eleven kan använda och förstå vanlig språkbruk och grammatiska regler i sin egen produktion av texter.”
  • “Eleven kan analysera och ge exempel på språkliga variationer.”

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är ett substantiv?
    • A. Ett verb
    • B. Ett ord som beskriver egenskaper
    • C. Namn på personer, platser eller saker
    • D. Ett ord som visar tid
  2. Vilken av följande är en verbform?
    • A. Snygg
    • B. Springer
    • C. Röd
    • D. Igår
  3. Vad beskriver ett adverb?
    • A. Namn på föremål
    • B. Hur, när eller var något händer
    • C. En känsla
    • D. En plats
  4. Vilken mening är en fråga?
    • A. Hur mår du?
    • B. Jag mår bra.
    • C. Det är soligt idag.
    • D. Jag går hem.
  5. Vilken mening är ett utrop?
    • A. Vad fint det är!
    • B. Var är boken?
    • C. Jag älskar detta!
    • D. Hon går till skolan.
  6. Vilken av följande är en korrekt mening?
    • A. Hon spelade fotboll igår.
    • B. Gå hon till skolan.
    • C. De ska gå på bio senare.
    • D. Där är hunden och katter.
  7. Vad är meningsbyggnad?
    • A. Hur ord sätts samman för att bilda meningar
    • B. En beskrivning av människor
    • C. En lista av ord
    • D. En typ av boksammanfattning
  8. Vilken av följande är en adjektiv?
    • A. Springer
    • B. Vacker
    • C. Snabbt
    • D. Skola
  9. Vad är syftet med att använda olika meningsstrukturer?
    • A. Att det låter bra
    • B. Att förtydliga och variera skrivande
    • C. För att förvirra läsaren
    • D. Att göra texten kortare
  10. Vilken är inte en klass av ord?
    • A. Adverbial
    • B. Verb
    • C. Substantiv
    • D. Adjektiv
  11. Exempel på en komplex mening är:
    • A. Jag går hem.
    • B. Han är glad.
    • C. När det regnar, sitter jag inne.
    • D. Vi äter middag.
  12. Vad är en term för substantivets pluralform?
    • A. Singular
    • B. Plural
    • C. Adjektiv
    • D. Verb
  13. Vilken typ av fråga är “Får jag gå?”?
    • A. Påstående
    • B. Ja-eller-nej fråga
    • C. Indirekt fråga
    • D. Utrop
  14. Vad är ett exempel på ett reflexivt pronomen?
    • A. Sig
    • B. Han
    • C. Det
    • D. Hon
  15. Vad kan ändringar i meningsbyggnad göra?
    • A. Göra texten längre
    • B. Förtydliga eller otydliga betydelser
    • C. Göra texten mer repetitiv
    • D. Göra texten mer förvirrande
  16. Vad är ett synonymer till ‘bra’?
    • A. Dålig
    • B. Utmärkt
    • C. Tråkig
    • D. Förvirrad

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur ni kan variera era meningar för att göra ert skrivande mer intressant.
    Detta ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse för meningsbyggnad och stil i skrivande.
  2. Beskriv hur olika ordklasser samverkar i en text.
    Frågan syftar till att få eleverna att reflektera över sambandet mellan ordklasser och meningsbyggnad.
  3. Ge exempel på hur korrekt meningsbyggnad kan påverka textens budskap.
    Eleverna får visa sin insikt om hur grammatik formar betydelse.
  4. Hur skulle du förklara vikten av grammatik för någon som inte känner till det?
    Frågan ger eleverna möjlighet att visa sitt djup av förståelse för ämnet och kunna kommunicera det.
  5. Vilka svårigheter kan uppstå när man ändrar meningsbyggnad och hur kan de undvikas?
    Här får eleverna reflektera över grammatiska utmaningar och strategier för att övervinna dem.
  6. Vilka skillnader finns det mellan talspråk och skriftspråk i användningen av grammatik?
    Eleverna kan diskutera språkliga kontexter och variera sin språkbehärskning.
  7. Diskutera hur grammatik kan förändras över tid och ge exempel på sådana förändringar.
    Här får eleverna möjlighet att visa sin förmåga att analysera språkliga förändringar genom historien.
  8. Hur påverkar påverkan från andra språk vår grammatik?
    Denna fråga ger insikt i språklig påverkan och möjliggör för djupare insikter i språkutveckling.

Bedömning

Provet bedöms med följande poängsystem:

  • Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng.
  • Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.

För att erhålla E krävs minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).