Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Verb
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska få möjligheten att visa sin förståelse och kunskap om verb, deras olika former och hur de används i meningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få kunskap om verbets betydelse, olika former av verb samt hur verb används i olika meningar.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på verb och konstruera meningar där verb används korrekt.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande ord är ett verb?
A) Snabb
B) **Springa**
C) Hög
D) Vacker
2. Vilken form av verbet “äta” tillhör “äter”?
A) Grundform
B) **Presens**
C) Preteritum
D) Supinum
3. Vad beskriver ett handlingsverb?
A) **En handling**
B) En plats
C) En känsla
D) En tid
4. Vilken av följande meningar innehåller ett verb?
A) **Jag springer varje dag.**
B) Det är vackert.
C) Hon är snäll.
D) Han somnar tidigt.
5. Vad kallas verbets form som beskriver det som har hänt?
A) Nutid
B) **Dåtid**
C) Framtid
D) Presens
6. Vilken av följande verbform är inte böjd?
A) **Springa**
B) Springer
C) Sprang
D) Sprungit
7. Vilken mening är korrekt med verb i framtid?
A) Jag sprang till skolan.
B) **Jag ska springa till skolan.**
C) Jag springer till skolan.
D) Jag har sprungit till skolan.
8. Vad kallas verb som uttrycker ett tillstånd?
A) Handlingsverb
B) **Tillståndsverb**
C) Hjälpverb
D) Modala verb
9. Vad händer med verbets betydelse om vi byter tid?
A) Inget förändras.
B) **Betydelsen kan förändras.**
C) Det blir ett adjektiv.
D) Det blir ett substantiv.
10. Vilket av följande skrivas i preteritum form?
A) **Jag sprang.**
B) Jag springer.
C) Jag ska springa.
D) Jag springer nu.
11. Vad innebär verbets grundform?
A) Verbet i nutid.
B) **Verbet utan böjning.**
C) Verbet i dåtid.
D) Verbet i supinum.
12. Vilken mening visar verb korrekt?
A) **De ska läsa en bok.**
B) De läsa en bok.
C) De läste en bok.
D) De har läst en bok.
13. Vad beskriver verbet i meningen “Han sover”?
A) **En handling i nutid.**
B) En handling i dåtid.
C) En känsla.
D) En plats.
14. Hur används verb i meningar?
A) För att beskriva adjektiv.
B) **För att visa vad som görs.**
C) För att berätta om en plats.
D) För att beskriva en tid.
15. Vad kallas verb som hjälper de andra verben i en mening?
A) Starka verb
B) **Hjälpverb**
C) Svaga verb
D) Tillståndsverb
Resonerande frågor
1. Förklara varför verb är viktiga i svenska språket. (Syftet är att se hur väl eleven kan resonera kring verbens betydelse.)
2. Beskriv skillnaden mellan handlingsverb och tillståndsverb. (Denna fråga testar elevens förmåga att analysera och ge exempel.)
3. Hur kan man använda verb för att uttrycka olika tidsformer? (Eleven ges möjlighet att visa djupare förståelse genom att beskriva olika tidsformer.)
4. Ge exempel på en mening i framtid och förklara dess strukturella komponenter. (Här kan eleven visa sin förmåga att konstruera meningar och förklara deras delar.)
5. Varför är det viktigt att använda verbet i rätt form i en mening? (Denna fråga syftar till att få eleven att reflektera över grammatisk korrekthet.)
6. Hur påverkar verbets form meningsinnehållet? (Eleven får här möjlighet att resonera om verbets betydelse i olika kontexter.)
7. Förklara hur man kan byta mellan nutid och dåtid i en berättelse. (Syftet är att se hur eleven kan koppla verbens tidsformer till berättande.)
8. Diskutera hur verb kan förändra betydelsen av en mening. (Denna fråga ger möjlighet att visa på förmåga att argumentera och resonera kring språket.)
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.
För betyg E krävs minst 8 poäng.
För betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).