Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Mänskliga Rättigheter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om mänskliga rättigheter, deras betydelse och tillämpning, samt att främja en djupare förståelse för hur de kan skyddas och kränkas i samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på mänskliga rättigheter, deras ursprung, betydelse och hur de skyddar individens frihet och värdighet i samhället, samt deras tillämpning i olika länder och kulturer.

Kunskapskrav

Eleven kan förklara vad mänskliga rättigheter är och ge exempel på deras betydelse i samhällslivet, samt föra enkla resonemang kring hur mänskliga rättigheter kan kränkas.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är mänskliga rättigheter?

A) Rättigheter som tillkommer alla människor

B) Rättigheter som bara tillkommer medborgare

C) Rättigheter som kan tas bort av staten

D) Rättigheter som skyddar individer från övergrepp

2. Vilket dokument räknas som en central källa för mänskliga rättigheter?

A) FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna

B) Sveriges grundlag

C) EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna

D) Internationella brottmålsdomstolens stadga

3. Vilken rättighet handlar om att kunna uttrycka sina åsikter fritt?

A) Rätten till liv

B) Yttrandefrihet

C) Rätten till utbildning

D) Rätten till privatliv

4. Vilket av följande är ett exempel på en kränkning av mänskliga rättigheter?

A) Att ge alla barn gratis skola

B) Censur av åsikter

C) Att uppmuntra till diskussioner

D) Att skydda människors rätt att resa

5. Varför är det viktigt att skydda mänskliga rättigheter?

A) För att förhindra ekonomisk tillväxt

B) För att säkerställa att alla människor lever med värdighet och frihet

C) För att upprätthålla traditioner

D) För att stödja regeringen

6. Vilken internationell organisation arbetar med att främja och skydda mänskliga rättigheter?

A) FN

B) NATO

C) EU

D) IMF

7. Vad handlar den mänskliga rättigheten till liv om?

A) Rätten att bo varsomhelst

B) Rätten att bilda familj

C) Rätten att inte bli dödad

D) Rätten att resa fritt

8. Vilka kan vara aktörer som kränker mänskliga rättigheter?

A) Endast regeringar

B) Både regeringar och individer

C) Endast företag

D) Endast internationella organisationer

9. Vad menas med diskriminering?

A) Att ge lika möjligheter till alla

B) Att behandla människor olika baserat på deras egenskaper

C) Att skydda minoriteters rättigheter

D) Att säkerställa rättvisa

10. Vad ingår i rätten till privatliv?

A) Rätt att olovligen övervaka människor

B) Rätt att ha ett privat liv utan inblandning

C) Rätt att sprida personlig information

D) Rätt att deltaga i offentliga debatter

11. Vad är en av orsakerna till att mänskliga rättigheter utvecklades historiskt?

A) Ökad militär styrka

B) Reaktion på krig och förtryck

C) Ökad teknologisk utveckling

D) Globalisering

12. Vilken rättigheter kan kränkas genom censur?

A) Yttrandefrihet

B) Rätten till liv

C) Rätten till utbildning

D) Rätten till social trygghet

13. Vilka är de tre beståndsdelarna i mänskliga rättigheter?

A) Obligatoriska, uteslutande och individuella

B) Universella, oförelägningsbara och oföränderliga

C) Universella, oförelägningsbara och odelbara

D) Relativa, föränderlig och individuella

14. Vad är en mänsklig rättighet?

A) En rättighet som kan tas bort vid kris

B) En rättighet som gäller i alla länder

C) En grundläggande rättighet som alla människor har

D) En rättighet som gäller för vissa grupper

15. Varför kan mänskliga rättigheter vara hotade i vissa länder?

A) För att länderna är rikare

B) På grund av förtryckande regeringar

C) För att människor inte bryr sig

D) På grund av geografi

Resonerande frågor

1. Diskutera varför yttrandefrihet är en grundläggande mänsklig rättighet.

Denna fråga uppmanar eleverna att reflektera och resonera kring yttrandefrihetens betydelse för individen och samhället.

2. Hur kan internationella organ bidra till att skydda mänskliga rättigheter?

Frågan ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt på rollen av internationella organisationer och deras påverkan.

3. Ge exempel på hur mänskliga rättigheter kan variera mellan olika kulturer.

Frågan syftar till att få eleverna att analysera skillnader och likheter i synen på mänskliga rättigheter.

4. Diskutera hur sociala medier kan både stödja och försvåra mänskliga rättigheter.

Denna fråga bjuder in till en diskussion om den dubbla naturen av sociala medier i modern tid.

5. Vad kan individer göra för att skydda mänskliga rättigheter i sina egna samhällen?

Frågan uppmanar eleverna att tänka på personligt ansvar och aktivism.

6. Reflektera över hur mänskliga rättigheter har utvecklats historiskt och vilka framsteg som har gjorts.

Denna fråga ger studenter möjlighet att koppla historiska händelser till nutida kontext.

7. Hur kan man skilja på mänskliga rättigheter och lagar i ett land?

Elever ges en chans att resonera kring skillnaderna mellan mänskliga rättigheter och nationella lagar.

8. Varför är det viktigt att diskutera mänskliga rättigheter i skolor?

Denna fråga syftar till att få eleverna att förstå vikten av utbildning om mänskliga rättigheter.

Bedömning

Provet bedöms med poäng där faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och de resonerande frågorna är värda 2 poäng vardera. Totalt kan eleven få maximalt 30 poäng. För E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).