Prov. Åk. 8. Geografi – Demografi och Befolkningsutveckling

Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Geografi

Tema: Demografi och Befolkningsutveckling

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om demografi, befolkningsutveckling och urbanisering, samt deras förmåga att analysera och resonera kring dessa teman utifrån centrala geografiämnen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provet kopplar till läroplanens centrala innehåll genom att fokusera på “befolkningsfördelning, urbanisering, demografiska förändringar och deras konsekvenser för samhällen.” Det berör också “faktorer som påverkar befolkningsutvecklingen, såsom födelsetal, dödstal och migration.”

Kunskapskrav

Provet syftar till att utvärdera elevernas förmåga att “redogöra för befolkningsutveckling och dess påverkan på samhällen” samt att “ge exempel på hur olika faktorer, som migration och utbildning, påverkar befolkningens sammansättning och livsvillkor.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder begreppet demografi?

A) Studiet av klimatförändringar

B) Studiet av befolkningsstorlek och fördelning

C) Studiet av geologiska formationer

D) Studiet av flora och fauna

2. Vilken faktor bidrar främst till befolkningstillväxt?

A) Låg födelsetal

B) Hög födelsetal

C) Minskat antal invandrare

D) Ökad dödlighet

3. Vad kännetecknar urbanisering?

A) Fler människor flyttar från städer till landsbygd

B) Fler människor flyttar från landsbygden till städer

C) En minskning av befolkningsantalet

D) En ökning av lantbruk

4. Vilken av följande är en konsekvens av snabb urbanisering?

A) Ökad tillgång till jordbruksmark

B) Fler bostäder byggs på landsbygden

C) Ökad belastning på infrastruktur

D) Minskat antal arbetslöshet

5. Vad beskriver migration bäst?

A) Flytt av djur mellan länder

B) Flytt av människor mellan olika länder eller regioner

C) En förändring av jordens atmosfär

D) En form av växtspridning

6. Vilket av följande är en demografisk förändring?

A) Ökning av medeltemperaturen

B) Förändring i åldersstrukturen hos befolkningen

C) Förbättring av infrastruktur

D) En ökning av naturkatastrofer

7. Vad innebär födelsetal?

A) Antalet levande födda per 1 000 invånare under ett år

B) Antalet döda per 1 000 invånare under ett år

C) Antalet migranter per år

D) Antalet personer i arbetsför ålder

8. En möjlig lösning på problem kopplade till urbanisering kan vara att:

A) Stänga alla sjukhus

B) Skapa fler arbetstillfällen på landsbygden

C) Utveckla kollektivtrafik och infrastruktur i städer

D) Minska antalet skolor

9. Vad är en av utmaningarna med migration?

A) Ökad diversitet och kulturutbyte

B) Minskat antal jobbmöjligheter

C) Förbättrade boendeförhållanden

D) Bättre livskvalitet för alla

10. Vilken av följande faktorer kan påverka migration?

A) Ekonomiska, politiska och miljömässiga skäl

B) Ändringar i vädermönster

C) Ökad tillgång till sociala medier

D) Förändringar i språket

11. Hur kan dödstal påverka befolkningsutvecklingen?

A) Ökad medelålder

B) Fler födslar än dödsfall

C) Om det är högre än födelsetalen kan befolkningen minska

D) Ingen påverkan alls

12. Vilken är en konsekvens av befolkningsåldrande?

A) Fler barn föds

B) Större behov av sjukvård och äldreomsorg

C) Ökad arbetskraftstillgång

D) Minskat antal pensionärer

13. Vad kallas den process där människor flyttar in i städer?

A) Ruralisering

B) Suburbanisering

C) Urbanisering

D) Migration

14. Hur påverkar utbildning befolkningssammansättningen?

A) Det minskar befolkningstillväxten

B) Det ökar människors möjligheter och livsvillkor

C) Ingen påverkan alls

D) Det minskar antalet arbetstillfällen

15. Vilken är en vanlig orsak till internationell migration?

A) Ekonomiska möjligheter

B) Lägre livskvalitet

C) Färre utbildningsmöjligheter

D) Mistrust mot polisen

Resonerande frågor

1. Diskutera hur urbaniseringen påverkar landsbygden. Denna fråga ger studenten möjlighet att resonera kring de komplexa relationerna mellan städer och landsbygd.

2. Analysera hur demografiska förändringar kan påverka ekonomin i ett land. Här kan eleven knyta befolkningsfrågan till ekonomiska aspekter för en djupare förståelse.

3. Reflektera över de sociala utmaningarna som finns kopplade till migration. Genom att diskutera detta kan eleverna visa förståelse för större samhällsfrågor.

4. Vilka strategier kan länder använda för att hantera befolkningsökningen? Frågan ger eleverna möjlighet att tänka kreativt och formulera handlingsalternativ.

5. Diskutera hur utbildningsnivån påverkar födelsetalen. Här kan eleverna exemplifiera sambanden mellan utbildning och befolkningsutveckling.

6. Vilken roll spelar migration i globaliseringen? Elevens svar kan visa på en djupare förståelse för samband mellan migration och globala förändringar.

7. Reflektera kring hur kulturella skillnader kan påverka migrationens effekter i mottagarländer. Eleverna kan belysa vikten av kulturell förståelse i en global värld.

8. Diskutera konsekvenserna av befolkningsåldrande för samhället. Denna fråga ger möjlighet att resonera kring ett aktuellt och viktigt ämne för framtida generationer.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med en poäng per korrekt svar, vilket ger totalt 15 poäng. Resonerande frågor bedöms med 1 till 3 poäng beroende på djup och tydlighet i svaret, vilket ger högst 24 poäng totalt, varav 15 är från faktafrågor och 9 från resonerande frågor.

Poängkrav:

  • E: 8 poäng (minst 2 poäng från resonerande frågor)
  • C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)

Modern Tillbaka-knapp