Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Historia
Tema: Amerikanska revolutionen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll, där det anges att eleverna ska undersöka:
– “De förhållanden som ledde fram till och konsekvenser av amerikanska revolutionen.”
Kunskapskrav
Provets koppling till ämnets kunskapskrav fokuserar på:
– “Eleven kan redogöra för centrala händelser, aktörer och resultat av amerikanska revolutionen.”
– “Eleven kan analysera och diskutera orsaker och konsekvenser av historiska händelser.”
– “Eleven kan använda historiska begrepp och förklaringar i resonemang.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilket år inleddes den amerikanska revolutionen?
– a) 1776
– b) c) 1775
– d) 1783
2. Vad kallades den lag som infördes av britterna som ledde till stora protester i de amerikanska kolonierna?
– a) The Sugar Act
– b) The Stamp Act
– c) c) The Townshend Acts
– d) The Intolerable Acts
3. Vilken skrift författades av Thomas Paine och uppmanade amerikanerna att kämpa för självständighet?
– a) The Constitution
– b) b) Common Sense
– c) The Federalist Papers
– d) The Declaration of Independence
4. Vem var den främsta författaren till Självständighetsförklaringen?
– a) George Washington
– b) b) Thomas Jefferson
– c) Benjamin Franklin
– d) John Adams
5. Vilken händelse kan ses som den avgörande segern för amerikanerna under revolutionen?
– a) Battle of Bunker Hill
– b) b) Battle of Yorktown
– c) Battle of Saratoga
– d) Battle of Lexington and Concord
6. Vad var syftet med Boston Tea Party?
– a) Att fira självständighet
– b) b) Att protestera mot te-skatten
– c) Att samla in pengar till militären
– d) Att be om hjälp från Frankrike
7. Vilken av följande var en betydande konsekvens av den amerikanska revolutionen?
– a) Ökade skatter för kolonierna
– b) b) Skapandet av Förenta staterna som oberoende nation
– c) Återinförandet av brittiskt styre
– d) Förbättrade relationer med Frankrike
8. Vilket år antogs Självständighetsförklaringen?
– a) 1775
– b) b) 1776
– c) 1781
– d) 1783
9. Vilken militär ledare blev känd för sin roll under den amerikanska revolutionen?
– a) a) George Washington
– b) Thomas Jefferson
– c) Benjamin Franklin
– d) John Hancock
10. Vilket dokument avslutade den amerikanska revolutionen?
– a) The Articles of Confederation
– b) b) The Treaty of Paris
– c) The Constitution
– d) The Bill of Rights
Resonerande frågor
1. Vilka var de mest betydelsefulla orsakerna till den amerikanska revolutionen, och hur påverkade de koloniernas beslut att kämpa för självständighet?
– Syftar till att se elevens förmåga att analysera och prioritera bland orsaker.
2. Hur spelade propaganda en roll under revolutionen, och ge exempel på dess effekt?
– Ger möjlighet att utvärdera elevernas förståelse för sociala och politiska strategier.
3. Diskutera hur den amerikanska revolutionen påverkade andra länders strävan efter självständighet och demokrati.
– Här kan eleven koppla händelser till andra globalhistoriska sammanhang.
4. På vilket sätt kan man se den amerikanska revolutionen som en del av en större kamp för mänskliga rättigheter?
– Eleverna kan koppla historiska händelser till dagens diskussioner om rättigheter.
5. Analysera den roll som ledarskap spelade under den amerikanska revolutionen och hur det kunde påverka utgången av händelserna.
– Syftet är att se elevens förmåga att reflektera över individuella och kollektiva handlingar.
Bedömning
Faktafrågor: 10 frågor, 1 poäng per korrekt svar, totalt 10 poäng.
Resonerande frågor: 5 frågor, 2 poäng per korrekt svar, totalt 10 poäng.
För att betygsättas enligt följande poängsystem:
– E: 8 poäng (minst 1 poäng från resonerande frågor)
– C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
– A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)