Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Klimat och Hållbar Utveckling
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om klimatförändringar, deras orsaker och konsekvenser samt förståelse för vad hållbar utveckling innebär. Provets utformning ger eleverna möjlighet att visa sina kunskaper genom både faktafrågor och resonerande frågor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att ge eleverna en förståelse för klimatförändringar, dess orsaker och konsekvenser samt vad hållbar utveckling innebär. Fokus ligger på att diskutera hur vi kan arbeta för att skapa en hållbar framtid och vilka åtgärder som kan vidtas på individuella och samhälleliga nivåer.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva klimatförändringar och deras påverkan på miljön, ge exempel på åtgärder för hållbar utveckling och resonera kring hur dessa frågor knyter an till samhället och individen.
Prov
Faktafrågor
- Vad är klimatförändringar?
A) Kortsiktiga väderförändringar
B) En förändring av vädret under en vecka
C) En långsiktig förändring av klimatet på jorden
D) En kortsiktig ekologisk kris - Vilken gas bidrar mest till växthuseffekten?
A) Koldioxid
B) Syre
C) Kväve
D) Meteoritgas - Vad är en konsekvens av klimatförändringar?
A) Ökande havsnivåer
B) Fler djurarter
C) Stabilare klimat
D) Ökat antal träd - Vad innebär hållbar utveckling?
A) Utveckling som prioriterar ekonomin framför miljön
B) Utveckling som inte tar hänsyn till framtida generationer
C) Utveckling som tillgodoser nuvarande behov utan att äventyra framtida generationer
D) Utveckling som endast fokuserar på ekologiska frågor - Vilken av följande är en hållbar åtgärd?
A) Användning av fossila bränslen
B) Utrensning av skogar
C) Ökad plastanvändning
D) Förnybar energi - Vad kan individer göra för att bidra till hållbar utveckling?
A) Släcka lampor när de lämnar ett rum
B) Köpa mer plast
C) Öka bilåkandet
D) Färre inköp av onödiga produkter - Vilken följd kan klimatförändringar ha på livsmedelsförsörjning?
A) Ökad tillgång till livsmedel
B) Minskad tillgång på färska frukter och grönsaker
C) Ingen påverkan alls
D) Ökad produktion av kött - Vad kan påverka hur mycket växthusgaser som släpps ut?
A) Befolkningens utbildningsnivå
B) Större användning av förnybara energikällor
C) Hur mycket folk resor
D) Ingen av ovanstående - Vilken typ av energi clasas som hållbar?
A) Olja
B) Kol
C) Gas
D) Solenergi - Hur kan man beskriva växthuseffekten?
A) En medveten förändring av vädermönster
B) Ett naturligt fenomen som håller jorden varm
C) En negativ trend i väderförändringar
D) En onaturlig process skapad av mänsklig aktivitet - Vad är en typisk följd av extremväder?
A) Minskat behov av hjälpinsatser
B) Stabilare förhållanden i naturen
C) Ökad migration av människor
D) Ökad växtlighet - Vilken faktor kan förvärra konsekvenserna av klimatförändringar?
A) Ekonomisk jämställdhet
B) Starka samhällen
C) Ojämlikhet och fattigdom
D) Ökad utbildning - Vad är en av de tre dimensionerna av hållbarhet?
A) Ekologisk
B) Termal
C) Historisk
D) Social - Vilket av följande initiativ kan vara en hållbar åtgärd?
A) Mer plastproduktion
B) Minimering av avfall
C) Större användning av engångsprodukter
D) Ökad användning av lokala råvaror
Resonerande frågor
- Hur påverkar individuella val vår gemensamma miljö och klimat?
Syftet är att låta eleverna resonera kring sina egna livsstilar och val. - Vilka åtgärder bör samhället prioritera för att motverka klimatförändringar?
Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera och analysera olika politiska och sociala perspektiv. - Kan du ge exempel på hur ungdomar kan engagera sig i hållbarhetsarbetet?
Här uppmanas eleverna att tänka på aktiva sätt att engagera sig i samhället. - Hur relaterar ekonomiska intressen till hållbar utveckling?
Frågan uppmanar till djupare analys av komplexa samband. - Vad är det största hotet mot hållbar utveckling enligt din åsikt?
Detta ger eleverna chans att uttrycka sin åsikt och resonera kring hotbilder. - Hur kan utbildning bidra till en mer hållbar framtid?
Här erbjuds eleverna att diskutera vikten av kunskap och medvetenhet. - Vilken roll har internationellt samarbete i kampen mot klimatförändringar?
Frågan stimulerar tankar kring gemenskap och globalt ansvar. - Vad kan individer göra för att påverka politiska beslut kring klimatfrågor?
Eleverna får här reflektera över sin egen makt och inflytande i samhället.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).