Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Slöjd
Tema: Avslutning och presentation av träslöjdsprojekten
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att utvärdera och redovisa sina träslöjdsprojekt samt ge och ta emot feedback på ett konstruktivt sätt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I träslöjd ska eleverna få möjlighet att utvärdera och presentera sina individuella projekt. Denna lektion fokuserar på att reflektera över arbetsprocessen, utvärdera slutprodukten och öva på att ge och ta emot feedback i en konstruktiv miljö.
Kunskapskrav
Eleven kan utvärdera och redovisa hur egna idéer och val har påverkat det färdiga resultatet. Eleven kan också ge och motta återkoppling på egna och andras arbeten, samt föreslå förbättringar.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är syftet med att ge feedback?
A) Att kritisera andra.
B) Att lyfta fram brister till varje pris.
C) Att hjälpa andra att förbättras.
D) Att ge konstruktiv och specifik information för utveckling.
2. Hur många minuter hade eleverna för presentationerna av sina projekt?
A) 10 min
B) 30 min
C) 60 min
D) 20 min
3. Vad ska eleverna reflektera över i sina hemuppgifter?
A) Vad andra gjorde fel.
B) Vad som gick bra, vad som kunde ha gjorts annorlunda och lärdomar från projektet.
C) Bara om sina slutprodukter.
D) Inga reflektioner, bara betyg.
4. Vilket av följande är ett centralt moment i presentationerna?
A) Elever presenterar sina arbeten helt utan frågor.
B) Eleverna får bara omdömen.
C) Elever visar sin slutprodukt och beskriver sin arbetsprocess.
D) Inga presentationer krävs.
5. Vilken typ av feedback är mest värdefull för utveckling?
A) Konstruktiv feedback som är specifik.
B) Vague och otydlig feedback.
C) Negativ kritik utan förslag på förbättringar.
D) Positiv feedback utan någon motivering.
6. Vad innebär det att utvärdera sin arbetsprocess?
A) Att bara kolla på slutprodukten.
B) Att glömma bort hur man gjorde.
C) Att reflektera över de steg man tog och hur de påverkat resultatet.
D) Att inte tänka på vad som hände.
7. Vad kallas det när elever ger feedback på varandras arbete?
A) Kritisera.
B) Undvika feedback.
C) Återkoppling.
D) Endast kommentera positiva aspekter.
8. Vad bör eleverna diskutera efter presentationerna?
A) Varje elevs betyg.
B) Lärdomar och erfarenheter från projekten.
C) Vad de inte gillade med varandras arbeten.
D) Ingen diskussion behövs.
9. Vilket kännetecken har en bra presentation?
A) Att läsa rakt av från ett papper.
B) Att vara kort och osäker.
C) Att vara tydlig och engagerande.
D) Att inte involvera publiken.
10. Vad är en exit-ticket?
A) En typ av betyg.
B) En reflektion från varje elev om vad de lärt sig.
C) En sammanfattning av lärarens instruktioner.
D) En lista på alla som missat dagen.
11. Vad syftar hemuppgiften till?
A) Att skriva av vad andra sagt.
B) Att bara se på sin egna produkt.
C) Att bearbeta och formulera sina tankar och erfarenheter.
D) Ingen syftet, utan endast en uppgift.
12. Vilken typ av feedback är uppmuntrad under presentationerna?
A) Negativ kritik.
B) Specifik och konstruktiv.
C) Otydlig kommentar.
D) Ingen feedback.
13. Vilken är en viktig del av feedbackprocessen?
A) Att ge bara positiv feedback.
B) Att ge konkret information om vad som kan förbättras.
C) Att inte ge feedback alls.
D) Att se ned på andras arbete.
14. Vilket citat avslutar lektionen och handlar om lärdomar från misstag?
A) “Att vinna är allt.”
B) “Att misslyckas är inte att falla ner, utan att ligga kvar.” – George H. W. Bush.
C) “Kritisera aldrig.”
D) “Det spelar ingen roll.”
15. Vad är fokus i denna gruppaktivitet?
A) Att arbeta ensam.
B) Att dela erfarenheter och insikter från projektet.
C) Att bara se på.
D) Inga aktiviteter tillåts.
Resonerande frågor
1. Hur har dina idéer och val påverkat ditt projektresultat? Beskriv specifika exempel och reflektioner kring processen.
Denna fråga ger eleven möjlighet att reflektera på djupet kring sin egen insats och hur deras val har format resultatet.
2. På vilket sätt har feedback från klasskamrater påverkat utvecklingen av ditt projekt? Ge exempel på hur feedback har lett till förändringar.
Denna fråga uppmuntrar till självreflektion kring hur återkoppling används för att förbättra arbetet.
3. Vilka utmaningar stötte du på under projektets gång, och hur hanterade du dem? Beskriv också vad du lärde dig av dessa upplevelser.
Eleven ges möjlighet att diskutera motgångar och nyckelinsikter som uppstod under arbetet.
4. Hur skulle du ge råd till en klasskamrat som arbetar med ett liknande projekt? Vad skulle vara viktigt för dem att tänka på?
Detta ger eleven möjlighet att uttrycka sina insikter och tips för andra.
5. Hur kommer du att använda det du har lärt dig i framtida projekt? Reflektera över tillämpningen av dina lärdomar.
Genom denna fråga kan eleven för koppla sina erfarenheter till framtida aktiviteter och projekt.
6. Vad anser du är den största lärdomen från hela projektet? Hur kan denna insikt påverka ditt framtida arbete?
Inviterar till djupgående reflektion och förståelse kring vad som är avgörande för elevens utveckling.
7. Kan du beskriva skillnaderna mellan att ge och ta emot feedback? Hur påverkar detta samarbetet i en klass?
Ger eleven möjlighet att pröva sina tankar om feedbackens roll i en lärandemiljö.
8. På vilket sätt kan du främja en konstruktiv feedbackkultur i klassen? Vad ser du som viktigast?
Inbjuder till att diskutera hur man skapar en positiv atmosfär kring lärande och utveckling.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng; 15 poäng för faktafrågorna och 15 poäng för de resonerande frågorna. För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna. För betyget C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna. För betyget A krävs 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna.