Prov. Åk. 9. Bild – Historiska Konstformer

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Bild
Tema: Historiska Konstformer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om historiska konstformer, deras betydelse, och hur dessa har påverkat samtida konst. Provets strukturerade frågor syftar till att pröva både faktakunskaper och förmågan att resonera kring konstens utveckling och inverkan.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

„Eleven ska kunna analysera och beskriva konstverk och deras sammanhang, samt samtala om olika konstformer i relation till kulturella och historiska förhållanden.”

Kunskapskrav

„Eleven kan beskriva och analysera olika konsthistoriska epoker och stilar. Dessutom visar eleven förmåga att reflektera över och diskutera hur historiska konstformer påverkar samtida konst.”

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken epok karakteriseras av användning av ljus och skugga i målningar?
    A) Barock
    B) Barock
    C) Renässans
    D) **Impressionism**
  2. Vilken konstform kännetecknas av att fånga det som är flyktigt, som ljus och färgspel?
    A) **Impressionism**
    B) Expressionism
    C) Realism
    D) Surrealism
  3. Vem är känd för sina verk under renässansen, särskilt för “Mona Lisa”?
    A) Michelangelo
    B) **Leonardo da Vinci**
    C) Vincent van Gogh
    D) Pablo Picasso
  4. Vilken konstnär anses vara en central figur inom surrealismen?
    A) Salvador Dalí
    B) **Salvador Dalí**
    C) Henri Matisse
    D) Claude Monet
  5. Under vilken konstperiod blev känslor och inre upplevelser viktiga influenser?
    A) Impressionism
    B) Kubism
    C) **Expressionism**
    D) Romantik
  6. Vad var en av de främsta teman under barocken?
    A) Natur
    B) **Religiösa motiv**
    C) Abstraktion
    D) Social kritik
  7. Vilken teknik användes ofta av impressionisterna?
    A) Olja på duk
    B) **Snabb penselföring**
    C) Mosaik
    D) Akvarell
  8. Vad karakteriserar den romantiska rörelsen?
    A) Geometriska former
    B) **Känslomässiga uttryck**
    C) Skeptiskt förhållande till naturen
    D) Fokus på det vanliga livet
  9. Vilken konstnär är känd för att ha sagt: “Konst ska vara en del av livet”?
    A) Henri Matisse
    B) Pablo Picasso
    C) **Paul Gauguin**
    D) Edgar Degas
  10. Vilka av följande är typiska drag för nyklassicism?
    A) **Enkla linjer och klarhet**
    B) Abstraktion
    C) Användning av starka färger
    D) Fokus på minimalism
  11. Vad kännetecknar de tidiga surrealistiska konstverken?
    A) **Drömmar och det undermedvetna**
    B) Mörka och dystopiska teman
    C) Realistiska framställningar
    D) Historiska representationer
  12. Bland vilket av följande stilar fanns det starkt fokus på ljus och färg?
    A) Barock
    B) **Impressionism**
    C) Klassicism
    D) Minimalism
  13. Vad var det centrala temat under den romantiska perioden?
    A) **Individens känslor och det fantastiska**
    B) Samhällets struktur
    C) Abstrakt konst
    D) Mytologiska ämnen
  14. Vilken av följande konstformer kännetecknas av spontanitet och uttryck?
    A) **Expressionism**
    B) Impressionism
    C) Barock
    D) Nyklassicism
  15. Vad syftade kubismen till att åstadkomma?
    A) **Representera flera perspektiv samtidigt**
    B) Enkelt perspektiv och ljus
    C) Fokus på det realistiska
    D) Abstrakt framställning av känslor

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur historiska samhällsfaktorer påverkade utvecklingen av impressionismen.
    Detta ger elever möjlighet att knyta samman historia och konst.
  2. Använd minst två exempel på konstverk och analysera deras kulturella och historiska kontext.
    Elever får visa djupgående förståelse för historiska kontexter.
  3. Reflektera över hur din egen konst påverkas av historiska stilar, ge exempel.
    Elever får visa personlig insikt och reflektion utöver faktakunskap.
  4. Jämför och kontrastera romantik och realisms influenser på samtida konst.
    Detta ger elever möjlighet att se samband mellan olika konststilar och tidsperioder.
  5. Hur kan dagens konstnärer dra inspiration från tidigare konstformer?
    Elever kan diskutera relevant och aktuell påverkan av historien på nutiden.
  6. Vilka tekniker och material användes under renässansen som påverkar dagens konst?
    Detta ger insikt om material och tekniker i olika tidsperioder.
  7. Hur har din förståelse för konst förändrats efter att ha studerat historiska konstformer?
    Elever kan demonstrera personlig utveckling och insikter om konst.
  8. Diskutera ett specifikt verk och dess betydelse i konsthistorien.
    Detta ger elever möjlighet att ge djupgående analyser och reflektioner över ett verks påverkan.

Bedömning

Provet består av 30 poäng. Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng (1 poäng per rätt svar), och resonerande frågor ger totalt 15 poäng (upp till 5 poäng per fråga beroende på djup och komplexitet). För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp