Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Biologi
Tema: Människans Reproduktion och Sexualitet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om människans reproduktion, sexualitet samt de biologiska och sociala aspekterna av dessa ämnen. Provets mål är att främja förståelse för anatomi, hormonella processer, och de etiska och sociala frågor som rör sexualitet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: “Kunskaper om människokroppens reproduktion, sexualitet och hur dessa påverkas av biologiska och sociala faktorer.”
Kunskapskrav: Eleven ska kunna förklara de biologiska processerna vid människans reproduktion samt diskutera relationerna mellan sexualitet, hälsa och samhälle.
Prov
Faktafrågor
- Vad kallas den process genom vilken äggcell och spermie förenas?
- A) Menstruation
- B) Befruktning
- C) Ovulation
- D) Celldelning
- Vilket av följande organ producerar spermier?
- A) Livmoder
- B) Testiklar
- C) Äggstockar
- D) Prostata
- Vad är syftet med menstruationscykeln?
- A) Förbereda livmodern för en eventuell graviditet
- B) Skapa spermier
- C) Regulera kroppstemperaturen
- D) Producera hormoner
- Vilket hormon är viktigt för att reglera menstruationscykeln?
- A) Insulin
- B) Östrogen
- C) Adrenalin
- D) Testosteron
- Vad kallas det yttre skyddet av ägget?
- A) Klibbig vätska
- B) Zona pellucida
- C) Moderkaka
- D) Livmoderhals
- Vilken av följande är en sexually transmitted infection (STI)?
- A) Förkylning
- B) Klamydia
- C) Influensa
- D) Astma
- Vad är en graviditet?
- A) En process där man växer
- B) En tid då ett befruktat ägg utvecklas i livmodern
- C) En period av hormonella förändringar
- D) En infektion i livmodern
- Vilket organ är ansvarigt för att föda fram barnet?
- A) Livmodern
- B) Blåsan
- C) Äggledare
- D) Njurar
- Vad heter processen när livmodern stöter ut sin inre vägg om det inte har skett någon befruktning?
- A) Menstruation
- B) Graviditet
- C) Ovulation
- D) Implantation
- Vad är syftet med preventivmedel?
- A) Stoppa ägglossning
- B) Förhindra graviditet
- C) Öka spermieproduktionen
- D) Minska menstruationens längd
- Vilken typ av preventivmedel är ett kondom?
- A) Barriärmetod
- B) Hormonellt preventivmedel
- C) Intrauterin enhet (IUD)
- D) Naturlig metod
- Vilket hormon produceras främst av testiklarna?
- A) Östrogen
- B) Testosteron
- C) Progesteron
- D) Luteiniserande hormon
- Vilken av följande förändringar sker under puberteten hos flickor?
- A) Ökad muskelmassa
- B) Utveckling av bröst
- C) Förändrad röst
- D) Minskat kroppsfett
- Vad är skillnaden mellan sexuell och asexuell reproduction?
- A) Sexuell reproduktion är snabbare
- B) Sexuell reproduktion involverar två föräldrar, asexuell en
- C) Asexuell reproduktion sker endast hos djur
- D) Ingen skillnad
- Vad är en viktig aspekt av sexuell hälsa?
- A) Att ha många partners
- B) Att ha kunskap om STIs och preventivmedel
- C) Att undvika alla relationer
- D) Att ha en hög libido
Resonerande frågor
- Diskutera de biologiska och känslomässiga aspekterna av att gå igenom puberteten. Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över förändringar och känslomässig utveckling under puberteten.
- Hur kan preventivmedel påverka individens liv och relationer? Eleverna får här möjlighet att analysera preventivmedels roll och deras effekter på personliga och sociala nivåer.
- Vad innebär samtycke och varför är det viktigt inom sexualitet och relationer? Denna fråga uppmuntrar till diskussion om vikten av samtycke i alla relationer.
- Resonera kring hur samhälleliga normer påverkar människors syn på sexualitet. Eleverna får diskutera samhälleliga attityder och normer och deras påverkan på individers liv.
- Hur kan man förebygga sexuellt överförbara infektioner? Genom att diskutera preventivåtgärder och hälsovanor kan eleverna förstå vikten av ansvar i sexuella relationer.
- Reflektera över hur reproduktiv hälsa kan kopplas till ungdomars hälsa och välmående. Eleverna ges här möjlighet att koppla reproduktiv hälsa till unga människors liv och utmaningar.
- Ge exempel på hur media påverkar ungas uppfattningar om sexualitet. Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera mediers roll och inverkan på attityder och beteenden.
- Diskutera fördelarna och nackdelarna med olika typer av preventivmedel. Eleverna får urskilja olika metoder och deras respektive konsekvenser för individen och par.
Bedömning
Provets poängfördelning är följande:
- Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng.
- Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt svar, totalt 24 poäng.
Poängkrav för betyg:
- E-nivå: Minst 8 poäng (varav minst 2 poäng från resonerande frågor).
- C-nivå: Minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
- A-nivå: Minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).