Prov: Svensk demokrati – införandet av allmän och lika rösträtt (1919–1921)
Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Svensk demokrati – införandet av allmän och lika rösträtt (1919–1921
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för kampen för allmän och lika rösträtt i Sverige samt dess betydelse för det svenska samhället och demokratins utveckling.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar kampen för allmän och lika rösträtt i Sverige, de sociala och politiska rörelser som drev på förändringen, samt de främsta aktörerna och händelserna som ledde till reformen. Eleverna ska också utforska betydelsen av detta steg för det svenska samhället och hur det har format moderna demokratiskaprinciper.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna redogöra för centrala händelser och processer relaterade till införandet av demokratin i Sverige och diskutera dess inverkan på det svenska samhället och politiken.
Prov
Faktafrågor
- Vad innebär allmän och lika rösträtt?
A) Rättigheten för kvinnor att rösta
B) Rättigheten för alla vuxna medborgare att rösta i val, oavsett kön och social status
C) En rätt att påverka politiska beslut
D) Rätten för endast arbetarklassen att rösta
Rätt svar: B - Vilka var de viktigaste aktörerna i kampen för rösträtt i Sverige?
A) Studenter och lärarrepresentanter
B) Arbetarrörelsen och kvinnorättsaktivister
C) Borgarna och aristokratin
D) Statsministern och riksdagen
Rätt svar: B - Vilket år infördes allmän och lika rösträtt i Sverige?
A) 1905
B) 1918
C) 1919
D) 1921
Rätt svar: C - Vad var en av de centrala orsakerna till att kräva rösträtt?
A) Politikerna ville vinna val
B) Industrialiseringen och ökade sociala orättvisor
C) En ny lagstiftning
D) Den svenska modellen
Rätt svar: B - Vilket av följande påståenden är sant?
A) Rösträttens införande har ingen påverkan på dagens samhälle
B) Rösträtten infördes bara för män
C) Rösträttens kamp formade moderna demokratiskaprinciper
D) Endast utbildade personer fick rösträtt
Rätt svar: C - Vad hände i Sverige 1921?
A) Första valet med allmän och lika rösträtt
B) Andra världskriget började
C) Revolution skedde
D) Första kvinnliga statsministern tillträdde
Rätt svar: A - Vilken rörelse var mest aktiv i kampen för kvinnors rösträtt?
A) Arbetarrörelsen
B) Kvinnosaksrörelsen
C) Liberala partiet
D) Moderaterna
Rätt svar: B - Vad sysslade många kvinnor med under rösträttskampen?
A) Arbetade i fabrikerna
B) Deltog i demonstrationer och politiska möten
C) Gjorde ingenting
D) Blev politiker
Rätt svar: B - Vilken betydelse hade 1919 års beslut för svensk politik?
A) Det avskaffade monarkin
B) Det jämställde alla medborgares rösträtt
C) Det ledde till fler val
D) Det minskade valdeltagandet
Rätt svar: B - Vilken effekt hade industrialiseringen på rösträttsfrågan?
A) Den minskade intresset för politik
B) Den ökade medborgarnas krav på rösträtt
C) Den stängde fabriker i Sverige
D) Den fick fler att bli aristokrater
Rätt svar: B - Vilken av följande händelser var betydelsefull för ökat medvetande om rösträtt?
A) De svenska filmerna
B) Vidareutvecklingen av internet
C) Demonstrationer och folkliga rörelser
D) Ingen händelse var betydelsefull
Rätt svar: C - Hur beskrev man ofta rösträttens motståndare?
A) Som reaktiva
B) Som progressiva
C) Som framåtsträvande
D) Som demokrater
Rätt svar: A - Vilken av följande grupper ansågs i majoritet i rösträttsfrågan?
A) Män i arbetsklassen
B) Rikaste klassen
C) Kvinnor och arbetare
D) Ingen i Sverige ville ha rösträtt
Rätt svar: C - Vad kännetecknar demokratins prinsipper?
A) Monopol på makt
B) Öppenhet och medborgars deltagande
C) Stängda dörrar för opinionsyttringar
D) Ingen insyn i valprocessen
Rätt svar: B - Vad kan ses som en fortsatt påverkan av rösträttens historia i dagens samhälle?
A) Män har alltid mest makt
B) Folk är apatisk gällande rösträtt
C) Värdet av medborgars engagemang i demokratin
D) Att rösta är inte viktigt idag
Rätt svar: C
Resonerande frågor
- Diskutera betydelsen av att ha allmän och lika rösträtt. Hur påverkar detta samhället idag?
Syftet är att låta eleverna undersöka och resonera kring viktiga aspekter av demokratins betydelse och dess konsekvenser. - Vilka paralleller kan dras mellan kampen för rösträtt i början av 1900-talet och dagens frågor om medborgerliga rättigheter?
Syftet är att tända diskussioner om jämförelser och hur historien kan ge insikter för nutiden. - Hur har de sociala och politiska rörelserna format dagens svenska demokrati?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att koppla historiska händelser till nuvarande demokratiska strukturer och förhållanden. - Reflektera över hur kampen för rösträtt har påverkat andra länder och deras demokratisk utveckling. Ge exempel.
Syftet är att knyta an till internationalisering och hur idéer kan sprida sig över gränser. - Kan man anse att demokratin är fulländad idag, eller finns det fortfarande brister som behöver åtgärdas?
Syftet är att skapa en djupare diskussion om demokratiska principers aktuella tillstånd och vad som kan göras för att förbättra dem. - Vad i demokratins utveckling anser du har varit mest betydelsefullt och varför?
Syftet är att ge eleverna en möjlighet att bilda och uttrycka sina egna åsikter kring demokratiska framsteg. - Hur kan vi se på rösträtt i ett globalt perspektiv? Vilka utmaningar finns fortfarande?
Syftet är att låta eleverna reflektera över hur viktiga frågor om rösträtt och demokrati fortfarande är aktuella ute i världen. - Vilken roll spelar unga i kampen för att bevara och främja demokratiska rättigheter idag?
Syftet är att diskutera och ge eleverna känslan av egenmakt och ansvar i samhället.
Bedömning
Faktafrågorna: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Det finns 15 faktafrågor, vilket ger ett maximum av 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje resonerande fråga kan ge upp till 3 poäng beroende på djupet i svaret, vilket ger ett maximum av 24 poäng.
För betyg:
- E = Minst 8 poäng totalt
- C = Minst 12 poäng, varav 3 poäng från resonerande frågor
- A = Minst 18 poäng, varav 5 poäng från resonerande frågor