Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Libertarianism
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om libertarianismens grundprinciper, historiska utveckling samt dess påverkan på aktuella samhällsfrågor och debatter. Eleverna ska visa sin förmåga att både återge fakta och resonera kring ämnet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets innehåll kopplas till läroplanens centrala innehåll genom att fokusera på libertarianismens grundprinciper, dess historiska utveckling och hur den påverkar nutida samhällsdebatter.
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskrav innefattar:
- Att redogöra för centrala samhällsfrågor.
- Att diskutera och analysera libertarianismens principer och dess inverkan på samhället.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken grundprincip ligger till grund för libertarianismen?
- A) Social rättvisa
- B) Familjens värde
- C) **Individens frihet**
- D) Kollektivism
2. Vem är en viktig filosofisk influens för libertarianismen?
- A) Karl Marx
- B) **John Locke**
- C) Friedrich Engels
- D) Adam Smith
3. Vad föreslår libertarianismen kring statens roll?
- A) Ökad statlig kontroll
- B) **Minimal statlig inblandning**
- C) Statens överhöghet
- D) Kollektivt ägande
4. Vilken av följande frågor är kopplad till libertarianismen?
- A) **Avkriminalisering av droger**
- B) Stärkta arbetsrättigheter
- C) Högre skatter
- D) Statlig utbildning
5. Vilken idé betonar libertarianismen mest?
- A) Samhällsgemenskap
- B) **Privat ägande**
- C) Kollektivt ansvar
- D) Rätt till arbete
6. Vilket av följande begrepp är mest centralt inom libertarianismen?
- A) Internationell solidaritet
- B) Ökonomisk jämlikhet
- C) **Icke-aggressionsprincipen**
- D) Äganderättens begränsning
7. Vilken rörelse har påverkats av libertarianism?
- A) Arbetarrörelsen
- B) **Tea Party-rörelsen**
- C) Miljörörelsen
- D) Feministrörelsen
8. Enligt libertarianismen, vad är en möjlig konsekvens av en minimal stat?
- A) Ökad kontroll av medborgarna
- B) **Effektivisering av tjänster**
- C) Större brister i samhällstjänster
- D) Mer statlig intervention
9. Vilket av följande är en kritik mot libertarianismen?
- A) Ingen fokus på miljöskydd
- B) **Bristande stöd för utsatta grupper**
- C) Överdriven statlig inblandning
- D) Stöd för imperialism
10. Hur ser libertarianismen på mänskliga rättigheter?
- A) De är begränsade av staten
- B) **De ska skyddas av individen**
- C) De kan inskränkas vid behov
- D) De är sekundära
11. Vad är en viktig skillnad mellan libertarianism och socialism?
- A) Skattepolitik
- B) **Syn på statens roll**
- C) Inställning till krig
- D) Målet med ekonomisk tillväxt
12. Hur påverkar libertarianismen debatten om skatter?
- A) Stödjer högre skatter
- B) **Argumenterar för lägre skatter**
- C) Vill införa skatt på arv
- D) Vill öka statens skatteintäkter
13. Vad är en kritik som libertarianismen ofta möter?
- A) För mycket reglering
- B) **Överdriven individualism**
- C) Balanserad stat
- D) Stöd för sociala tjänster
14. Vad syftar libertarianismen till gällande övervakning?
- A) **Motverka onödig övervakning**
- B) Stödja högre säkerhet
- C) Stärka statligt skydd
- D) Införa social övervakning
15. Vilka kännetecknar libertarianismens syn på privat bruk?
- A) Att det aldrig är acceptabelt
- B) **Att det alltid ska respekteras**
- C) Att det alltid ska begränsas
- D) Att staten ska styra privat bruk
Resonerande frågor
1. Diskutera hur libertarianismens fokus på individuell frihet kan påverka samhället.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera konsekvenserna av individualism i samhället.
2. Vilka fördelar och nackdelar ser du med en minimal stat?
Ger eleverna möjlighet att resonera kring balansen mellan frihet och ansvar.
3. Hur kan libertarianismen konkret påverka politik i Sverige?
Möjlighet att koppla teorin till lokala politiska frågor och beslutsfattande.
4. Resonera kring hur libertarianism kan påverka rättssystemet.
Ger eleverna möjlighet att diskutera rättvisa och fria marknader.
5. Diskutera skillnaderna mellan libertarianism och konservatism.
Eleverna kan reflektera över hur de olika ideologierna prioriterar frågor om staten och individen.
6. Hur ser libertarianismen på frågor som rör miljöskydd och hållbarhet?
Ger eleverna utrymme att diskutera en aktuell och viktig fråga ur förhållande till libertarianska principer.
7. Vilken roll spelar utbildning i en libertariansk samhällsmodell?
Eleverna kan utforska hur utbildning skulle kunna hanteras utan statlig inblandning.
8. Resonera över hur libertarianismen bemöter aktuella frågor kring migration.
Möjlighet att diskutera hur libertarianismens principer skulle kunna tillämpas i en globaliserad värld.
Bedömning
Faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. Totalt kan 30 poäng uppnås.
Minst 8 poäng krävs för betyg E, 12 poäng för betyg C (minst 3 poäng från resonerande frågor) och 18 poäng för betyg A (minst 5 poäng från resonerande frågor).