Prov i Samhällskunskap
Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Media och källkritik – Medias roll i samhället, informationsspridning och vikten av källkritik.
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för medias roll i samhället, deras förmåga att analysera informationsspridning samt att tillämpa källkritiska principer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll handlar om mediernas funktion i demokratin, hur information sprids och vilka källor som finns. Eleverna testas på vikten av källkritik och hur man kritiskt utvärderar den information som de möter.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna redogöra för medias roll i samhället, diskutera olika medieformer och analysera informationsspridning. Dessutom ska eleven kunna tillämpa källkritiska principer och granska information från olika källor.
Prov
Faktafrågor
- Vad är en av följande funktioner som media har i samhället?
- A) Invasion
- B) **Informationsspridning**
- C) Monopol
- D) Korruption
- Vilket av följande medier är en tryckt källa?
- A) Blogg
- B) **Tidning**
- C) Radio
- D) Sociala medier
- Vad kännetecknar en pålitlig källa?
- A) **Trovärdighet**
- B) Anonymitet
- C) Sensationella rubriker
- D) Bias
- Vad är syftet med källkritik?
- A) Att främja propaganda
- B) Att plagiatkopiera information
- C) **Att bedöma informationens trovärdighet**
- D) Att sprida rykten
- Vilken effekt har sociala medier på informationsspridning?
- A) **Ingen påverkan**
- B) Det begränsar spridningen
- C) Det ökar hastigheten på spridningen
- D) Det gör att källorna blir pålitligare
- Vad ska man tänka på när man använder sociala medier som källa?
- A) **Källkritik**
- B) Att gilla alla inlägg
- C) Att filtrera bort all information
- D) Att lita på allt
- Vilket alternativ är EN kritisk fråga att ställa om en källa?
- A) **Vem är avsändaren?**
- B) Hur många prenumeranter har de?
- C) Vilken färg har logotypen?
- D) Hur länge har sidan funnits?
- Vad är en av följande risker med medier?
- A) **Desinformation**
- B) Informativ
- C) Underhållande
- D) Kunskapsförmedling
- Vilket av dessa är ett exempel på opinionsbildning?
- A) **Debattartiklar**
- B) Nyheter
- C) Annonser
- D) Faktablad
- Vilket alternativ beskriver media bäst?
- A) **En aktör i demokratin**
- B) En företeelse som är oberoende
- C) En kanal för bara underhållning
- D) En källa för ensamrätt**
- Vad innebär begreppet källkritik?
- A) Att publicera alla källor
- B) **Att granska informationens trovärdighet**
- C) Att ignorera källor
- D) Att alltid lita på medier
- Vad är en av följande former av media?
- A) **Tv**
- B) Monopol
- C) Desinformation
- D) Censur
- Vilken av följande typer av annonser är inte en del av informationsspridningen?
- A) **Reklam**
- B) Nyheter
- C) Public service
- D) Debatter
Resonerande frågor
- Analysera hur sociala medier har förändrat sättet vi konsumerar information.
Syftet är att se hur elever kan reflektera över skillnader mellan traditionell och modern informationsspridning.
- Diskutera vad som gör en källa trovärdig.
Frågan uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt kring olika källor och deras legitimitet.
- Reflektera över mediers påverkan i politik och samhällsdebatt.
Det ger eleverna möjlighet att koppla teori till praktiska exempel och argumentera kring dess betydelse.
- Beskriv hur ni kan tillämpa källkritiska principer i ert dagliga liv.
Eleverna får möjlighet att koppla sina kunskaper till vardagliga situationer.
- Hur påverkar genren av media den information som presenteras?
This question promotes awareness of how different media formats can impact message reception.
- Vem är resurserna bakom informationen ni läser på nätet?
Syftet är att reflektera över betydelsen av avsändare i relation till trovärdighet.
- Diskutera potentialen för desinformation och dess konsekvenser i samhället.
Eleverna uppmuntras att tänka på allvarliga samhällsfrågor relaterat till information.
- Reflektera över hur era egna åsikter kan påverka hur ni tolkar information.
Detta uppmuntrar självreflektion och medvetenhet om egna biaser.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För betyg:
- För E krävs minst 8 poäng.
- För C krävs minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
- För A krävs minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.