Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Slöjd
Tema: Återbruk inom metallslöjd
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter kring konceptet återbruk inom metallslöjd, samt deras förmåga att använda kreativa tekniker för att omvandla gamla metallföremål till nya skapelser.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna provkonstruktion kopplar till läroplanens centrala innehåll: “Kreativa tekniker för att omvandla material, hämta inspiration från befintliga föremål och förståelse för hållbarhet.”
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskraven omfattar: “Eleven kan skapa nya produkter genom återbruk av metallmaterial, använda grundläggande tekniker och verktyg.” samt “Eleven kan också diskutera vikten av hållbarhet och återvinning i slöjd.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad betyder begreppet återbruk?
A) Att slänga gamla saker.
B) Att köpa nya saker.
C) Att omvandla gamla föremål till nya användningar.
D) Att bara använda nya material.
Rätt svar: C
2. Vilken teknik kan användas för att svetsa metall?
A) Riktningsteknik.
B) Ljussättningsteknik.
C) Svetsningsteknik.
D) Skärningsteknik.
Rätt svar: C
3. Vad är ett av målen med återbruk inom metallslöjd?
A) Att göra material ännu mer skräpigt.
B) Att lära sig slöjdens historia.
C) Att minska avfall och främja hållbarhet.
D) Att undvika att använda verktyg.
Rätt svar: C
4. Vilken av följande metoder kan du använda för att behandla gamla metallföremål?
A) Att bara släppa dem.
B) Att lackera eller måla dem.
C) Att gömma dem.
D) Att låta dem rosta.
Rätt svar: B
5. Vilka material kan återbrukas inom metallslöjd?
A) Endast nya metaller.
B) Gamla bilskrot, köksredskap och metallskrot.
C) Plast och trä.
D) Papper och tyg.
Rätt svar: B
6. Vad kan en metallskulptur bidra med?
A) Bara att ta plats.
B) Att slå sönder andra material.
C) En dekorativ och kreativ funktion samt ökad medvetenhet om återbruk.
D) Att förstöra andra konstverk.
Rätt svar: C
7. Vad kan du göra för att bedöma metallmaterialets tillstånd?
A) Köpa nya metallföremål.
B) Ignorera det.
C) Kontrollera efter rost, skador och stabilitet.
D) Göra ingenting.
Rätt svar: C
8. Hur kan du få inspiration till ditt återbruksprojekt?
A) Genom att söka i media för nya prylar.
B) Genom att blunda och drömma.
C) Genom att titta på hur andra har gjort med sina projekt.
D) Genom att inte tänka alls.
Rätt svar: C
9. Vilken av följande verktyg används inte i återbruksprojekt med metall?
A) Svets.
B) Svarv.
C) Målarpensel.
D) Skruvdragare.
Rätt svar: C
10. Vad bör du alltid tänka på när du arbetar med återbruksmetaller?
A) Att klaga på verktygen.
B) Att arbeta utan säkerhetsåtgärder.
C) Att använda innebär säkerhetsutrustning och följa säkerhetsföreskrifter.
D) Att bara arbeta för snabbt.
Rätt svar: C
11. Vad kan du diskutera när det gäller hållbarhet inom slöjd?
A) Att bara köpa nya saker.
B) Hur aktivt återbruk kan minska avfall och spara resurser.
C) Att slöjd inte har något med hållbarhet att göra.
D) Att inte återvinna något.
Rätt svar: B
12. Vad innebär det att vara kreativ med återbruk?
A) Att bara göra det enklaste.
B) Att använda andras idéer utan att tänka själv.
C) Att tänka utanför boxen och hitta nya sätt att använda gamla saker.
D) Att inte göra något nytt alls.
Rätt svar: C
13. Vilken av följande är en bra idé för ett återbruksprojekt?
A) Att slänga allt metallskräpp.
B) Att göra en skulptur av gamla cykeldelar.
C) Att bara måla ny metall.
D) Att ignorera byggprocessen.
Rätt svar: B
14. En viktig del av återbruk är att:
A) Förstöra material.
B) Göra något unikt av något gammalt.
C) Bara använda nya produkter.
D) Att inte städa upp efter sig.
Rätt svar: B
15. Hur kan ditt skapade arbete påverka andra?
A) Genom att få folk att slänga mer skräp.
B) Genom att inspirera till kreativitet och hållbara val.
C) Genom att ignorera andras åsikter.
D) Genom att bara tänka på sig själv.
Rätt svar: B
Resonerande frågor
1. Reflektera över hur återbruk kan förändra vårt sätt att se på konsumtion och avfall. Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka djupt kring hållbarhet och konsumtionsmönster.
2. Diskutera vilken typ av metallföremål du anser är mest intressant att återbruka och varför. Här kan eleverna visa sitt unika intresse och kreativitet.
3. Vilka utmaningar kan uppstå när du arbetar med återbruk av metall, och hur kan du övervinna dem? Frågan ger möjlighet att reflektera över problemlösning.
4. Beskriv en idé där du skulle kunna involvera andra i ditt återbruksprojekt. Denna uppgift ger möjlighet att tänka på samarbete och gemenskap.
5. Vad innebär det för dig att vara kreativ, och hur förhåller sig det till återbruk? Här kan eleverna uttrycka sina personliga definitioner av kreativitet.
6. Hur kan dina återbruksprojekt inspirera andra att tänka mer hållbart? Denna fråga måste uppmuntra till diskussion om påverkan på andra.
7. Vad skulle hända om ingen återbrukade metall eller andra material? Denna fråga får eleverna tänka på konsekvenserna av att inte återbruka.
8. Hur kan teknologi och innovationer påverka framtiden för återbruk och slöjd? Här ges eleverna möjlighet att diskutera framtiden och teknologiska trender.
Bedömning
Faktafrågor ger upp till 30 poäng, där varje korrekt svar ger 2 poäng.
Resonerande frågor ger upp till 16 poäng, där varje korrekt och välutvecklat svar ger 2 poäng.
För betyg E krävs totalt 8 poäng. För betyg C krävs totalt 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor). För betyg A krävs totalt 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).