Provkonstruktion
Årskurs:
9
Ämne:
Tyska
Tema:
Satsdelar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i att identifiera och använda satsdelar i tyska meningar, vilket är centralt för att förstå språkets struktur och förbättra meningsbyggnaden.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll som lyder: “Eleverna ska lära sig om subjekt, predikat och objekt, samt deras funktion och placering i olika typer av meningar.”
Kunskapskrav
Provet syftar till att testa följande kunskapskrav: “Eleven kan med viss säkerhet identifiera och använda satsdelar korrekt i både tal och skrift, vilket bidrar till en bättre meningsbyggnad.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilken del av meningen beskriver vem som gör något?
A) Predikat
B) Objekt
C) Subjekt
D) Subjekt
2. Vad kallas den del av meningen där verbet finns?
A) Subjekt
B) Predikat
C) Objekt
D) Adverbial
3. Vilken satsdel påverkas av handlingen?
A) Objekt
B) Subjekt
C) Predikat
D) Adjunkt
4. I meningen “Ich sehe den Hund”, vilket ord är objektet?
A) Ich
B) den Hund
C) sehe
D) keine
5. Vilken av följande meningar innehåller ett subjekt?
A) Der Junge spielt Fußball.
B) Spielt Fußball der Junge.
C) Fußball spielt der Junge.
D) Den Jungen spielt Fußball.
6. Vad är syftet med att använda satsdelar i en mening?
A) Att göra meningen längre
B) För att förvirra läsaren
C) För att ge strukturen och tydlighet åt meningen
D) För att använda fler ord
7. I meningen “Die Katze schläft”, vilken del är predikat?
A) Die Katze
B) schläft
C) keine
D) die
8. I en mening med flera satsdelar, vilken del kommer oftast först?
A) Objekt
B) Subjekt
C) Predikat
D) Adverbial
9. Vilken funktion har ett adverbial i meningen?
A) Beskriver subjektet
B) Anger tid, plats eller sätt
C) Identifierar verbet
D) Representerar objektet
10. Hur kan felaktig placering av satsdelar påverka meningsbyggnaden?
A) Det gör inga skillnader
B) Det kan ändra betydelsen av meningen
C) Det gör meningen kortare
D) Det är bara en grammatikfråga
11. Vilken satsdel kan vara en platsbeskrivning?
A) Subjekt
B) Predikat
C) Adverbial
D) Objekt
12. Vad händer om subjektet saknas i en mening?
A) Mening blir längre
B) Mening blir klarare
C) Mening kan bli otydlig
D) Mening försvinner
13. Vilket ord i meningen “Ich gebe dem Mädchen einen Apfel” är subjekt?
A) Ich
B) dem Mädchen
C) gebe
D) einen Apfel
14. Vad är en mening med bara ett predikat?
A) Ich spiele.
B) Es regnet.
C) Der Hund läuft schnell.
D) Die Sonne scheint.
15. Vilket av följande exempel använder korrekt satsdelar?
A) Die Schüler lesen das Buch.
B) Lesen das Buch die Schüler.
C) Das Buch lesen die Schüler.
D) Schüler das Buch lesen.
Resonerande frågor
1. Beskriv varför satsdelarna är viktiga för att förstå en mening?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över satsdelarnas funktion och deras betydelse för meningens klarhet.
2. Hur kan korrekt användning av satsdelar påverka din skrivförmåga i tyska?
Genom att resonera kring denna fråga kan elever visa medvetenhet om sambandet mellan grammatik och skrivande.
3. Ge exempel på hur ordföljden kan förändras med olika satsdelar och påverka betydelsen?
Denna fråga ger elever en chans att demonstrera djupare förståelse av syftningen i språkets struktur.
4. Diskutera hur felaktig användning av satsdelar kan leda till missförstånd i kommunikationen.
Syftet här är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring språk och dess effekt på förståelse.
5. Vilken satsdel anser du är den mest komplexa och varför?
Detta ger utrymme för elever att uttrycka sina åsikter och analysera olika aspekter av satsdelarna.
6. Hur kan du använda din kunskap om satsdelar i andra språk du lär dig?
Frågan är en möjlighet för eleven att koppla sina språkkompetenser ihop och visa på övergripande språkmedvetenhet.
7. Vilka strategier kan hjälpa dig att förbättra din förståelse av satsdelar?
Eleven ges möjlighet att identifiera verktyg och metoder som kan förbättra deras lärande.
8. Resonera kring skillnaderna i satsdelarnas funktion mellan tyska och ditt modersmål.
Denna fråga uppmanar elever att göra jämförelser och reflektera över språkliga skillnader.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng var (15 poäng totalt) och de resonerande frågorna ger 3 poäng var (24 poäng totalt).
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna).