Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Biologi 1
Tema: Ekologiskt hållbar utveckling i urbana miljöer
Ämne: Biologi 1
Tema: Ekologiskt hållbar utveckling i urbana miljöer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för ekologiskt hållbar utveckling i urbana miljöer, inklusive deras förmåga att analysera och resonera kring biologiska samband och miljöfrågor.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Ekologiskt hållbar utveckling lokalt och globalt samt olika sätt att bidra till detta. | Eleven har grundläggande kunskaper om biologins begrepp, modeller och teorier. |
(Gy11, Kursplan Biologi 1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande är en förnybar resurs?
- A) Olja
- B) Solenergi
- C) Kol
- Vad menas med ekologiskt fotavtryck?
- A) Den areal som en person använder
- B) Den mängd koldioxid som en person producerar
- C) Den påverkan en person har på miljön
- Vilken gas bidrar mest till växthuseffekten?
- A) Syre
- B) Koldioxid
- C) Väte
- Vilket av följande är ett exempel på en ekosystemtjänst?
- A) Energi från fossila bränslen
- B) Pollinering av växter
- C) Förorening av luft och vatten
- Vad innebär begreppet biologisk mångfald?
- A) Mångfald av växt- och djurarter
- B) Antalet individer i en art
- C) Hur länge en art har funnits
- Vilken av följande faktorer påverkar en populations storlek?
- A) Dödlighet
- B) Födelsetal
- C) Både A och B
- Vad är syftet med hållbar utveckling?
- A) Att öka konsumtionen
- B) Att bevara naturresurser för kommande generationer
- C) Att maximera vinsten för företag
- Vilken typ av avfall kan oftast återvinnas?
- A) Plast
- B) Matavfall
- C) Elektronik
- Vad är en viktig åtgärd för att minska klimatförändringar?
- A) Öka avskogning
- B) Minska användningen av fossil energi
- C) Öka koldioxidutsläpp
- Vad kallas det när en art försvinner helt?
- A) Utdöende
- B) Utrotning
- C) Båda A och B
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Ekosystem | En samling av levande och icke-levande komponenter | En typ av växt | En metod för att odla mat |
Hållbarhet | Att tillfredsställa behov idag utan att kompromissa med framtida generationers behov | Att öka resursanvändning | Att skapa avfall |
Biologisk mångfald | Variation bland levande organismer | En specifik art | Antalet individer i en population |
Förnybar energi | Energi som kan återskapas | Energi som tar slut | Energi från fossila bränslen |
Klimatförändring | Långsiktiga förändringar i klimatet | Väderförändringar | En kortvarig trend |
Ekologisk fotavtryck | Mått på hur mycket resurser en person använder | En typ av växt | En metod för att mäta luftkvalitet |
Utsläpp | Avgaser eller föroreningar från människor | Naturliga processer | Inga föroreningar |
Återvinning | Processen att omvandla avfall till nytt material | Att slänga skräp | Att använda mer resurser |
Naturliga resurser | Resurser som finns i naturen | Skapade av människan | Inga resurser |
Storskaligt jordbruk | Jordbruk på stora arealer med maskinell hjälp | Jordbruk i små mängder | Ingen användning av maskiner |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur urbana miljöer påverkar den biologiska mångfalden. Vilka faktorer bidrar till förändringar i arter och ekosystem?
- Vilka åtgärder kan vidtas för att främja hållbar utveckling i städer? Resonera kring både individuella och kollektiva insatser.
- Analysera sambandet mellan hållbar utveckling och ekonomisk tillväxt. Kan dessa mål alltid förenas? Varför eller varför inte?
- Reflektera över din egen livsstil och dess påverkan på miljön. Vilka förändringar skulle du kunna göra för att minska ditt ekologiska fotavtryck?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Poäng (% rätt) |
---|---|
E | 30% (17 poäng) |
D | 50% (28 poäng) |
C | 65% (36 poäng) |
B | 80% (44 poäng) |
A | 90% (50 poäng) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna