Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Engelska 6
Tema:
Ordförråd: yrkesrelaterade termer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i yrkesrelaterade termer inom engelska språket, samt deras förmåga att använda dessa termer korrekt i olika sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Konkreta och abstrakta ämnesområden med anknytning till samhälls- och arbetsliv samt elevernas utbildning. | Eleven använder med viss säkerhet yrkesrelaterade termer i tal och skrift. |
(Gy11, Kursplan för Engelska 6)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad betyder termen “deadline” inom arbetslivet?
- A) En tidsfrist för att slutföra en uppgift
- B) En ledig dag
- C) En typ av möte
- Vad innebär “networking”?
- A) Att skapa och underhålla professionella kontakter
- B) Att arbeta ensam
- C) Att delta i sociala medier
- Vad är syftet med en “resume”?
- A) Att sammanfatta ens erfarenheter och kvalifikationer
- B) Att ge rekommendationer
- C) Att beskriva en arbetsplats
- Vad betyder “internship”?
- A) En praktikplats
- B) Ett heltidsjobb
- C) En anställning med lön
- Vad är en “mentor”?
- A) En guide eller rådgivare
- B) En kollega
- C) En chef
- Vad innebär “feedback”?
- A) Återkoppling på arbete eller prestation
- B) En klagomål
- C) En bekräftelse
- Vad innebär “teamwork”?
- A) Att arbeta tillsammans i en grupp
- B) Att arbeta ensam
- C) Att arbeta på distans
- Vad betyder “presentation skills”?
- A) Förmågan att presentera information effektivt
- B) Förmågan att skriva rapporter
- C) Förmågan att leda möten
- Vad innebär “work-life balance”?
- A) Balansen mellan arbete och privatliv
- B) Att arbeta över tid
- C) Att ha flera jobb
- Vad innebär “job shadowing”?
- A) Att följa någon på jobbet för att lära sig
- B) Att arbeta hemifrån
- C) Att byta jobb
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord eller begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Deadline | En tidsfrist för att slutföra en uppgift | En typ av möte | En ledig dag |
Networking | Att skapa kontakter | Att arbeta ensam | Att delta i sociala medier |
Resume | Att sammanfatta erfarenheter | Att ge rekommendationer | Att beskriva en arbetsplats |
Internship | En praktikplats | Ett heltidsjobb | En anställning med lön |
Mentor | En guide eller rådgivare | En kollega | En chef |
Feedback | Återkoppling på prestation | En klagomål | En bekräftelse |
Teamwork | Att arbeta tillsammans | Att arbeta ensam | Att arbeta på distans |
Presentation skills | Förmågan att presentera | Förmågan att skriva rapporter | Förmågan att leda möten |
Work-life balance | Balansen mellan arbete och privatliv | Att arbeta över tid | Att ha flera jobb |
Job shadowing | Att följa någon på jobbet | Att arbeta hemifrån | Att byta jobb |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera vikten av att ha en bra “work-life balance” i dagens samhälle. Vilka faktorer påverkar denna balans?
- Reflektera över hur “teamwork” kan påverka resultatet i ett projekt. Ge exempel på både positiva och negativa aspekter.
- Beskriv hur “networking” kan påverka en individs karriärmöjligheter. Vilka strategier kan vara effektiva för att bygga ett professionellt nätverk?
- Analysera hur “feedback” kan användas för personlig och professionell utveckling. Ge exempel på hur man kan ge och ta emot feedback effektivt.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betygsnivå | Rätt procent | Poäng |
---|---|---|
E | 30% (minst 17 rätt) | (17) |
D | 50% (minst 28 rätt) | (28) |
C | 65% (minst 36 rätt) | (36) |
B | 80% (minst 44 rätt) | (44) |
A | 90% (minst 50 rätt) | (50) |