“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 7
Tema: Engelsk litteratur: litteraturkritik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och kritiskt granska litterära verk, samt att uttrycka sina åsikter och reflektioner kring dessa på engelska. Eleverna ska även visa sin förmåga att använda litteraturkritiska begrepp och teorier i sina svar.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av viss vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning. | Eleven kan diskutera och redogöra för litterära verk och författare på ett enkelt och förståeligt sätt. |
(Gy11, Kursplan Engelska 7)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande författare anses vara en av de mest inflytelserika i den engelska litteraturen?
- A) Jane Austen
- B) Mark Twain
- C) William Shakespeare
- D) F. Scott Fitzgerald
- Vad innebär termen “litteraturkritik”?
- A) En analys av litterära verk
- B) En insamling av litteratur
- C) En typ av litterär genre
- D) En form av poesi
- Vilket av följande verk är skrivet av Charles Dickens?
- A) Moby Dick
- B) Great Expectations
- C) The Great Gatsby
- D) To Kill a Mockingbird
- Vilken litterär rörelse är F. Scott Fitzgerald mest förknippad med?
- A) Romantiken
- B) Modernismen
- C) Realismen
- D) Postmodernismen
- Vad handlar romanen “Pride and Prejudice” om?
- A) Krig och fred
- B) Kärlek och sociala skillnader
- C) Ekonomiska problem
- D) Natur och miljö
- Vilken av följande är en typ av litterär analys?
- A) Biografisk analys
- B) Statistisk analys
- C) Politisk analys
- D) Ekonomisk analys
- Vad är en “metafor”?
- A) En direkt jämförelse mellan två saker
- B) En överdrift
- C) En litterär genre
- D) En typ av poesi
- Vilken funktion har en “protagonist” i en berättelse?
- A) Den som berättar historien
- B) Huvudkaraktären i en berättelse
- C) En biroll
- D) En antagonist
- Vilket av följande verk är en dystopi?
- A) 1984
- B) Pride and Prejudice
- C) The Catcher in the Rye
- D) The Grapes of Wrath
- Vad är en “symbol” i litteraturen?
- A) En person som skriver litteratur
- B) En konkret representation av en idé
- C) En typ av versmått
- D) En litterär genre
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Allegori | En direkt berättelse | En symbolisk berättelse | En typ av dikt |
Ironi | Att säga motsatsen till vad man menar | Att vara ärlig | Att berätta en historia |
Prolog | En introduktion till verket | En avslutning på verket | En huvudkaraktär |
Epik | En typ av poesi | En berättande genre | En dramatisk genre |
Genre | En typ av litteratur | En skrivteknik | En litterär analys |
Motiv | En återkommande idé i verket | En specifik karaktär | En typ av litteratur |
Theme | Berättelsens huvudpunkt | En karaktärs namn | En litterär stil |
Fabel | En djursaga | En typ av berättelse | En litterär teknik |
Karaktär | En person i en berättelse | En litterär teknik | En typ av berättelse |
Bakgrund | Miljön i berättelsen | Huvudkaraktären | En litterär teknik |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur litteratur kan påverka våra åsikter och värderingar. Ge exempel från en bok eller författare du har studerat.
- Hur kan litteratur användas som ett verktyg för social förändring? Reflektera över historiska och samtida exempel.
- Beskriv din personliga förståelse av en litterär karaktär och hur deras val påverkar berättelsens utgång.
- Analysera en litterär teknik (t.ex. metafor, symbol) som används i ett verk och diskutera dess betydelse för berättelsen.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30 | (16) |
D | 40 | (22) |
C | 50 | (28) |
B | 70 | (39) |
A | 90 | (50) |
“`