Provkonstruktion

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Engelska 7

Tema:

Läsförståelse: akademiska artiklar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och analysera akademiska texter. Provets olika delar syftar till att testa deras läsförståelse, ordförråd och förmåga att dra slutsatser baserade på skriftligt material.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Texter, även komplexa och formella, från olika medier.Eleven läser samt förstår och tolkar helheten och väsentliga detaljer i texter.

(Gy11, Kursplan Engelska 7)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket av följande är en akademisk texttyp?
    • A) Roman
    • B) Artikel
    • C) Novell
  2. Vad är syftet med en introduktion i en akademisk artikel?
    • A) Att sammanfatta artikeln
    • B) Att locka läsaren
    • C) Att presentera forskningsfrågan
  3. Vilket av följande ord beskriver bäst en litteraturöversikt?
    • A) Översiktligt
    • B) Detaljerat
    • C) Subjektivt
  4. Vad kännetecknar akademiskt språkbruk?
    • A) Informellt språk
    • B) Jargong och slang
    • C) Precis och klart
  5. Vilken typ av källor används vanligtvis i akademiska artiklar?
    • A) Bloggar
    • B) Facklitteratur
    • C) Sociala medier
  6. Vad är en hypotes?
    • A) En fråga
    • B) En antagelse
    • C) En slutsats
  7. Vilket av följande är en passande avslutning i en akademisk artikel?
    • A) Sammanfattning av resultat
    • B) Personlig åsikt
    • C) Nytt ämne
  8. Vilken del av en akademisk artikel presenterar resultaten?
    • A) Metod
    • B) Diskussion
    • C) Resultat
  9. Vad ska alltid inkluderas i en referenslista?
    • A) Författarens ålder
    • B) Publikationsår
    • C) Författarens namn
  10. Vad är skillnaden mellan primär- och sekundärkälla?
    • A) Primärkälla är sekundär information
    • B) Sekundärkälla är förstahandsinformation
    • C) Primärkälla är förstahandsinformation

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
HypotesEn bekräftad teoriEn testbar förutsägelseEn typ av data
ReferensEn sammanfattningEn källa angiven i textenEn kritik av texten
DiskussionEn del av en artikelEn realtidsdebattEn typ av uppsats
Peer-reviewEn typ av publiceringEn granskningsprocessEn form av kritik
MetodHur forskningen genomfördesResultaten av en studieEn slutsats av studien
ResultatData som samlats inFramtagning av ny metodEn typ av diskussion
ForskningsfrågaVad som ska studerasSvaret på studienEn beskrivning av metoden
AkademiskRelaterat till forskningEn form av konstEn typ av litteratur
TeoriEn väletablerad förklaringEn ogrundad gissningEn typ av kommentar
KonklusionResultatet av en studieEn sammanfattning av metodenEn typ av diskussion

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera vikten av källkritik i akademiskt skrivande. Varför är det viktigt att vara källkritisk?
  2. Analysera en akademisk artikel du har läst. Vilka metoder använde författaren och hur påverkade det resultaten?
  3. Reflektera över skillnaderna mellan olika texttyper inom akademisk skrivning. Hur skiljer sig till exempel en artikel från en uppsats?
  4. Vilka utmaningar kan en författare möta när de skriver en akademisk text? Ge exempel.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30%(17)
D50%(28)
C60%(33)
B80%(44)
A90%(50)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna