Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Engelska 7
Tema:
Läsförståelse: akademiska artiklar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och analysera akademiska texter. Provets olika delar syftar till att testa deras läsförståelse, ordförråd och förmåga att dra slutsatser baserade på skriftligt material.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Texter, även komplexa och formella, från olika medier. | Eleven läser samt förstår och tolkar helheten och väsentliga detaljer i texter. |
(Gy11, Kursplan Engelska 7)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande är en akademisk texttyp?
- A) Roman
- B) Artikel
- C) Novell
- Vad är syftet med en introduktion i en akademisk artikel?
- A) Att sammanfatta artikeln
- B) Att locka läsaren
- C) Att presentera forskningsfrågan
- Vilket av följande ord beskriver bäst en litteraturöversikt?
- A) Översiktligt
- B) Detaljerat
- C) Subjektivt
- Vad kännetecknar akademiskt språkbruk?
- A) Informellt språk
- B) Jargong och slang
- C) Precis och klart
- Vilken typ av källor används vanligtvis i akademiska artiklar?
- A) Bloggar
- B) Facklitteratur
- C) Sociala medier
- Vad är en hypotes?
- A) En fråga
- B) En antagelse
- C) En slutsats
- Vilket av följande är en passande avslutning i en akademisk artikel?
- A) Sammanfattning av resultat
- B) Personlig åsikt
- C) Nytt ämne
- Vilken del av en akademisk artikel presenterar resultaten?
- A) Metod
- B) Diskussion
- C) Resultat
- Vad ska alltid inkluderas i en referenslista?
- A) Författarens ålder
- B) Publikationsår
- C) Författarens namn
- Vad är skillnaden mellan primär- och sekundärkälla?
- A) Primärkälla är sekundär information
- B) Sekundärkälla är förstahandsinformation
- C) Primärkälla är förstahandsinformation
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Hypotes | En bekräftad teori | En testbar förutsägelse | En typ av data |
Referens | En sammanfattning | En källa angiven i texten | En kritik av texten |
Diskussion | En del av en artikel | En realtidsdebatt | En typ av uppsats |
Peer-review | En typ av publicering | En granskningsprocess | En form av kritik |
Metod | Hur forskningen genomfördes | Resultaten av en studie | En slutsats av studien |
Resultat | Data som samlats in | Framtagning av ny metod | En typ av diskussion |
Forskningsfråga | Vad som ska studeras | Svaret på studien | En beskrivning av metoden |
Akademisk | Relaterat till forskning | En form av konst | En typ av litteratur |
Teori | En väletablerad förklaring | En ogrundad gissning | En typ av kommentar |
Konklusion | Resultatet av en studie | En sammanfattning av metoden | En typ av diskussion |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera vikten av källkritik i akademiskt skrivande. Varför är det viktigt att vara källkritisk?
- Analysera en akademisk artikel du har läst. Vilka metoder använde författaren och hur påverkade det resultaten?
- Reflektera över skillnaderna mellan olika texttyper inom akademisk skrivning. Hur skiljer sig till exempel en artikel från en uppsats?
- Vilka utmaningar kan en författare möta när de skriver en akademisk text? Ge exempel.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna